Referenssit

Markkinoinnin ja myynnin vaikuttavuuden kehittäminen matkailuyrityksessä

Työn tavoitteena oli kasvattaa yrityksen ymmärrystä tiedolla johtamisen periaatteisiin ja toimintamalleihin.

Tavoitteet

Arts & Crafts Restaurants on keskisuomalainen perheyritys. Yrityksellä on kaksi ravintola- ja majoituspalveluja tarjoavaa toimipistettä, Toivakassa toimiva Taulun Kartano ja Jyväskylän keskustassa sijaitseva Ravintola Harmooni. Ravintolat toimivat vanhoissa arvorakennuksissa, jotka perheyritys on kunnostanut perinteitä kunnioittaen matkailu- ja ravintolakäyttöön.

Työn tavoitteena oli kasvattaa yrityksen ymmärrystä tiedolla johtamisen periaatteisiin ja toimintamalleihin sekä saada ratkaisuja erilaisten tiedolla johtamisen työkalujen hyödyntämisen mahdollisuuksiin markkinoinnin ja myynnin vaikuttavuuden seurannassa.

Mitä tehtiin

Yhteistyö koostui seuraavista toimenpiteistä:

  1. Tiedolla johtamisen tarvemäärittely & mittarit
    Määriteltiin mitä markkinoinnin ja myynnin sekä toiminnan johtamiseen liittyvää tietoa halutaan seurata, mitata ja johtaa. Tunnistettiin yrityksen käytössä ja saatavilla olevat tietolähteet, joista tietoa voidaan jo nyt koota. Tarkennettiin tarvemäärittelyn rinnalla mittareita, joita liiketoiminnan eri osa-alueille tulisi määritellä.
  2. Tiedolla johtamisen työkalujen kartoitus
    Toteutettiin tarvemäärittelyyn pohjautuen kartoitus erilaisista tiedolla johtamisen työkaluista, joita yritys voi ottaa käyttöön toiminnan johtamisen tueksi. Tuotettiin näkemystä työkalujen toiminnallisuuksista sekä erityisesti niiden hyödyntämisen tavoista.
  3. Tiedolla johtamisen toimintasuunnitelma
    Laadittiin yritykselle tiedolla johtamisen toimintasuunnitelma. Rakennettiin yrityksen käyttöön tiedolla johtamisen dashboard, jonka kautta yritys voi seurata markkinoinnin ja myynnin toimenpiteiden vaikuttavuutta ja konversioiden toteutumista.

Tulokset

Konkreettisena lopputuloksena yrityksen käyttöön syntyi tiedolla johtamisen toimintasuunnitelma, joka toimii yhtiön markkinoinnin ja myynnin vaikuttavuuden analysoinnin sekä markkinointiin ja myyntiin kohdennettavien tulevien toimenpiteiden suunnittelun ja resurssoinnin tukena. Yritykselle valmistui tiedolla johtamisen työkalu, jonka avulla yritys seuraa markkinoinnin ja myynnin vaikuttavuutta.

Lisätietoja tästä referenssistä:

Siirry takaisin sivun alkuun