19.11.2024

Virtuaaliavustajat – unelmien myyjiä

Ville Niemijärvi

Ville Niemijärvi

Tiedolla johtaminen, tekoäly

Me emme osaa Suomessa aina oikein myydä ja täältä pimeästä meitä on vaikea löytää ilman apua.

Useiden matkailuyritysten verkkosivut ovat vain suomeksi, korkeintaan yhtenä kieliversiona englanti (poikkeuksia toki on). Me palvelemme puhelimitse ja sähköpostilla virka-aikana (ja vain suomeksi tottakai). Meidän tuote- ja palvelukuvaukset ovat.. no, aika maltillisia. Sellaisia, että pidetään kynttilää vakan alla.

Kansainvälisten matkailijoiden näkökulmasta tietoa suomalaisista matkailuelämyksistä on vaikea löytää ja vielä vaikeampi ostaa.

Matkailijoiden käyttäytyminen muuttuu (tekoälynkin myötä)

Samaan aikaan matkailijat ympäri maailmaa ovat alkaneet käyttämään enemmän luovan tekoälyn ratkaisuja; ChatGPT:tä, Copilotia, Geminiä jne. Matkan unelmointi, suunnittelu ja tiedon etsiminen siirtyykin yhä enemmän Google-hausta ja matkaoppaista luovan tekoälyn sovelluksiin.

Eikä matkan unelmointia tehdä virka-aikana. Sitä tehdään töiden jälkeen iltaisin, kun lapset on saatu nukkumaan. Tai viikonloppuna, kun on hetki vapaata. Silloin laitetaan ostohousut jalkaan ja eteen tulevat ne kysymykset, joihin pitäisi saada vastaus heti. Mielellään omalla kielellä. Tai mennään seuraavaan kohteeseen, naapuriin ostoksille.

Mitä palveluita teillä on? Miten sinne pääsee? Onko vuokraamossa koon 28 monoja? Paljonko on eläkeläisalennus? Voiko hiihtää vapaata ja onko koiralatuja? Suosittele jotain tekemistä lähiseudulla. Onko ravintolassa vegaanista gluteenitonta ruokaa?


Luova tekoäly on nykyään niin fiksu, että se pystyy tarjoamaan vastaukset näihin kaikkiin. Mutta vain jos se on opetettu oikein. Näin ei kuitenkaan aina ole.

Suomi katosi maailmankartalta (ainakin tekoälyn mielestä)

Iso ongelma on se, että käytännössä meitä Suomea ei ole tekoälyn silmissä juurikaan olemassa, sillä meistä on niin vähän tietoa netissä – ja suurin osa siitäkin suomeksi. Ja koska Suomesta ja sen eri matkailualueista ja -kohteista on niin vähän tietoa netissä, suuret kielimallit eivät ole saaneet riittävästi opetusaineistoa, ja näin tekoälysovellukset eivät juuri tiedä mitään Suomesta.

Jos kysyt tekoälyltä, mitä tehdä Jyväskylässä, aika moni vastauksista on suoraan väärin. Tekoäly on siis käyttökelvoton matkan suunnittelussa pienillä markkina-alueilla.

Kuva: ChatGPT:n suositukset Jyväskylään, aika moni meni väärin

Eli kun matkailijat Keski-Euroopassa käyttävät esimerkiksi ChatGPT:tä ja suunnittelevat matkaansa Kymenlaaksoon, Pohjanmaalle, Keski-Suomeen tai Savoon, saattavat he saada puuta heinää vastaukseksi. Ja päätyvät taas muualle.

Rakennetaan omalla datalla opetettu virtuaaliavustaja – ja tehdään siitä unelmien myyjä

Onneksi tähän on ratkaisu. Me voimme ottaa ohjat omiin käsiimme ja opettaa tekoälyä meidän omalla datallamme. Tämä onnistuu rakentamalla virtuaaliavustaja, joka osaa kaiken minkä luovan tekoälyn sovellukset, mutta lisäksi myös kaiken tarpeellisen matkailualueesta tai -yrityksestä.

Sen jälkeen julkaistaan tämä älykäs botti meidän kanaviimme eri kohtiin asiakaspolkua: verkkosivuille, sosiaaliseen mediaan, verkkokauppaan tai vaikka Whatsappiin.

Omalla datalla opetettu virtuaaliavustaja tarjoaa todella paljon mahdollisuuksia:

  • Asiakastuen tehostaminen: Botti voi tarjota 24/7 välitöntä tukea ja vastata usein kysyttyihin kysymyksiin, mikä vähentää asiakkaiden odotusaikaa, parantaa asiakaskokemusta ja helpottaa asiakaspalvelun työkuormaa.
  • Myynnin edistäminen: botti voi kerätä liidejä ja ohjata asiakasta ostoprosessissa eteenpäin. Se voi ohjata käyttäjän haluamallesi verkkosivulle, esimerkiksi verkkokauppaasi. Tai toimia verkkokaupan sisällä tuotesuosittelijana
  • Räätälöidyt matkasuositukset: Se voi tarjota asiakkaille juuri hänelle räätälöityjä matkasuosituksia, tietoa kohteista ja auttaa suunnittelemaan juuri hänelle sopivan unelmien matkan.
  • Palvelua asiakkaan omalla kielellä: luovan tekoälyn älykkäät botit ja virtuaaliavustajat osaavat automaattisesti 95 % maailman kaikista kielistä, joten voit tarjota kansainvälisille asiakkaille asiakaspalvelua ja tietoa heidän omalla kielellään – ilman, että edes käännät omia verkkosivuja ja tuotekuvauksia.

Monikielisen virtuaaliavustajan avulla matkailuyritys tai -alue voi tarjota asiakkaille aina valmiin, kohteliaan ja kaikkia kieliä puhuvan asiakaspalvelijan. Erityisen hyödyllinen avustaja on silloin, kun kysyntää ja asiakaskieliä on paljon, kuten Lapissa.

Meillä on Suomessa upeita matkakohteita ja -yrityksiä mutta meidän pitää auttaa asiakkaita löytämään ja ostamaan. Autetaan siis asiakkaita ostopolulla, vastataan heidän kysymyksiinsä välittömästi heidän omalla kielellään. Autetaan heitä myös unelmoimaan. Tarjotaan heille räätälöityjä suosituksia ja autetaan heitä suunnittelemaan heidän unelmien matka – virtuaaliavustajan avulla.

Tutustu virtuaaliavustajaan:

Voit tutustua FlowHousen virtuaaliavustajaan lisää täällä: Matkailuyrityksen tai -alueen virtuaaliavustaja

Voit myös tutustua FlowHousen tekemään virtuaaliavustajaan työssään: Himos

Ota yhteyttä Villeen!

Ville Niemijärvi

Tiedolla johtaminen, tekoäly

Muita aiheeseen liittyviä blogauksia

Matkailun investoinnit ja rahoituskampanjan markkinointi

Suomen matkailu on juuri nyt positiivisessa kierteessä. Saamme lukea tilastoja kasvavista matkailijamääristä eri markkina-alueilta, postauksia ja artikkeleita positiivisesti oudon ja erikoisen Suomi-kuvan leviämisestä eri viestintäkanavissa ympäri maailmaa tai nostoja maamme matkailukohteiden tarjonnasta moninaisissa trending-listauksissa.

Lue artikkeli

Matkailuyrityksen tuotekorttien päivittäminen

Milloin viimeksi katsoit oman yrityksesi tuotteita asiakkaan näkökulmasta? Tai milloin päivitit tuotekuvauksia ja kuvia? Entä tekstisisältöä verkkosivustollasi? Jos et muista, tämä blogi on hyvää luettavaa juuri sinulle.

Lue artikkeli

Ymmärrä evästeitä – uudistunut evästeohjeistus näkyy analytiikassa

Evästeet ja muuttuvat käytännöt niihin liittyen ovat olleet viime aikoina kuuma puheenaihe. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom julkaisi syyskuun alkupuolella uuden, entistäkin tiukemman evästeohjeistuksen, ja uutta ohjeistusta noudattavat voivat jo huomata suuria muutoksia verkkosivuliikenteen analytiikkaa tarkastellessaan.

Lue artikkeli

Siirry takaisin sivun alkuun