27.6.2022

Universal Analyticsin lakkauttaminen, Matomo ja muita muutoksen tuulia analytiikan saralla

Saara Virtanen

Saara Virtanen

Web-analyytikko, digitaalisen matkailumarkkinoinnin asiantuntija

Analytiikan parissa on tapahtunut viime aikoina paljon. Google Analyticsin laillisuus sekä uudistuneet evästeohjeistukset ovat puhuttaneet ja ajaneet yrityksiä tekemään nopeitakin ratkaisuja ja muutoksia. Hieman yllättäen Google julkaisi myös virallisen päivämäärän Universal Analyticsin lakkauttamiselle jo hiljattain – heinäkuussa 2023 Analyticsin pitkään ja laajasti käytössä ollut versio tulee lopettamaan datan keräämisen kokonaan.

Tämä tarkoittaa sitä, että viimeistään kesän 2023 aikana sivustojen on siirryttävä käyttämään uutta, Google Analytics 4 -ohjelmistoa – mikäli Googlen analytiikkapalveluiden parissa tahtoo edelleen jatkaa. Analytics 4 kannattaa kuitenkin asentaa käyttöön viimeistään nyt, sillä Universal Analyticsista ei ole mahdollisuutta siirtää historiatietoja uuteen versioon – kaikki datan keruu alkaa siis alusta, ja mikäli ensi kesän siirtymisen jälkeen halutaan tehdä vertailua edellisvuoteen, on nyt käsillä viimeisimmät hetket asentaa Google Analytics 4 sivustolle keräämään kävijätietoja. Kerroimme uudesta Google Analytics 4:stä tarkemmin blogissamme sen ilmestyessä, voit palata lukemaan kyseisen artikkelin täältä.

Tarve evästeettömyydelle ajaa etsimään uusia ratkaisuja

Epävarmuus Analyticsin laillisuuteen ja evästeasetuksiin liittyen on saanut yrityksiä ja alueita pohtimaan muiden työkalujen käyttöönottoa. Tällä hetkellä Google Analyticsin käyttöön pitää aina saada suostumus sivuvierailijalta, sillä se kerää GDPR:n henkilötietojen piiriin kuuluvaa dataa. Tästä johtuen osa vierailijoista saattaa jäädä analytiikasta kokonaan pois. Olemme itse tähän mennessä (kevään ja kesän 2022 aikana) nähneet jopa n. 80 % pudotuksia Analyticsin saamasta kävijämäärästä sen jälkeen, kun uusi evästeasetus on otettu käyttöön. Voit lukea viime vuoden lopulla uudistuneesta evästeohjeistuksesta lisää taannoisesta blogiartikkelistamme.

Koska datan puuttumisen määrä on merkittävä, ovat yhä useammat päätyneet asentamaan Analyticsin kaveriksi jonkin toisen analytiikkatyökalun, joka mahdollistaa evästeettömän seurannan. Evästeetön seuranta ei siis vaadi GDPR:n henkilötietojen piiriin kuuluvan tiedon keräämistä, eikä se näin ollen tarvitse sivuvierailijalta aktiivista hyväksyntää seurannan käynnistämiseksi. Näin pystytään säilyttämään todellinen kävijäliikenne, mutta samalla se tarkoittaa myös sitä, että ns. toisesta suunnasta joudutaan menettämään paljon tietoa – esimerkiksi verkkokauppakäyttäytymisestä, konvertoitumisesta, mainonnan kautta tulleesta liikenteestä jne. Kävijäliikenteestä saadaan tietoon vain perusasiat, kuten liikennemäärät, sivuston sisällä sivulta toiselle liikkuminen ja ajan viettäminen. Tästä syystä evästeetön seuranta onkin asennettuna usein esimerkiksi Google Analyticsin rinnalle – tarvittaessa Analyticsin avulla päästään edelleen syvemmälle (huomioiden liikenteen osittainen puuttuminen), ja perustiedot saadaan toisesta työkalusta. Muokkaus 13.3.2023: nykyään myös Analytics tarjoaa hyvät mahdollisuudet evästeettömään seurantaan.

Muista verkkoanalytiikan työkaluista matkailualallakin suosituksi on noussut avoimen lähdekoodin Matomo. Matomo tarjoaa hyvinkin samanlaisia ratkaisuja analytiikkaan kuin esimerkiksi Google Analytics, mutta avoin lähdekoodi mahdollistaa huomattavasti laajemmat mahdollisuudet mukauttamiseen sekä esimerkiksi yksityisyydensuojan varmistamiseen sekä myös täysin evästeettömän seurannan. BisLenz onkin aktiivisesti seurannut tätä kehitystä ja ottanut Matomon rajapinnan käyttöön. Lisäksi BisLenzistä löytyy mahdollisuus vertailla Analyticsista ja Matomosta saatavaa dataa, jolloin nähdään helposti erot esimerkiksi kävijäliikenteen määrässä.

Tulevaisuuden näkymät vielä epävarmoja

Googlen analytiikkapalvelujen tulevaisuus ei näytä kuitenkaan toivottomalta. Uusi Google Analytics 4 tarjoaa parempaa mahdollisuutta evästeettömään seurantaan ja ylipäätään huomattavasti parempaan yksityisyydensuojaan, ja EU ja USA ovat neuvotelleet uudesta tiedonsiirtojärjestelystä, joka ratkaisisi viime kuukausina velloneet laillisuusongelmat. Nähtäväksi kuitenkin jää, mikä lopputulema on, ja miten nopeasti Google lopulta pystyy vastaamaan kaikkiin haasteisiin – vuoden lopulla olemme varmasti huomattavasti viisaampia tämän suhteen.

Joka tapauksessa viimeistään nyt olisi hyvä jokaisen yrityksen lähteä tutkailemaan omien analytiikkaratkaisujensa tilannetta sekä tarpeita niiden suhteen. Erityisen tärkeää on muistaa asentaa Google Analytics 4 mahdollisimman pian, mikäli siitä haluaa täyden hyödyn saada irti heti ensi vuoden aikana.

Me FlowHousella seuraamme tilannetta aktiivisesti ja perehdymme myös jatkuvasti uusiin vaihtoehtoihin analytiikan saralla, jotta voimme viestiä siitä mitä tiedämme sekä tietysti tarvittaessa auttaa yrityksiä tässä seurannan viidakossa.

Artikkelia muokattu 13.3.2023: korjattu ja lisätty tietoa Analyticsin ja evästeettömän seurannan mahdollisuuksista.

Kategoriat

Ota yhteyttä Saaraan!

Saara Virtanen

Web-analyytikko, digitaalisen matkailumarkkinoinnin asiantuntija

Muita aiheeseen liittyviä blogauksia

Uusi Google Analytics 4 on täällä – mutta mitä se tarkoittaa?

Googlen suosittu analytiikkatyökalu on kokenut muodonmuutoksen – täysin uusi Google Analytics 4 on nyt julkaistu. Tässä blogissa kurkistetaan, miltä uuden Analyticsin syövereissä näyttää – mikä muuttuu ja mitä tämä kaikki tarkoittaa käytännössä?

Lue artikkeli

Selviytymisopas web-analytiikan viidakkoon: Miksi verkkosivuston seuranta kannattaa?

Web-analytiikka on monelle hyvin vieras käsite, ja siksi sen hyödyntäminen voikin tuntua haastavalta ja työläältä, joskus jopa turhalta. Tässä blogissa perehdytään hieman siihen, mitä on web-analytiikka, mihin sitä käytetään ja miksi se on äärimmäisen kannattavaa.

Lue artikkeli

Matkailuyrityksen löydettävyys verkossa

Matkailuyrityksen löydettävyys verkossa on nyt tärkeämpää kuin koskaan. Tämän blogikirjoituksen yhteydestä löydät ladattavan PDF-tiedoston, johon olemme laatineet selkeän listauksen hakukoneoptimoinnin kulmakivistä – eli toimenpiteistä, joita voit tehdä varmistaaksesi sivuston näkyvyyden esimerkiksi Googlen hakukoneessa.

Lue artikkeli

Siirry takaisin sivun alkuun