14.11.2023

Matkailuyrityksen tuotekorttien päivittäminen

Milloin viimeksi katsoit oman yrityksesi tuotteita asiakkaan näkökulmasta? Tai milloin päivitit tuotekuvauksia ja kuvia? Entä tekstisisältöä verkkosivustollasi? Jos et muista, kannattaa jatkaa lukemista.

Niin itsestään selvältä kuin se kuulostaakin, maailma jatkaa muuttumista ympärillämme ja tähän meidän on pakko pystyä sopeutumaan. Kuluttajien ostokäyttäytyminen, heidän tarpeensa ja tapansa toimia muuttuvat nopeammin kuin mitä jaksamme edes ymmärtää.

”Mutta mitäs se minulle kuuluu? Tarjoan sitä mitä aina olen tarjonnut, se kyllä kelpaa.” Tämäkään ajattelutapa ei ole väärin mutta jos kilpailussa haluat pärjätä, on syytä raottaa hieman ikkunaa ja päästää tulevaisuuden tuulet sisälle. Se, mikä toimii tänään, ei välttämättä toimi enää huomenna. Ja vaikka se toimisikin vielä huomenna, voi aktiivisesti maailmaa ja kuluttajakäyttäytymistä seuraava kilpailijasi olla jo paljon edellä.

Tuotekorttien tarkastelu ja päivittäminen olisi hyvä tehdä vähintään kerran vuodessa, mieluusti useammin. Milloin sinulle olisi paras hetki tätä toteuttaa? Ehkäpä silloin kun olet saanut levättyä edellisen kauden väsymykset pois ja jaksat taas suunnata katseen kohti tulevaa.

Ota siis kalenteri esiin ja varaa tälle työlle sen vaatima aika vaikka saman tien. Näin siitä tulee pikkuhiljaa rutiini, joka toistuu joka vuosi helpottaen tuotteistamistyötäsi sekä uuden kauden aloittamista. Muista varata työhön riittävästi aikaa ja pyydä tarvittaessa ulkopuolinen lukemaan ja kommentoimaan tuotekorttisi.

Mitä kaikkea pitäisi päivittää?

Oletko hankkinut kohteeseesi esimerkiksi sähköauton latauspaikan tai onko lataus kohteessasi mahdollista? Sähköautojen määrän kasvaessa tämä voi olla kilpailuetu ja asiakkaalle ostopäätöstä tukeva palvelu. Jos taas lataus ei kohteessa onnistu, selvitä ja kerro lähimmän latauspisteen sijainti ja palvele mahdollista asiakasta tällä tavoin. Monissa tapauksissa riittää, että kerrot yrityksenne ajantasaisen tilanteen tuotekorteissakin selvästi ja palvelet asiakkaiden tarpeitaan mahdollisimman hyvin. Erotut joukosta, jos voit ratkaista asiakkaan huolet jo tuotetta selattaessa.

Onko lähialueesi palvelutarjonta laajentunut tai supistunut? Entä onko alueelle tehty uusia ulkoilureittejä, jotka sopisivat asiakkaillesi? Jos sivustolla tai tuotekorteissa on linkkejä muiden palveluntuottajien sivuille tai kiinnostaviin kohteisiin, käy tarkistamassa, että linkit toimivat edelleen. Sivustolle jää helposti rikkinäisiä linkkejä, jotka eivät ohjaa kiinnostunutta matkailijaa mihinkään muualle kuin matkan suunnittelun katkaisevalle error-sivulle. Jos taas Google huomaa sivustollasi olevan paljon rikkinäisiä linkkejä, sivuston laatupisteet vähenevät heikentäen näin näkyvyyttäsi hakukoneessa.

Entä mikä on tilanne asiakassegmenttienne kanssa? Onko pääsegmentit samoja vai tavoitteletko uutta asiakasryhmää? Jos lähdet tuotteistamaan palveluitasi kokonaan uudelle asiakkaalle, muistathan, että asiakasymmärrys on kaiken uuden kehittämisen a ja o. Ainakin matkustamismotiivi, tarpeet, ostokäyttäytyminen sekä arvot olisivat hyvä olla tiedossa. Näin uuden tuotteen muotoilukin helpottuu, kun osaat kertoa juuri niistä asioita, jotka ovat asiakkaalle merkityksellisiä ja tukevat ostopäätöstä ostoprosessin eri vaiheissa. Muista myös mainita, miten esteettömyys ja vastuullisuus on teillä otettu huomioon.

Kysyvätkö asiakkaat teiltä joka kerta samoja asioita? Asiakkaiden keskustelut ja palautteet ovat parasta tavaraa tuotekorttien päivittämiseen, sillä ne kertovat siitä, mitkä asiat ostopolulla jäävät epäselväksi. Hyödynnä siis asiakkaiden kysymyksiä ja vastaa niihin tuotesisällössä jo ennen kuin niitä tarvitsee kysyä.

Tuotekorttien luettavuuden helpottamiseksi käytä tekstisisällössä esimerkiksi väliotsikointeja ja ranskalaisia viivoja – näin tärkeimmät tiedot ovat helposti ja nopeasti luettavissa.

Tuotekorttien päivittämisen tsekkilista:

  • Tarkista hinnat ja hinnoittelumallit – onko niihin tullut muutoksia?
  • Päivitä ja huomioi tuotteen saatavuus – onko ensi kauden/vuoden tuotteet jo ostettavissa?
  • Päivitä yrityksen tekemät uudistukset ja muutokset. Kirjoita niistä tarvittaviin kohtiin sekä verkkosivuille että tuotekortteihin.
  • Tarkista tuotteen kuvat. Toimivatko kuvat edelleen? Ovatko ne houkuttelevia? Milloin viimeksi olet ottanut markkinointikuvia?
  • Tuo sertifikaatit esille (esim. STF, Welcome Cyclist, Green key, We speak gay..).
  • Vastaa asiakkaiden kysymyksiin jo ennen kuin he niitä kysyvät.
  • Tarkista kaikki sisällössä olevat linkit – toimivatko ne vai pitääkö niitä päivittää
  • Päivitä kuvausta asiakassegmenttiesi muuttuneiden tarpeiden mukaan.
  • Testauta digitaalinen ostopolkusi vaikkapa tuttavallasi ja pyydä palautetta sen sujuvuudesta. Tee tarvittavat muutokset.
  • Huomioi päivityksiä tehdessäsi myös jakelukanavat ja muut kanavat, jossa kyseistä tuotetta on myynnissä. Jos päivität tuotteesi URL-osoitetta, vinkkaa siitä niille, jotka vuorostaan linkkaavat suoraan tuotteeseesi (esim. alueorganisaatiot). 
  • Muista myös tuoda esille USP:t (unique selling points) eli tuotteesi erilaistavat tekijät.

Kun olet nämä kaikki tehnyt, olet jälleen valmis uuteen kauteen. Jos tuntuu siltä, että itselläsi on takki tyhjä etkä tiedä, ovatko tuotekorttisi laadukkaita – ota meihin yhteyttä niin asiantuntijamme auttavat mielellään!

Ota yhteyttä FlowHouseen!

FlowHousen tiimi

Muita aiheeseen liittyviä blogauksia

Talvikuva Sveitsin vuorilta

Matkailuyrityksen digimyynti kuntoon

Laitetaan digimyynti alkuun! Tämä blogi avaa digitaalisen myynnin prosessia kokonaisuudessaan. Tekstissä keskitytään erityisesti digimyynnin jakelukanavasuunnitelman kehittämiseen ja sen sisältämiin kokonaisuuksiin.

Lue artikkeli

Mitä hiilijalanjäljen laskenta matkailuyrityksessä vaatii?

Avaamme tässä blogikirjoituksessa, mitä hiilijalanjäljen laskentaprosessi vaati Varjolalta ja kuinka se toteutettiin Green Carbonin kanssa.

Lue artikkeli

Matkailuyritys näkyväksi hakukoneessa

Kun tehdään toimia matkailuyrityksen verkkosivuston näkyvyyden parantamiseksi hakukoneessa, puhutaan hakukoneoptimoinnista. Hakukoneoptimoinnin ydin on aina sisältö, joka vastaa hakijan tarpeeseen. Miten sisältö sitten saadaan linkitettyä oikeisiin hakuihin?

Lue artikkeli

Siirry takaisin sivun alkuun