Matkailuyrityksen tai -alueen toimintaan liittyvää dataa on nykypäivänä saatavilla hurja määrä, mutta silti liiketoimintaan liittyviä tärkeitä päätöksiä tehdään usein edelleen sillä kuuluisalla mututuntumalla. ”Näin on aina tehty” on tuttu fraasi — toisinaan muutosta kartetaan viimeiseen asti. Joku kokee tiedon määrän liian suurena taakkana, toinen ei ehkä ole lainkaan tietoinen kaikista mahdollisuuksista tiedon keruussa ja hyödyntämisessä.
Kun lopulta otetaan dataa sarvista ja lähdetään liikkeelle perusasioista, ovat hyödyt nopeasti huomattavissa. Tiedolla johtaessa kaikki päätökset ovat faktoilla perusteltavissa, eri toimenpiteiden vaikutusta pystytään jatkuvasti seuraamaan ja saadaan parempaa ymmärrystä yrityksen tai matkailualueen kilpailukyvystä ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
Matkailualueiden tiedolla johtaminen edellyttää systematiikkaa tiedon tulkinnassa ja jalostamisessa. Yhtenä tärkeimpänä menetelmänä on fasilitoidut työpajat ja keskustelut, joiden avulla matkailualueen toimijoiden kanssa pääsemme yhdessä pohtimaan lukujen ja tietojen taustalle olevia syitä ja muuttujia sekä tuleviksi ideoiksi ja päätöksiksi.