Alueorganisaatio, eli tuttavallisemmin DMO on yksi alueen matkailun kasvun
kulmakivistä. Se on taho, joka koordinoi, markkinoi, myy, neuvottelee lennoista, kehittää, valvoo matkailun etuja, huolehtii matkailuneuvonnasta ja usein myös reiteistä, niiaa ja kumartaa. Aluemarkkinoinnissa piilee paradoksi; silloin kun menee hyvin, sitä ei tarvita ja silloin kun menee huonosti, työ on ollut hyödytöntä. Sitä paitsi kyllähän yritykset myyvät itse itsensä. Paitsi siellä, missä alueorganisaatiota ei syystä tai toisesta ole.
Useimmilla matkailualeilla ollaan yhtä mieltä siitä, että alueellista markkinointia tarvitaan. Työn organisoiminen ja toteuttaminen onkin sitten haastavampaa. Miten työ rahoitetaan? Kuka päättää mitä tehdään? Miten eri intressit ja näkemykset, ne pöhköimmätkin, huomioidaan?
Kun mandaatti on saatu, työ voi alkaa. Se ole kun tehä! On vain navigoitava toiveiden viidakossa ja varottava astumasta kenenkään varpaille. Pohdittava, miten sovittaa yhteen budjetti ja tavoitteet, jotka vain harvoin ovat toisiinsa verrannollisia. Ja kyllä, on käytännössä varmaa, että paine myyntiin ja taktiseen markkinointiin on kova, vaikka tavoitteena on kasvattaa kiinnostusta ja kysyntää. Yhtä varmaa on myös se, että kritiikki ei lopu. Ei olivatpa tulokset millaisia tahansa – toistan, siis millaisia tahansa.
Muista pelisäännöt
Kaiken muun keskellä on hyvä muistaa myös hallinnolliset pelisäännöt. Onhan muistettu huomioida, että mikäli julkista rahaa on mukana sen myöntämistä säätelevät joko hankintalaki tai valtiontukisäädökset. Alueorganisaation organisaatiomuoto ja rahoitusmalli raamittavat käytännössä sitä, miten alueorganisaatio voi toimia. Ne vaikuttavat siihen, millaisia sopimuksia rahoituksesta voi tehdä ja miten hankerahoitusta on mahdollista hyödyntää. Kunnan tai kaupungin mahdollisuudet toimia alueorganisaationa ovat rajalliset, käytännössä työ tulisi yhtiöittää tai ulkoistaa. Riskeistä on syytä olla tietoinen, jotta niitä on mahdollista välttää. Pahimmillaan puutteellinen menettely voi johtaa sakkoihin, huomautuksiin tai takaisinperintöihin ja konkurssiin.
Mutta palatakseni asiaan, alueorganisaatio on matkailun kasvun edellytys. Matkailija valitsee aina ensin kohteen ja vasta tämän jälkeen siellä sijaitsevista yrityksistä suosikkinsa. Matkakohde on yhtä kuin siellä toimivat eri tahot mikroyrityksistä kuntaan ja paikallisiin asukkaisiin. Kilpailu kansainvälisillä markkinoilla on hurjaa ja menestyäkseen alueen on toimittava yhteen yhtä saumattomasti, kuin kansainvälisen kasvuyritys.
Kuka onnistuisi ilman DMO:ta?
Sannalla on lähes kymmenen vuoden kokemus DMO:n johtamisesta ja kahden käynnistämisestä. Toinen alueorganisaatioista voitti Cannes Lions Grand Prix’n vuonna 2021.