1.12.2022

Pohjoismaihin matkustamaan kiinnostuneet – mitä tiedämme heistä?

Eveliina Saarimaa

Eveliina Saarimaa

Markkinointi, kohdemarkkinat

Meillä FlowHousella on jo parisen vuotta ollut käytössä datatyökalu Global Web Index (GWI), jonka avulla saamme verrattavissa olevaa dataa määrittelemistämme kohderyhmistä useista markkinoista Euroopassa. Voimme selvittää kohdeyleisön ostokäyttäytymistä, matkailutottumuksia, kiinnostuksen kohteita, kanavakäyttäytymistä ja digitaalista ostopolkua.

Dataa kerätään useiden eri kyselypaneelien avulla suoraan kuluttajilta, minkä ansiosta data on laadukasta – ja sitä on paljon! Kyselyt ovat samoja vuodesta ja kvartaalista toiseen, jolloin voimme seurata kohdeyleisöjen käyttäytymisen muutoksia. Tämä data on ollut tosi tärkeä osa Eurooppaan kohdistuvissa kohdemarkkinatutkimuksissamme, ja olemmekin Suomessa ainoa datatyökalun käyttäjä.

Kehitimme yhteistyötämme GWI:n kanssa ja otimme käyttöön uutta GWI Travel dataa. Tämän datan kautta saamme vielä tarkempaa tietoa ulkomaan kohdemarkkinoista Euroopassa nimenomaan matkailun näkökulmasta. Kysymyksiä on yleisen GWI-tutkimuksen ohella tarkennettu ottamaan huomioon tarkemmin matkailijan ostopolku, matkan suunnittelu, matkailutottumukset ja matkailutuotteiden ostoprosessi. Voimme nyt myös tarkentaa tutkimusta sellaisille kohdeyleisöille, jotka suunnittelevansa matkustamista Pohjoismaihin.

Mitä data sanoo?

Uutta GWI Travel dataa on ollut saatavissa vasta yhden kvartaalin verran (Q3 2022). Kyselyssä tällä hetkellä olevia kohdemarkkinoita ovat Ranska, Saksa, Espanja ja UK. Seuraavissa tuloksissa tutkimme matkailijayleisöä näistä kohdemarkkinoista, jotka ovat ilmaisseet kiinnostuksensa matkustaa Pohjoismaihin seuraavan 12 kk aikana.

Tässä infograafissa muutama kohokohta:

Infograafi Pohjoismaista kiinnostuneista matkailijoista 2022

Tallenna infograafi itsellesi:

Lisäksi pidemmälle lomalle lähtiessä (5 päivää tai enemmän) majoitus varataan todennäköisemmin noin 3-6kk etukäteen. Lyhyemmällä lomalla (1-4 päivää) majoitus varataan 1-2kk etukäteen. Aktiviteetteja ja erilaisia retkiä varataan joskus etukäteen, ei joka kerta. Perheiden ja ystävien suositukset vaikuttavat eniten matkakohteen valintaan, joten muista huolehtia suositteluista.

Tätä yllä olevaa tietoa voidaan käyttää esimerkiksi viestinnän ja markkinoinnin suunnitteluun, erilaisten kanavavalintojen tukena tai tuotesaatavuuden kehittämiseen.

Mitä muuta haluaisit kansainvälisistä kohdemarkkinoista tietää? Kysy meiltä, tehdään teille kohdemarkkinakatsausta ja selvitetään datan pohjalta kohderyhmätietoa päätösten tueksi!

Ota yhteyttä Eveliinaan!

Eveliina Saarimaa

Markkinointi, kohdemarkkinat

Muita aiheeseen liittyviä blogauksia

Eurooppalaisten matkailijoiden asiakaspolku

Meillä käytössä olevan GWI Travel datan avulla saamme paljon kiinnostavaa lisätietoa monista Suomen matkailullekin tärkeistä kohdemarkkinoista. Tässä blogissa tarkastelen eurooppalaisten matkailijoiden asiakaspolkua.

Lue artikkeli

”Tiedolla johtaminen ei tarkoita mitään”

Dataan perustuva päätöksenteko ei ole lasipalatsien ja start-uppien yksinoikeus. Mitä pienempi yritys, sitä helpompaa on ottaa käyttöön konkreettisessa tekemissä johdonmukainen datan kerääminen ja toiminnan ohjaaminen.

Lue artikkeli

Vinkkejä ja koontia matkailumarkkinointiin vuoden 2021 alkuun

Koronavirus on muovannut matkailu- ja kulutuskulttuuria. Palveluita ostetaan jatkuvasti lähempänä varsinaista lunastuspäivää, sillä päätökset tehdään nopeasti ja vallitsevan tilanteen mukaan. Tämä aiheuttaa osaltaan sen, että palveluntuottajien on tehtävä ratkaisuja hyvinkin nopeasti ja joustavasti.

Lue artikkeli

Siirry takaisin sivun alkuun