Viisi vuotta on kulunut siitä, kun pohdimme FlowHouse Oy:n alkutaipaleita ensimmäisen kymmenen vuoden osalta. Silloin FlowHouse oli löytänyt itsensä matkailumarkkinoinnin asiantuntijana ja tehnyt strategisen valinnan keskittyä juuri matkailutoimialaan.
Nyt kun yhtiö täytti juuri 15 vuotta voimme todeta, että valinta on ollut onnistunut.
Toiminta on jalostunut puhtaasta markkinointityöstä kattamaan toimialan organisaatioiden kilpailukyvyn kehittämistä kokonaisvaltaisesti. FlowHouse on ollut luomassa liiketoiminnan strategioita, markkinointistrategioita, auttamassa niiden toimeenpanossa ja antanut asiantuntija-apua monella digitalisaation sektorilla. Tämän on mahdollistanut keskittyminen matkailutoimialaan ja sen kautta rakentunut vahva toimialaosaaminen. Osaaminen asuu ihmisissä ja parasta osaamisen kehittämistä on käytännön työ asiakkaiden kanssa. Tässä suhteessa FlowHouse on ollut onnellisessa asemassa pitkien ja tiiviiden asiakassuhteiden kautta. Yhdessä on opittu ja joskus erehdyttykin.
Kehittäjä, ymmärtäjä, kumppani
FlowHousella on ollut merkittävä rooli Visit Finlandin digikehitysohjelmien käynnistämisessä ja sitä kautta koko maan matkailun alueorganisaatioiden kehittämisessä. Digiohjelmista on syntynyt monia uusia lähtöjä, yhtenä niistä Visit Finlandin DataHub, jonka kehittämisessä FlowHouse on ollut vahvasti mukana sen eri vaiheissa. Yhteistyö Visit Finlandin kanssa jatkuu ja syventyy myös jatkossa.
Matkailun kuumimpia teemoja on digitaalinen ostettavuus. Viimeistään pandemian jälkeen valtaosa kuluttajista tukeutuu digitaalisiin kanaviin. Matkailuorganisaatioiden on oltava paitsi läsnä myös tarjottava houkutteleva tuotetieto ja mahdollisuus suoraan ostoon – koska myös kilpailevat toimijat tekevät niin. FlowHouse on tarjonnut erilaisia osaamispalveluja monen projektin kautta ympäri Suomen, ja työtä riittää vielä pitkäksi aikaa.
Verkosto tukemassa joka askelta
Merkittävä kansallinen avaus on Bookingpoint-markkinapaikka matkailutuotteille, joka myy ja markkinoi kotimaisia palveluja Suomessa ja kansainvälisesti. Palvelu yhtiöitettiin alkuvuodesta 2023 ja FlowHousesta tuli sen merkittävä osakas. Jos kaikki tiet vievät Roomaan, matkailun menestyksessä kaikki linkittyy ostettavuuteen ja sen vuoksi panostetaan tämän osa-alueen kehittämiseen voimakkaasti.
Bookingpointin FlowHouse on luonut ympärilleen vahvaa verkostoa täydentämään palvelutarjontaa ja tukemaan asiakkaiden kanssa toteutettavia projekteja. Esimerkkeinä voidaan nostaa Howspace, jota hyödynnetään erilaisten työpajojen ja ryhmien fasilitoinnissa tai BisLenz, joka tuo tiedolla johtamiseen keskitetyn ohjelmistoalustan. Yhteistyötä tehdään myös monen asiantuntijatahon kanssa.
Katse kohti tulevaa
Kuluneet viisi vuotta ovat monella tapaa olleet erityisen haastavia ja merkillisiä pandemioineen ja sotineen. Matkailuala on saanut sopeutua, uudistua ja luoda nahkaansa useampaan kertaan lyhyessä ajassa ja samaa se on edellyttänyt myös matkailualaa palvelevilta toimijoilta. FlowHousessa ei ole jääty tuleen makaamaan vaan rohkeasti tartuttu toimeen, nähty enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia ja siksi liiketoiminta onkin kasvanut voimakkaasti kaikista haasteista huolimatta. On ilmiselvästi pystytty vastaamaan asiakkaiden akuutteihin tarpeisiin ja auttamaan yli hankalien hetkien.
Vaikka yhtiöllä on ikää jo 15 vuotta – enemmän kuin monelle yritykselle koskaan kertyy – silti taidamme vasta olla polun alussa. Mutkia ja kuoppia on varmasti edessä, mutta eteenpäin mennään jo vahvalla kokemuksella. Tiimimme toiminnassa paistaa edelleen aito halu olla auttamassa Suomen matkailutoimialaa menestymään ja kehittymään kestävästi. Luottamus, aitous, rehellisyys, helposti lähestyttävyys ja aito tahtotila auttamiseen tulevat olemaan jatkossakin tärkeimpiä arvojamme.
Kiitokset kaikille asiakkaille ja yhteistyökumppaneille, erityisesti kiitokset floukkareille, entisille ja nykyisille. Jokainen voi olla ylpeä siitä, mitä olemme olleet rakentamassa. Teitä sekä meitä kaikkia siihen on tarvittu. Ja kaikkea sitä tarvitaan yhä edelleen.
PS. FlowHousen toimintaan on tulossa piakkoin kaikkea uutta ja kivaa, joten olethan mukana jatkossakin.