Sisältömarkkinointi on markkinoinnin strateginen toimenpide, jossa tuotetaan tarkkaan valitulle kohderyhmälle merkityksellistä ja asiakasta erityisesti kiinnostavaa sekä lisäarvoa tuottavaa sisältöä. Sisältömarkkinoinnin tavoitteena on kiinnittää asiakas tiiviimmin osaksi yrityksen tarinaa ja tarjontaa, tukea asiakasta ostoprosessin eri vaiheissa sekä sitouttaa heitä pysymään yrityksen asiakkaina. Sisältömarkkinoinnin aloittaminen ja toteuttaminen vaatii asiakkaiden sekä heidän kiinnostuksen kohteiden hyvää tuntemusta.
Yksinkertaisuudessaan sisältömarkkinointi on asiakaspalvelua ja viestintää asiakkaan kanssa, jonka tavoitteena on ohjata asiakasta kohti haluttuja toimenpiteitä, kuten esimerkiksi majoitusvarauksen tekemistä, pääsylippujen ostamista tai yritykseen sitoutumista. Sisältömarkkinoinnilla voit vastata asiakkaidesi haasteisiin ja kysymyksiin ennakoivasti monipuolisten ostoprosessin eri vaiheita tukevien sisältöjen kautta.
Sisältömarkkinoinnin kautta tuotetun sisällön tulee siis olla asiakasta kiinnostavaa, puhuttelevaa sekä lisäarvoa tuottavaa. Sisältö, joka on viihdyttävää, tunteita herättävää tai asiakkaalle erityisen relevanttia kiinnostaa ja ohjaa asiakasta viettämään aikaa sivustollasi ja sosiaalisen median kanavissa. Sisällöntuottamisen tapoja voivat olla muun muassa erilaiset artikkelit, blogit, uutiskirjeet, tekstisisällöt eri kanavissa, äänet sekä visuaaliset sisällöt kuten kuvat, videot ja erilaiset visuaalisia sekä tekstielementtejä yhdistävät infograafit.