Vastuullisuus ei ole pelkästään käsin kosketeltavaa vastuullisuutta vaan myös digitaalisilla kanavilla on vaikutuksia kestävään kehitykseen. Saattaa kuulostaa hieman erikoiselta ajatella Instagram-kuvien ja hashtagien olevan vaikutuksessa matkailualueen kestävyyteen. Mutta näin kuitenkin on useissa matkakohteissa ulkomailla – erityisesti niissä kaikkein pienimmissä.

Sosiaalisella medialla on suuri vaikutus matkailijoiden päätöksiin vierailla kohteissa: siellä etsitään inspiraatiota, julkaistaan omia kokemuksia ja arvostellaan matkakohteita ja elämyksiä. Erityisesti Instagram visuaalisine kuvineen ja videoineen on osoittautunut merkittäväksi tavaksi inspiroitua. Iso-Britanniassa tehdyssä tutkimuksessa tärkein syy valita matkakohde on juuri se, kuinka ’Instagrammattava’ tämä kohde on. Tällaisella Instagram-ilmiöllä voi olla negatiivisia ja tahattomia vaikutuksia matkailukohteen hallinnassa. Kun suosittujen matkailijoiden, vaikuttajien, julkkisten ja suurien matkailusivustojen päivitykset saavat huomiota ja sitoutumisia runsaasti, voi tämä vaikuttaa myös kyseisen matkailualueen ahtautumiseen kiireisimpänä sesonkiaikana.

Esimerkiksi Islannissa viranomaiset ovat joutuneet pyytämään matkailijoita jättämään välistä kaikkein suosituimpia Instagram-kohteita ja nähtävyyksiä kuten Reykjavikin Blue Lagoon. Islantiin on saapunut vuodesta 2017 alkaen yli 2 miljoonaa turistia vuosittain – osa matkailijoiden kasvusta on todettu johtuvan sosiaalisen median vaikutuksesta. Matkailijaluvut ovat varsin suuria ottaen huomioon, että paikallisia Islannissa on alle 350 000. Lisää aiheesta voit lukea täältä.

Myös elokuvaturismi on kasvamassa kovaa vauhtia. Suosituimpina kohteina monille tutut Lord of the Rings -elokuvien kuvauspaikat Uudessa-Seelannissa ja Game of Thronesin kuvauspaikat monissa eri maissa. Thaimaassa Phi Phi saaret saivat kauneutensa ja koskemattoman luontonsa vuoksi erittäin paljon huomiota sosiaalisessa mediassa, kun kuuluisa näyttelijä Leonardo DiCaprio näytteli saaren rannoilla elokuvassa The Beach. Matkailijamäärät kasvoivat valtavasti ja saarille matkusti noin 5000 matkailijaa päivässä aiheuttaen vakavia ympäristövahinkoja, kun alueen kantokykyä ja kestävää kasvua ei otettu huomioon. Matkailualue jouduttiin tästä syystä sulkemaan toistaiseksi, jotta alueen ekosysteemillä on aikaa palautua massaturismista.

Kyseiset massiiviset ilmiöt eivät ole kovinkaan tavallisia eivätkä ne myöskään ole pelkästään sosiaalisen median syytä – jos homma karkaa käsistä, on se monien eri tilanteiden ja toimintojen summa. Nämä esimerkit ovat olleet ääriesimerkkejä matkailutoimialalla kansainvälisesti kasvaneesta ongelmasta, johon apua voidaan saada myös esimerkiksi digitaalisten keinojen kautta. Digitaalisen verkoston ja asiakaspolun kehittämisellä pystytään edistämään esimerkiksi ekologisten ja kestävien tuotteiden ja palveluiden valintaa sekä ohjaamaan asiakasta ostopolulla kohti vastuullisempia päätöksiä. Se, mitä markkinoimme ja miten ovat yksiä ratkaisevista tekijöistä.

Vastuullisuus matkailualalla on hyvä pitää mielessä myös digitaalisissa kanavissa, vaikkei välitöntä vaaraa välttämättä olekaan. Huolehtimalla oman toiminnan kehittämisestä myös digitaalisesti voidaan edistää vastuullista matkailua jatkossakin. Vastuullisuuden edistäminen digitaalisin keinoin on myös osa päivitettyä Suomen matkailun Digitiekarttaa.

 

Miten voin ottaa vastuullisen matkailun huomioon toiminnassani – myös digitaalisesti?

  • Toimi kestävän matkailun periaatteiden mukaisesti. Huolehdi ympäristöstä, luonnosta, työntekijöistä, asiakkaista ja yhteisöstä vastuullisella tavalla. Tähän voi napata avuksi myös Sustainable Travel Finland kestävän matkailun kehittämispolun.
  • Kehitä digitaalista asiakaspolkua ja ostettavuutta, ohjaa asiakasta valitsemaan vastuullisia tuotteita ja palveluita. Kehitä myös omaa osaamista ja pysy ajan tasalla kestävästä matkailusta ja digitaalisuudesta.
  • Selvitä alueesi tai yrityksesi todellinen kantokyky ja matkailijoiden sietoraja. Liika turismi aiheuttaa paikallisissa närkästystä ja rasittaa ympäristöä. Pidetään kasvu kestävänä ja hallittavissa – vaikka välitöntä vaaraa ei vielä olisikaan.
  • Selvitä tarkemmin, mitä matkakohteestasi tai yrityksestäsi puhutaan sosiaalisessa mediassa ja millaisella volyymilla. Ole mukana keskustelussa. Sosiaalinen kuuntelu on tärkeää myös asiakaspalvelun näkökulmasta.
  • Voit myös ohjata matkailijoita sosiaalisen median viestinnällä. Jos huomaat, että suosituin nähtävyys tai elämys alkaa kansoittumaan liikaa, tuo viestinnässäsi esille muita kiinnostavia kohteita tai lähialueen helmiä.
  • Tarvittaessa tuo esille alueen suuri matkailijamäärä ja pyri rajoittamaan matkustamista kyseiseen kohteeseen.
  • Pyri pitämään viestintä ympärivuotisena ja tavoittele myös ympärivuotista matkailua – pyri saamaan suurin paine pois johtavalta sesongilta ja mahdollistamaan matkailuyritysten elinkeinon myös muina vuodenaikoina.
  • Viesti kanavissasi vastuullisuudesta. Tuo esille huolenaiheet esimerkiksi luonnon kantokyvystä alueella ja opeta matkailijoille, kuinka nauttia luonnosta vastuullisesti luonnon ehdoilla.
  • Johda itse matkailijaa digitaalisella markkinoinnilla kohti kestävämpiä valintoja.

Vastuullinen matkailu tulee olemaan matkailutoimialan ja kestävän kasvun elinehto – tehdään yhdessä oma osamme.