14.12.2023

Näin tunnistat Metan kanavien kautta tulleet huijausviestit

Eveliina Saarimaa

Eveliina Saarimaa

Digitaalisen matkailumarkkinoinnin asiantuntija

Viime aikoina olemme huomanneet räjähdysmäistä kasvua mm. Metan kanavien kautta tulevista huijausviesteistä. Uhreina ovat olleet erityisesti yritystilien omistajat ja hallinnoijat – sähköpostiviestejä Metan nimissä tulee harva se päivä, Messenger-viestilaatikko tulvii erilaisista kalastusyrityksistä ja some-kanavia uhkaillaan sulkea, jos toimenpiteitä ei välittömästi suoriteta.

Suurimpana motiivina huijausviesteille on tietojenkalastelu. Tietojenkalastelulla pyritään pääsemään käsiksi esimerkiksi Metan sivuille, yritystileihin tai mainostileille. Näissä viestissä yleensä väitetään, että tilisi estetään tai se poistetaan, jos et noudata viestissä annettuja ohjeita – yleensä linkin klikkaamista ja hämärällä sivustolla sisään kirjautumista. Jos huijaaja pääsee käsiksi yritystiliisi, voi hän alkaa lisäämään mitä tahansa sisältöä kanaviisi, tekemään muuta ilkityötä tai vaatimaan maksua tilisi takaisin saamisesta.

Mistä tunnistan yritykselleni tulleen huijausviestin?

Kaikkien ”Metalta” tulleiden viestien kohdalla kannattaa harjoittaa ensisijaisesti varovaisuutta, sillä vaikka kaikki viestit eivät huijausviestejä ole, valitettavasti tällä hetkellä näyttäisi siltä, että iso osa on. Tältä listalta löytyy vinkkejä huijausviestien tunnistamiseen.

Mitä kautta sait viestin?

Jos viesti tuli Messengerin kautta yrityssivullesi, voit surutta viestin poistaa, sillä Meta ei koskaan viestittele sinulle Messengerillä (pois lukien Metan oma Chat-tuki, jonka käynnistäminen vaatii sinulta erillisen tukipyynnön tekemisen ja Chat-toiminnon avaamisen). Metan tärkein viestintätapa on Metan Yritystilin, mainostilin tai muiden Metan työkalujen ilmoitusten kautta (Meta Business Suite, Meta Business Manager, Ads Manager, Instagram/Facebook ilmoitukset). Jos siis saat viestin esimerkiksi mainostilin sulkemisesta, suuntaa matkasi suoraan mainostilille ja mainostilin tietoihin tarkistamaan, onko samanlaista ilmoitusta siellä (todennäköisesti ei).

Uhkaillaanko sinua viestissä?

Jos viestissä yritetään pakottaa sinua tekemään välittömiä toimenpiteitä, kyseessä on huijaus. Useimmissa huijausviesteissä käytetään kiireellisyyttä tehokeinona, jotta huijattavat eivät jäisi tarkistamaan tietoja vaan tekisivät hätäisyyden vuoksi nopeita liikkeitä. Esimerkiksi tilisi suljetaan välittömästi rikkeen vuoksi 24 h sisällä, jos et toimi tavalla x ja y – tämä lause kuvastaa monia huijausviestiä.

Ohjataanko viestissä sinua klikkaamaan linkistä eteenpäin?

Linkkien kohdalla kannattaa olla erityisen varovainen. Linkit yleensä ohjaavat sinut Metalta näyttävälle sivustolle, jossa sinua pyydetään kirjautumaan tilisi tietoihin. Näin älä koskaan tee, jos yhtään epäilet huijausta. Sen sijaan tarkista, millainen linkki on kyseessä. Yleensä linkit ovat hyvin epämääräisen näköisiä, niissä ei ole mitään tolkkua tai linkissä on paljon kirjoitusvirheitä (esimerkiksi meta.proffs.suppport.websitemeta).

Keneltä viestin sait?

Olipa kyseessä sähköpostiviesti tai Messenger-viesti, tarkista aina, kuka sen sinulle lähetti. Sähköpostin lähettäjästä näkee usein heti, ettei kyseessä ole oikeasti Meta. Lähettäjän sähköpostiosoite on todennäköisesti todella pitkä, sisältää mitä erikoisempia merkkejä ja lähettäjän nimi on jotain muuta, kuin mitä viestissä väitetään. Täältä voit tarkistaa sähköpostiosoitteita, joita Metan edustajat käyttävät: Metan käyttämät osoitteet. Messengerin puolella tarkista viestin lähettäjän nimi. Usein huijausviesteissä lähettäjän nimessä on kirjoitusvirheitä, ylimääräisiä pilkkuja, pisteitä tai merkkejä, jotka paljastavat lähettäjän välittömästi huijaukseksi.

Onko viestissä paljon kirjoitusvirheitä?

Usein huijarit eivät lue viestejään läpi tarkistaakseen kieliasua ja se onkin yksi selkeä tapa tunnistaa huijausviestit. Kirjoitusvirheitä ja epäilyttäviä kirjoitusasuja voi bongata viestin otsikosta ja itse sisältötekstistä. Viestit on usein selvästi käännetty kääntäjällä tai tekoälyllä, jolloin lauseissa ei välttämättä ole mitään järkeä tai siellä on valtavia kirjoitusvirheitä. Tässä meillä suomen kieltä osaavilla on iso etu, sillä monetkaan kääntäjät eivät täydellistä suomea yleensä osaa kirjoittaa ja huijaukset paljastuvat hyvinkin nopeasti. Toki täydelliseen kirjoitusasuunkaan ei sokeasti kannata luottaa – tarkista siis aina kokonaisuus kerralla.

Alta löydät muutaman konkreettisen esimerkin huijausviestistä ja hälyyttävistä merkeistä.




Mistä tunnistan oikean viestin?

  • Ilmoitus on tullut Metan Yritystilille, mainostilille tai Instagram-/Facebook-ilmoituksiin tai asetuksiin.
  • Sähköpostiviesti käyttää Metan edustajien sähköpostiosoitteita ja sähköpostiviestissä sinua puhutellaan oikealla nimellä (ei pelkästään yrityksen nimellä tai nimettömänä).
  • Sähköpostin kieliasu on oikea eikä siellä uhkailla tai vaadita mitään. Viestissä ei ole uhkaavia tai epäilyttäviä linkkejä.

Mitä voin tehdä estääkseni nämä jatkossa?

Valitettavasti huijauksia on hyvin vaikea ehkäistä tai estää. Aina yhden kaaduttua, toinen tulee tilalle. Tämä ongelma on lähes kaikissa digitaalisissa kanavissa, mutta nyrkkisääntönä on olla jokaisen viestin kohdalla äärimmäisen varovainen ja tarkistaa tiedot monesta paikasta. Jos et osaa itse sanoa varmaksi, kysy joltain toiselta mielipidettä ja varmistusta.

Huolehdi myös omien tiliesi turvallisuudesta. Aseta tilien asetuksista kaksivaiheiset todennukset päälle ja aseta tileille vahvat salasanat. Jos tunnistat huijausviestin, tee siitä ilmianto tai estä käyttäjä/sähköpostiosoite, jolta viesti on tullut. Näin vahvistat tiliesi turvallisuutta siinäkin tilanteessa, että tiedot joutuvat vääriin käsiin.
Liikaa ei kuitenkaan kannata pelätä – Metalla itsellään harvemmin on mitään todella vakavaa tai kiireellistä asiaa. Opettele tarkistamaan asiat niiden oikeista paikoista (mainostileiltä ja ilmoituksista) niin voit huoletta jatkaa yritystileillä toimien tekemistä ja jättää huomiotta kaiken muun.

Jos haluat kuunnella keskustelua aiheesta, katso Floukkaricast-jaksomme.

Miten tunnistaa Metan huijausviestit ja keskustelua tekoälyn roolista // Floukkaricast #1 – Matkailun asiantuntijapodcast

Tarvitsetko apua markkinoinnin suunnittelussa tai toteutuksessa?

Ota yhteyttä Eveliinaan!

Eveliina Saarimaa

Digitaalisen matkailumarkkinoinnin asiantuntija

Muita aiheeseen liittyviä blogauksia

Mitä hiilijalanjäljen laskenta matkailuyrityksessä vaatii?

Avaamme tässä blogikirjoituksessa, mitä hiilijalanjäljen laskentaprosessi vaati Varjolalta ja kuinka se toteutettiin Green Carbonin kanssa.

Lue artikkeli

Kuva FlowHousen saamasta kutsusta hyvän mielen haasteeseen.

Elämysten ja aktiviteettien digitaalisen myynnin polulla

Majoitusmyynti verkossa on suomalaisille matkailuyrityksille jo melko tuttua, mutta elämyspuolessa on vielä työstettävää. Mitä elämysten digimyynnissä olisi hyvä huomioida?

Lue artikkeli

Talvikuva Sveitsin vuorilta

Matkailuyrityksen digimyynti kuntoon

Laitetaan digimyynti alkuun! Tämä blogi avaa digitaalisen myynnin prosessia kokonaisuudessaan. Tekstissä keskitytään erityisesti digimyynnin jakelukanavasuunnitelman kehittämiseen ja sen sisältämiin kokonaisuuksiin.

Lue artikkeli

Siirry takaisin sivun alkuun