Kesä 2018 ei jättänyt ketään kylmäksi – kirjaimellisesti. Suomi sai nauttia osansa trooppisesta lämmöstä ja aurinkoisista kesäpäivistä, unohtamatta hyttysten vähäistä ininää. Myös digitaalisen matkailumarkkinoinnin näkökulmasta kesä näytti varsin kirkkaalta.
Monien digitaalisten uudistusten ja päivitysten keskellä matkailumarkkinointi pysyy edelleen vahvana ja noususuhdanteisena toimialana. Google AdWordsista tuli Google Ads, Instagram lisäsi uusia ominaisuuksia kuten IGTV:n, Facebook selvitteli omia sotkujaan sekä kehitti algoritmejaan ja GDPR alkaa tässä vaiheessa jo kaikille olemaan tuttu. Digitaalisesta markkinoinnista on myös tullut läpinäkyvämpää kuin koskaan ennen ja kuluttajilla on valta päättää siitä, mitä mainoksia hänelle näytetään ja mitkä asiat häntä todellisuudessa kiinnostavat.
Matkailu kasvaa ja kehittyy – myös digitaalisesti
Matkailualaa markkinoitaessa on tärkeää seurata myös matkailijoiden käyttäytymistä. Kotimaanmatkailu on lisääntynyt ja matkustajat arvostavat kotimaassaan erityisesti autenttisuutta, erilaisuutta ja ainutlaatuisia tarinoita, tämä on havaittavissa Visit Finlandin teettämistä eri tutkimuksista. Ulkomailta tulevien turistien määrä on selkeästi koko Suomessa kasvanut mutta erityisesti kasvu näkyy pääkaupunkiseudulla ja Lapissa. Matkustustyylinä individuaalimatkailu eli yksin matkustaminen on kasvanut entisestään, osaltaan myös siksi, että digitaalisen kanavat ja työkalut mahdollistavat sen, että yksittäiset matkailijat pystyvät tekemään matkanvarauksia itse alusta loppuun saakka. Pinterestin teettämästä matkailun trendit 2018 tutkimuksesta huomaa myös hakukäyttäytymisen kasvun yksin matkustamiseen liittyvien teemojen ympärillä.
Suomen matkailun digitiekartta
Tämän kesän mielenkiintoisin julkaistu oli ehdottomasti Suomen matkailun digitiekartta, jonka tarkoituksena on tukea Suomen matkailun kasvua digitaalisuutta hyödyntäen. Isolle osalle matkailuyrityksistä digitalisaatio ei enää ole tabu vaan siitä on tullut osa yritystoimintaa ja strategista ajattelua. Pärjätäkseen matkailualan kilpailussa, digitalisaation on oltava yritykselle tuttu termi. Matkailun digitiekartta on suunnattu juurikin matkailutoimijoille luomalla selkeät tavoitteet ja suuntaviivat matkailun ekosysteemin ja suomalaisen matkailuteollisuuden digiosaamisen kehittämiseksi.
Kesä 2018 – tehokas ja monipuolinen
Käytännön työssä tänä kesänä digitaalinen matkailumarkkinointi oli tehokasta erityisesti Google Ads:n puolella. Muilla toimialoilla yleisesti Displayn tulokset ovat hieman heikentyneet mutta matkailualalla Google Display toimii tehokkaasti. Seuraillessa markkinoinnin tuloksia tänä kesänä, klikkausprosentit pysyivät varsin korkeina koko kesän ajan ja Display inspiroi selkeästi matkailusta kiinnostuneita. Seuraava iso askel matkailumarkkinoinnissa on myynti- ja jakelukanavien kehittäminen. Mahdollistetaan osto verkosta ja seurataan konversioiden toteutumista tehokkaasti.
Myös yritysten suhtautuminen digitaaliseen markkinointiin on hieman muuttunut kesän myötä. Yhä useammat matkailuyrityksetkin uskaltavat lähteä mukaan esimerkiksi erilaisiin yritysryhmähankkeisiin ja kehittää omaa digitaalisen markkinoinnin osaamistaan valmennusten ja koulutusten kautta. On ollut mahtava seurata yritysten inspiroitumista digitaalisesta markkinoinnista ja sisällöntuotannon merkityksestä, varsinkin kun tulokset ovat olleet verrattain hyviä.
Voidaan siis sanoa, että kesä 2018 on ollut monipuolinen ja työntäyteinen niin matkailulle kuin matkailumarkkinoinnille. Mielenkiintoisia uudistuksia ja muutoksia on varmasti vielä tulossa ja niitä odotetaankin jo innolla. Näiltä pohjilta on hyvä aloitella syksyä.