Digitaalinen elämysmyynti: suoramyynti ja B2B-myyntiyhteistyö


Verkko-ostot lisääntyvät myös matkailualalla ja erilaisia tuotteita ostetaan yhä enemmän digitaalisista kanavista.  Tämän vuoksi onkin tärkeää, että matkailijan digitaalisia ostopolkuja kehitetään, ja digitaalisen myynnin mallit tulevat yhä useammalle matkailutoimijalle tutuksi, jotta kehitystyön toimenpiteet konkretisoituvat myynniksi.

Lue lisää

Ymmärrä evästeitä – uudistunut evästeohjeistus näkyy analytiikassa


Evästeet ja muuttuvat käytännöt niihin liittyen ovat olleet viime aikoina kuuma puheenaihe. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom julkaisi syyskuun alkupuolella uuden, entistäkin tiukemman evästeohjeistuksen, ja uutta ohjeistusta noudattavat voivat jo huomata suuria muutoksia verkkosivuliikenteen analytiikkaa tarkastellessaan.

Lue lisää

Mitä matkailuyritysten tulisi tietää kohdemarkkinaorganisaatioista


DMO:n rooli ja toimintaperiaatteet DMO= Destination Management Organization, ”Kohdemarkkinaorganisaatio.” Keskiössä DMO:n toiminnassa on yleensä matkailun määränpään mainostaminen ja matkailijoiden houkutteleminen alueelle. Suomessa tallaisia voivat olla mm. matkailun alueorganisaatiot tai -järjestöt, jotka edistävät matkailukohteiden tunnettuutta.

Lue lisää

Mitä seuraavaksi matkailualalla – näin voit vastata muuttuneeseen kysyntään


Ei ole epäilystäkään, etteikö koronaviruspandemia olisi vaikuttanut pysyvästi myös matkailualan toimintaan. Sulut, rajoitukset, turvallisuus, toiminnan pysähtyminen – kaikilla on ollut vaikutusta matkailijoiden päätöksentekoon ja ajattelutapaan. Matkailutoimialalla on kova työ päästä takaisin 2019 vuoden lukemiin, mutta kirkkaampaa tulevaisuutta alkaa pikkuhiljaa olla havaittavissa.

Lue lisää

Ville Niemijärvi FlowHousen hallitukseen


Yrittäjä Ville Niemijärvi on valittu FlowHousen hallitukseen. Villen rooli hallitustyöskentelyssä liittyy erityisesti FlowHousen matkailun tiedolla johtamisen liiketoiminnan vahvistamiseen, johon Ville tuo omalla kokemuksellaan ja asiantuntemuksellaan merkittävän lisäpanoksen. Ville on toiminut aiemmin tiedolla johtamisen ja data-analytiikan konsulttina lähes 20 vuotta, josta yrittäjänä viimeiset 13 vuotta (mm. Affecto, Louhia, Bilot Oyj). Lisäksi Ville on ollut perustamassa lukuisia […]

Lue lisää

Digitaalisen asiakaspolun kehitystyöt – yhdessä strategiasta toteutukseen


Kesäinen Suomi on upea, ja täynnä upeita matkailualueita ja matkailuyrityksiä, jotka tarjoavat mitä kiinnostavampia elämyksiä ja yöpymispaikkoja. Huipputarjontaa kesäreissuille siis! Kevään ja kesän aikana olemmekin saaneet olla mukana digitalisoimassa tähän hetkeen ja tulevaan niin kotimaisten kuin kansainvälisten matkailijoiden polkua aina haaveiluvaiheesta ostoon ja matkan jälkeiseen aikaan asti. Digitaalisen matkailuliiketoiminnan käytännön kehitysprojekteissa on aina monta osa-aluetta. […]

Lue lisää

Digitaalista matkailuliiketoimintaa – FlowHouse harjoittelijan silmin


Olen Opri, 24-vuotias matkailututkimuksen opiskelija Lapin Yliopistosta ja suoritan maisteriopintoihini kuuluvaa asiantuntijaharjoittelua FlowHousella, ympärilläni kahdeksan monipuolista alan ammattilaista. Harjoitteluun hakiessa FlowHouse ei ollut minulle ennestään tuttu, vaan kiinnostuin yrityksestä törmätessäni heidän verkkosivuihinsa. Vieraillessani verkkosivuilla vakuutuin erityisesti yrityksen ammattitaidosta lukiessani yrityksen monipuolisia referenssejä ja huomatessani asiakkaisiin lukeutuvan monia merkittäviä matkailualan organisaatioita sekä yrityksiä ympäri Suomen. Oma […]

Lue lisää

Kun asiakkaat eksyvät polultaan


Eurot kuluvat, kun viimeisen päälle hiotut mainokset vilahtelevat kohdeyleisön selaillessa sosiaalista mediaa. Useat pysähtyvät mainoksen kohdalle, moni päätyy klikkaamaan mainoksesta löytyvää linkkiä. Kaikki vaikuttaa hyvältä – paitsi kassa, joka ei ole mainonnan ansiosta kilahtanut vielä kertaakaan. Mihin asiakkaat oikein katoavat? Onko mainonta täysin turhaa, kun mitään ei lopulta tapahdu? Valitettavan usein tällaisissa tilanteissa on helppoa […]

Lue lisää

Tapamme toimia myynnin ja rahoituksen kannalta


Matkailuyritysten ja -alueiden tilanne on tällä hetkellä edelleen heikko koko Suomessa koronaviruksen aiheuttaessa jatkuvaa epävarmuutta sekä rajoituksia. Iso osa matkailualan yrityksistä sekä matkailualueista on saanut valtiolta apua vuoden 2020 aikana erilaisten julkisten rahoitusmallien kautta. Business Finlandin kehitysraha erilaisiin innovaatioihin sekä ELY-keskuksien tuki konsultaatiopäivien ostoon ovat varmasti tulleet tutummaksi yrityksille koronan takia, kuin mitä ne olisivat […]

Lue lisää

Googlen digitaalisen markkinoinnin trendit ja ennusteet vuodelle 2021


Pikavinkit tuleviin markkinointisuunnitelmiin Tasa-arvo, dataetiikka ja kotikäyttäjien tavoittaminen ovat vain muutamia aiheita vuoden 2021 markkinointisuunnitelmissa. Google-johtajat eri puolilta EMEAa (Euroopan, Lähi-Idän ja Afrikan alue) jakavat ennusteensa vuodelle 2021.

Lue lisää