Meillä FlowHousella on jo parisen vuotta ollut käytössä datatyökalu Global Web Index (GWI), jonka avulla saamme verrattavissa olevaa dataa määrittelemistämme kohderyhmistä useista markkinoista Euroopassa. Voimme selvittää kohdeyleisön ostokäyttäytymistä, matkailutottumuksia, kiinnostuksen kohteita, kanavakäyttäytymistä ja digitaalista ostopolkua.
Dataa kerätään useiden eri kyselypaneelien avulla suoraan kuluttajilta, minkä ansiosta data on laadukasta – ja sitä on paljon! Kyselyt ovat samoja vuodesta ja kvartaalista toiseen, jolloin voimme seurata kohdeyleisöjen käyttäytymisen muutoksia. Tämä data on ollut tosi tärkeä osa Eurooppaan kohdistuvissa kohdemarkkinatutkimuksissamme, ja olemmekin Suomessa ainoa datatyökalun käyttäjä.
Kehitimme yhteistyötämme GWI:n kanssa ja otimme käyttöön uutta GWI Travel dataa. Tämän datan kautta saamme vielä tarkempaa tietoa ulkomaan kohdemarkkinoista Euroopassa nimenomaan matkailun näkökulmasta. Kysymyksiä on yleisen GWI-tutkimuksen ohella tarkennettu ottamaan huomioon tarkemmin matkailijan ostopolku, matkan suunnittelu, matkailutottumukset ja matkailutuotteiden ostoprosessi. Voimme nyt myös tarkentaa tutkimusta sellaisille kohdeyleisöille, jotka suunnittelevansa matkustamista Pohjoismaihin.
Mitä data sanoo?
Uutta GWI Travel dataa on ollut saatavissa vasta yhden kvartaalin verran (Q3 2022). Kyselyssä tällä hetkellä olevia kohdemarkkinoita ovat Ranska, Saksa, Espanja ja UK. Seuraavissa tuloksissa tutkimme matkailijayleisöä näistä kohdemarkkinoista, jotka ovat ilmaisseet kiinnostuksensa matkustaa Pohjoismaihin seuraavan 12 kk aikana.
Tässä infograafissa muutama kohokohta:
Tallenna infograafi itsellesi:
Lisäksi pidemmälle lomalle lähtiessä (5 päivää tai enemmän) majoitus varataan todennäköisemmin noin 3-6kk etukäteen. Lyhyemmällä lomalla (1-4 päivää) majoitus varataan 1-2kk etukäteen. Aktiviteetteja ja erilaisia retkiä varataan joskus etukäteen, ei joka kerta. Perheiden ja ystävien suositukset vaikuttavat eniten matkakohteen valintaan, joten muista huolehtia suositteluista.
Tätä yllä olevaa tietoa voidaan käyttää esimerkiksi viestinnän ja markkinoinnin suunnitteluun, erilaisten kanavavalintojen tukena tai tuotesaatavuuden kehittämiseen.
Mitä muuta haluaisit kansainvälisistä kohdemarkkinoista tietää? Kysy meiltä, tehdään teille kohdemarkkinakatsausta ja selvitetään datan pohjalta kohderyhmätietoa päätösten tueksi!