Kuten jo monessa yhteydessä olemme maininneet, matkan suunnittelu aloitetaan tänä päivänä verkossa. Digitaalinen matkailu on tätä päivää ja digitaalinen matkailumarkkinointi on suuremmassa roolissa. Matkamessuilla vuonna 2018 verkostoituessamme ja asiakastapaamisissa aikojen saatossa olemme havainneet, että joskus on hyvä ottaa askel aivan alkutaipaleelle kun puhe on digitaalisuudesta ja digitalisaatiosta. Useasti keskusteluissa on noussut esiin se, että matkailutoimijat ja palveluntuottajat ovat havahtuneet jo meneillä olevaan kehitystarpeeseen, mutta se mitä kannattaa kehittää ei aina ole niin selvää.

Palataan nyt alkuun, jossa ei puhuta vielä siitä kuinka matkailija verkossa toimii vaan puhutaan mitä vaaditaan kun palveluita lähdetään kehittämään.  Matkailijan ostoprosessista voit lukea aikaisemmasta kirjoituksestamme.

Matkailuyrityksen haasteet

Konsultit, digi-  ja viestintätoimistot eivät aina puhu samaa kieltä.

Ostaminen verkossa tahdotaan tehdä sujuvaksi, joten monelle yrittäjälle tulee tarve kehittää digitaalisia alustojaan. Ongelmaksi on havaittu, että tilataan järjestelmiä, jotka eivät ole avoimia ja tieto on palvelun myyneen organisaation hallinnassa. Monesti unohdetaan verkkosivuja tilatessa asettaa tavoitteet sivustolle, kun mennään ulkonäkö edellä. Esimerkiksi vaikka videot ovat tätä päivää, niin video verkkosivuilla voi olla yksi sivustoa kuormittava elementti. Kannattaa siis miettiä videoillekin sopivat kanavat.

Se mitä tulee verkkosivun ulkoasuun muuttuu toissijaiseksi, jos hakukone ei löydä sitä tai sivustolle ei ohjata mainonnalla tai muutoinkaan. Verkkosivun yksi tehtävä on kuitenkin myydä ja toimia myynnin tukena. Huonosti suunniteltu verkkosivu tai sisäinen järjestelmä muuttuu kulueräksi, jos se ei sovellu toimintaasi tai et pysty itse tekemään siihen pieniä muutostöitä. Hieno ja toimiva verkkosivusto on olemassa vasta silloin kun asiakkaat löytävät sen.

Kehityksen ensiaskeleet

Sisäinen viestintä – ole paras työpaikka, kerro työntekijöille tarinaa ja anna heille vapaus kertoa tarinaa.  Anna työntekijän olla yrityksesi viestinnän lähettiläs. Asiakkaat luottavat ihmisen viestiin enemmän kuin organisaation.

Tavoitteiden asettaminen – omien resurssien mukaan. Se, että joku tekisi sinun liiketoimintatavoitteesi tai markkinoinnintavoitteet valmiiksi ei välttämättä ole järkevää – sinä tunnet parhaiten yrityksesi. Sinulla voi toki olla kumppani, joka näyttää suuntaa mutta tärkeintä on puhua tämän kumppanin kanssa samaa kieltä.

Aito halu oppia ja tehdä itse –  somessa ei ole pakko olla. Jos edelleen koet sosiaalisen median hukkaan heitettynä aikana, mieti, voisitko tehdä jotain toisin. Jos et niin mieti, miksi alun alkaen liityit ja miksi yrityksesi on olemassa. Positiivisella energialla tuotettu sosiaalisen median sisältö paistaa pitkälle.

Resurssit – tiedosta aikataulusi ja resurssisi viedä toimintaa eteenpäin. Tee suunnitelmia pitkälle aikavälille, kiireellä tehty voi olla taas sitä hukkaan heitettyä aikaa ja rahaa. Ei kaikkea kerralla.

Kohderyhmät – Olet verkossa palvelemassa asiakastasi, samaa asiakasta, joka mahdollisesti tulisi paikan päälle ostamaan tai kysymään neuvoa. Ennakoi asiakkaasi tarpeet ja vastaa hänelle verkkosisällöissä ja sosiaalisessa mediassa – jo ennen kuin hän osaa edes kysyä. Näin olet askeleen lähempänä kohti erinomaista sisältömarkkinointia.

Aloitus – Yleensä asioilla on alku ja loppu. Markkinoinnissa asia ei mene aivan niin suoraviivaisesti. Markkinointikampanjoilla voi olla loppuja, verkkosivun valmistumisessa voi olla päätöspisteitä. Digitaalisissa kanavissa aina yhden toimenpiteen päätyttyä seuraa kehitystoimet ja sisältöjen päivitys, päättyneestä markkinointikampanjasta muotoutuu uusi kampanja. Kun jotain valmistuu digitaalisissa kanavissa, yrityksen tulee miettiä, kuinka valmis sisältö saadaan asiakkaalle saakka. Sisältöä ei käytännössä ole ennen kuin se on asiakkaan tai ihmisten kulutettavissa.

Kehitys – Kehitys alkaa siitä, että olet matkailijan löydettävissä ja sisältöjäsi kulutetaan. Kun sinulla on analysoitavissa verkkokanavista tulevaa dataa, on sinulla välineet kehitykseen. Analytiikan avulla näet missä olet ja mihin suuntaan sinun olisi hyvä kehittyä.

Tunnista siis yrityksesi resurssit, vahvuudet ja heikkoudet digitaalisissa kanavissa. Tiedosta, että sisältöä ei ole ennen kuin asiakas on sen löytänyt. Kun asiakas kohtaa sisältösi, saat silloin tärkeää tietoa siitä, mistä sinun asiakkaasi on kiinnostunut sisällöllisesti. Kun kehität sähköisiä kanaviasi, kehität niitä yleensä myynnin ja markkinoinnin tueksi sekä asiakkaallesi. Kehitä niin, että ostaminen verkossa helpottuu.

 

salla laajavaara flowhouseSalla Laajavaara on palveluiden tuottamisen ja johtamisen Restonomi (AMK). Teknistä osaamista tukee audiovisuaalisen verkkoviestinnän ammattitutkinto. Sallan vahvuus on sosiaalisen median sovellusten tuntemus ja niiden hyödyntäminen strategisessa markkinoinnissa. Hänellä on kyky ymmärtää asiakasta ja räätälöidä erilaisia digitaalisen markkinoinnin kokonaisuuksia toimialaan katsomatta.