Kun asiakkaat eksyvät polultaan


Eurot kuluvat, kun viimeisen päälle hiotut mainokset vilahtelevat kohdeyleisön selaillessa sosiaalista mediaa. Useat pysähtyvät mainoksen kohdalle, moni päätyy klikkaamaan mainoksesta löytyvää linkkiä. Kaikki vaikuttaa hyvältä – paitsi kassa, joka ei ole mainonnan ansiosta kilahtanut vielä kertaakaan. Mihin asiakkaat oikein katoavat? Onko mainonta täysin turhaa, kun mitään ei lopulta tapahdu? Valitettavan usein tällaisissa tilanteissa on helppoa […]

Lue lisää

Tapamme toimia myynnin ja rahoituksen kannalta


Matkailuyritysten ja -alueiden tilanne on tällä hetkellä edelleen heikko koko Suomessa koronaviruksen aiheuttaessa jatkuvaa epävarmuutta sekä rajoituksia. Iso osa matkailualan yrityksistä sekä matkailualueista on saanut valtiolta apua vuoden 2020 aikana erilaisten julkisten rahoitusmallien kautta. Business Finlandin kehitysraha erilaisiin innovaatioihin sekä ELY-keskuksien tuki konsultaatiopäivien ostoon ovat varmasti tulleet tutummaksi yrityksille koronan takia, kuin mitä ne olisivat […]

Lue lisää

Googlen digitaalisen markkinoinnin trendit ja ennusteet vuodelle 2021


Pikavinkit tuleviin markkinointisuunnitelmiin Tasa-arvo, dataetiikka ja kotikäyttäjien tavoittaminen ovat vain muutamia aiheita vuoden 2021 markkinointisuunnitelmissa. Google-johtajat eri puolilta EMEAa (Euroopan, Lähi-Idän ja Afrikan alue) jakavat ennusteensa vuodelle 2021.

Lue lisää

Bislenz-työkalu Visit Tampereen tiedolla johtamisen pilotissa


Visit Tampere toimi tiedolla johtamisen pilottikohteena Visit Finlandin digikehitysohjelmassa vuonna 2020. Tarkoituksena oli testata erilaisia tiedonkeruumenetelmiä ja tiedolla johtamisen konsepteja, sekä kerätä kokemuksia niiden hyödyntämisestä matkailun alueorganisaation toiminnassa.

Lue lisää

DIGITAALISEN MARKKINOINNIN ENNUSTEET PANDEMIAN JÄLKEISEEN AIKAAN


Rajoitukset ja ”lockdown”-aika muokkasi digitaalista käyttäytymistä, joten on hyvä käydä läpi digitaalisen markkinoinnin ennusteet vuodelle 2021. Covid-19 on vaikuttanut rajusti yritysten ja yksityisten ihmisten talouteen. Yritykset vastasivat nopealla aikavälillä kuluttajien muuttuneeseen tarpeeseen digitaalisuudesta, ja käyttöön valjastettiin uusia digitaalisia työkaluja. Muutokset digitaalisuudessa ovat olleet pysyviä ja paluuta vanhaan ei ole – ne ovat monelle olleet jopa […]

Lue lisää

Vinkkejä ja koontia matkailumarkkinointiin vuoden 2021 alkuun


Koronavirus on muovannut matkailu- ja kulutuskulttuuria. Palveluita ostetaan jatkuvasti lähempänä varsinaista lunastuspäivää, sillä päätökset tehdään nopeasti ja vallitsevan tilanteen mukaan. Tämä aiheuttaa osaltaan sen, että palveluntuottajien on tehtävä ratkaisuja hyvinkin nopeasti ja joustavasti. Suunniteltuja markkinointitoimenpiteitä muutetaan tilanteiden muuttuessa. Ajantasaista reagointia tarvitaan! Kohderyhmät hioutuvat kotimaassa uudella tavalla: elämyksiä ja palveluita etsitään paikoista, joissa ei olla kotimaassa […]

Lue lisää

Kun työni ei ole minkään arvoista – muutos vaatii uskallusta


Toivottavasti moni ei koskaan ajattele ”työni ei ole minkään arvoista”, kuten otsikossa sanotaan. Silti viestimme samaa asiaa hieman toisin sanoin turhan usein: kun teen itse, se ei maksa mitään. Vaihtoehtona on joko ostaa palveluja asiantuntijalta ja ulkopuoliselta toimijalta tai antaa teknologian tehdä se puolestamme. Mutta koska se maksaa, valitsemme tehdä sen mieluummin itse. Silloinhan se […]

Lue lisää

Online-tuotteet – vinkkejä matkailutuotteen rakentamiseen


Asiakkaiden ostokäyttäytyminen muuttuu, ja erilaisten matkailutuotteiden osto on siirtynyt yhä vahvemmin verkkoon. Matkailuyrityksen onkin tärkeää taata matkailijalle mahdollisuus tutustua tuotesisältöön, saatavuuteen ja hintaan välittömästi asiakkaan saapuessa esimerkiksi verkkosivuille tuotetta tarkastelemaan.

Lue lisää

VINKKEJÄ VIESTINTÄÄN POIKKEUSTILANTEEN JATKUESSA – NYT JA TULEVAISUUDESSA


Poikkeustilanne jatkuu edelleen matkailun osalta. Kuitenkin voimme kannustaa kansainvälisiä matkailijoita haaveilemaan Suomesta ja suunnittelemaan matkaa tänne – sitten, kun se on mahdollista. Kotimaisille matkailijoille voimme viestiä yhtä lailla, kertoa mahdollisuuksista, kehittää yhteishenkeä ja auttaa heitä suunnittelemaan mahdollista tulevaa kotimaan matkaa. On tärkeää pystyä asettumaan asiakkaan asemaan.  Jotta viestiminen on mahdollista, eikä siitä muodostu taakkaa, on […]

Lue lisää

Faktalla vai fiiliksellä – tiedolla johtaminen matkailussa


Tiedolla johtaminen on yksi digitaalisen ajan muotitermeistä. Kukaan ei kiistä sen merkitystä, kaikki ovat siitä kiinnostuneita ja sanovat sen olevan lähitulevaisuuden tärkeimpiä kehityskohteita. Liiketoiminnan kehitysalueena tiedolla johtaminen on yhtä hankala kuin monet muutkin digiajan ilmiöt. Ei ole yhtä oikeaa tai edes selkeää tapaa määritellä, mitä se pitää sisällään tai mitä ei.

Lue lisää