Bookingpoint – toimiva matkailun verkkokauppa


Uusi kotimaisten matkailupalveluiden markkinointi- ja myyntiyhtiö Bookingpoint Oy perustetaan syksyllä 2022. Mistä on kyse?

Lue lisää

Universal Analyticsin lakkauttaminen, Matomo ja muita muutoksen tuulia analytiikan saralla


Analytiikan parissa on tapahtunut viime aikoina paljon. Google Analyticsin laillisuus sekä uudistuneet evästeohjeistukset ovat puhuttaneet ja ajaneet yrityksiä tekemään nopeitakin ratkaisuja ja muutoksia. Hieman yllättäen Google julkaisi myös virallisen päivämäärän Universal Analyticsin lakkauttamiselle jo hiljattain – heinäkuussa 2023 Analyticsin pitkään ja laajasti käytössä ollut versio tulee lopettamaan datan keräämisen kokonaan.

Lue lisää

Mitä hiilijalanjäljen laskenta matkailuyrityksessä vaatii?


Avaamme tässä blogikirjoituksessa, mitä hiilijalanjäljen laskentaprosessi vaati Varjolalta ja kuinka se toteutettiin Green Carbonin kanssa. Kuten sarjan ensimmäisessä blogipostauksessa Matkailun hiilijalanjaljillä kerroimme, Laukaassa sijaitseva pitkäaikainen asiakkaamme Varjola halusi selvittää liiketoimintansa ilmastovaikutuksen ja tehokkaimmat toimenpiteet sen pienentämiseksi. Päästöjen hallinnan kohteena tulee olla laskenta ja vähennystoimenpiteet ja sen jälkeen vasta mahdollinen kompensaatio päästöistä, joita ei saada leikattua […]

Lue lisää

Hiilijalanjäljen vähentäminen – mitkä ovat hyödyt matkailuyritykselle?


Miksi pyrkisin hallitsemaan matkailuyritykseni hiilijalanjälkeä? Yhteinen tavoite Koko maailmalla (tai ainakin lähestulkoon koko maailmalla) on yhteinen tavoite pyrkiä pienentämään päästöjä sekä saada nuijittua hiilijalanjälkeä pienemmäksi. Yhteinen tahtotila on Suomessa hyvin vahvasti nähtävissä niin valtiotasolla kuin myös ihmisten arjessa. Sähköautojen, kierrättämisen sekä matkakohteiden vastuullisuudesta välittäminen yleistyy jatkuvasti.

Lue lisää

Matkailualan hiilijalanjäljillä – Varjola x Green Carbon x FlowHouse


Matkailualalla on ollut paljon puhetta kestävän kehityksen ja vastuullisuuden suhteen niin alueorganisaatioiden kuin matkailuyritysten keskuudessa. Vastuullisuus, kestävä kehitys ja ympäristön huomioon ottaminen ovat näkyneet myös yhtenä prioriteettina hankerahoitusten jakamisen perusteissa, esimerkiksi Business Finlandin RRF-rahoitus.

Lue lisää

Matkailun strateginen suunnittelu blogisarja 2/4


Matkailustrategian luominen -Näkemystä tulevaisuuden toimintaympäristöstä ja kilpailusta Muodostettuamme yhteisen ymmärryksen matkailukohteen nykytilasta (blogin 1. osa avautuu uuteen välilehteen), keskitymme  hahmottamaan, mihin tulevaisuuden kilpailuun ja toimintaympäristöön valmistamme alueen matkailua. Mikä on kriisin jälkeinen matkailun uusi normaali sekä millaisiin toimintaympäristön muutoksiin strategian valinnoilla meidän tulee vastata?

Lue lisää

Matkailustrategian luonti blogisarja 1/4


Matkailun strateginen suunnittelu matkakohteissa – Yhteisen ymmärryksen luonti nykytilasta Olemme työstäneet viime aikoina lukuisia alueellisia matkailun tiekarttoja ja strategioita, jotka yhä useammin linkittyvät koko alueen kehittämiseen, ei ainoastaan matkailutoimialan kasvun mahdollistamiseen. Matkailun kehittäminen on monesti alueellisen elinvoimaisuuden edellytys. Tässä blogisarjassa avaamme näkemyksiämme tuloksellisesta matkailualueiden strategisesta suunnittelusta (linkki avautuu uuteen välilehteen).

Lue lisää

Mitä matkailussa tapahtuu – vinkit ja eväitä tulevaan


Matkailuvuosi 2021 Matkailuvuosi 2021 alkaa pian olla takanapäin ja matkailutoimiala kääntää katseet jo kohti tulevaa. Viimeiset kaksi vuotta ovat olleet toimialallamme hyvin erikoiset. Vuoden 2021 aikana matkailuyritykset- ja alueet ovat satsanneet merkittävästi tuotekehitykseen sekä digitaalisen myynnin ja ostettavuuden toimenpiteisiin. Markkinoinnin fokus on ymmärrettävästi ollut pitkälti kotimaassa ja lähimarkkinassa, ja markkinoinnin suunnittelua on tehty yhä tarkemmin […]

Lue lisää

Natura Viva x FlowHouse yhteistyö


Tuloksellista matkailumarkkinointia ja elämysmyyntiä Natura Viva ja Flowhouse ovat tehneet menestyksekästä yhteistyötä useamman vuoden digitaalisen markkinoinnin osalta. Yhteistyön pohjana on tiivis kommunikaatio ja yhteinen näkemys tekemisen suuntaviivoista. Yhdessä määritellyt tavoitteet mahdollistavat joustavan yhteistyön. Natura Vivan tuotteet ovat ostettavissa suoraan verkkosivuilta, jolloin asiakkaan ostopolku on suoraviivainen ja sen seuranta helppoa.

Lue lisää

Digitaalinen elämysmyynti: suoramyynti ja B2B-myyntiyhteistyö


Verkko-ostot lisääntyvät myös matkailualalla ja erilaisia tuotteita ostetaan yhä enemmän digitaalisista kanavista.  Tämän vuoksi onkin tärkeää, että matkailijan digitaalisia ostopolkuja kehitetään, ja digitaalisen myynnin mallit tulevat yhä useammalle matkailutoimijalle tutuksi, jotta kehitystyön toimenpiteet konkretisoituvat myynniksi.

Lue lisää