Referenssit

Sound of Lapland – Lapin kesälle näkyvyyttä äänen avulla

Kuntamarkkinoinnin SM-kultaa voittanut Sound of Lapland -kampanjakokonaisuus herätti kiinnostusta Lapin kesää kohtaan Carly Rae Jepsenin johdolla.

Tavoitteet

House of Lapland Oy on Lapin alueen markkinointi- ja viestintätalo. He vastaavat siitä, että Lappi näkyy, kuuluu ja kiinnostaa – matkakohteena, asuinpaikkana, kuvauspaikkana sekä arktisena bisnesympäristönä. Olimme vuonna 2019 mukana House of Lapladin Sound of Lapland -kampanjakokonaisuudessa. Kokonaisuus toteutettiin yhteistyössä Visit Finlandin ja Finnairin kanssa. Luovasta toteutuksesta vastasi Flatlight Creative House ja digitaalisesta markkinoinnista vastasimme me FlowHousella.

Digitaalisen markkinoinnin tavoitteena oli kasvattaa Lapin kesän tunnettuutta äänen avulla ja ohjata liikennettä konseptin laskeutumissivulle sekö YouTubeen Only in Lapland -tilille. Päämarkkinat kampanjassa olivat Saksa, Ranska, Yhdysvallat ja Britannia.

Mitä tehtiin

Markkinointia tehtiin kolmen pääteeman kautta: Lapland Creates Sound, Lapland Enables Sound ja Lapland Inspires Sound. Kampanjan kaikki sisältökokonaisuudet liittyivät ääneen:

Toimimme kampanjassa asiakkaan markkinoinnin kumppanina avustaen heitä sisällön jakelussa digitaalisissa kanavissa sekä oikean kohderyhmän tavoittamisessa. Tuimme PR-yhteistyön toteuttamisprosessia tutkien markkinoiden medioita, sekä avustimme tiedottamisessa valituissa medioissa. Markkinointia tehtiin YouTubessa, Facebookissa ja Instagramissa. Muina kanavin olivat myös Spotify ja SoundCloud. Tiedotteiden jakelu tehtiin Cisionin kautta.

Tulokset

SCAPES-levyjulkaisun ja PR-yhteistyön myötä Sound of Lapland kokonaisuuden tavoittavuus kipusi yli 200 miljoonaan. Carly Rae Jepsen -yhteistyö oli alkuvuoteen 2020 mennessä tuonut yli 130 miljoonan potentiaalisen yleisön – suurin osa ansaittua mediaa, mutta yleisöä tavoitettiin myös somekanavien, orgaanisten katselujen ja kuuntelujen sekä mainonnan avulla. Kampanjan jälkeen harkinta matkustaa Lappiin kesällä kasvoi Yhdysvalloissa 36 prosenttia ja Britanniassa 48 prosenttia. Kampanjan vaikutuksesta enemmistö vastaajista piti Lapin lumetonta aikaa kiinnostavampana talven sijaan.

Siirry takaisin sivun alkuun