9.8.2023

Eurooppalaisten matkailijoiden asiakaspolku

Eveliina Saarimaa

Eveliina Saarimaa

Markkinointi, kohdemarkkinat

Nyt jos koskaan on täydellinen aika katsastaa maailmaa GWI datan siivittämänä. Meillä käytössä olevan GWI Travel datan avulla lisätiedon löytäminen monista Suomen matkailullekin tärkeistä kohdemarkkinoista on yhtä helppoa kuin kesälomailu Suomessa – aina löytyy jotain kivaa ja kiinnostavaa! Tässä blogissa tarkastelen dataan pohjautuen eurooppalaisten matkailijoiden asiakaspolkua.

Erityisesti markkinointia suunnitellessa on hyvä tunnistaa, millainen kohderyhmämme on ja mistä me heidät löydämme. Sujuva asiakaspolku on ehdottomasti kilpailuetu, ja asiakaspolusta saadaan kansainväliselle matkailijallekin joustava, kun osaamme ottaa huomioon heidän tarpeensa ja ohjata polulla eteenpäin oikeaan suuntaan.

Tässä blogissa tutkimuksen kohderyhmänä on eurooppalaiset matkailijat (Saksa, Ranska, UK ja Espanja). Tutkittu GWI Travel data on vuosilta 2022-2023 (-22 Q3 ja -23 Q1) ja yleisön koko n=8 367.

Mitä data sanoo?

Tadaa! Tässä se on! Eurooppalaisten matkailijoiden asiakaspolku yhteenvetona. Tieto on kerätty suurimman yleisöprosentin perusteella eli suurin osa kohderyhmään kuuluvista on vastannut kaaviossa kuvatulla tavalla.
Mutta eipäs luovutetakaan ihan niin helpolla. Koska dataa on saatavilla, on tarpeen myös tutkia sitä hieman tarkemmin ja katsoa maailmaa vähän lähempää – eli asiakaspolun eri vaiheissa. Ehkä löydät sieltä vahvuuksiasi, ehkä saat uusia ajatuksia kansainvälisen markkinoinnin kehittämiseen tai ehkä kasvatat kohderyhmätietoutta eurooppalaisesta matkailijasta – se selviää vain lukemalla eteenpäin.

Inspiraatio

Asiakaspolun alkuvaiheessa pohditaan usein sitä, miten matkailijoita voitaisiin inspiroida ja mikä loppupeleissä suoraan vaikuttaa heidän päätökseensä lähteä lomalle. Alla olevaa kaaviota silmäillessä huomaa hyvinkin nopeasti sen, miten eurooppalaisia matkailijoita inspiroi oma lähipiiri eli perhe ja ystävät, sillä 40 % matkailijoista sanoo perheen ja ystävien suositusten vaikuttavan päätökseen siitä, mihin lähteä lomalle. Matkailusivustoilla tai matkanjärjestäjien kautta saaduilla tarjouksilla voidaan vaikuttaa 22,6 % matkailijoista. Sosiaalisella mediallakin on tärkeä roolinsa eurooppalaisten matkakohteen valintaan (13 %), joten pidä huoli siitä, että rohkaiset matkailijoita jakamaan sisältöä somessa ja muista omat hashtagit.

Suunnittelu

Kun ideaa tulevasta matkakohteesta on hieman mielessä makusteltu, tiedon etsinnässä tärkeimpänä lähteenä on ehdottomasti hakukone. Hakukonenäkyvyydestä on hyvä pitää kiinni eli varmistaa verkkosivuston toimivuus, hakukoneoptimointi ja mainonta hakukoneessa – sillä jos et löydy hakukoneesta, oletko edes olemassa? Matkailun varaussivustot ovat tärkeä ei pelkästään varausten tekemiseen mutta myös suunnitteluun ja tiedonhakuun.

Noin puolet vastanneista sanoo käyttävänsä matkan suunnitteluun ja varaukseen tietokonetta ja verkkoselainta, reilu 30 % verkkoselainta mobiililaitteella ja 20 % erillisiä mobiilisovelluksia matkan suunnitteluun ja varaukseen. Onhan sivustosi responsiivinen kaikille laitteille?

Varaus

Lyhyiden lomamatkojen (1-4 päivää) varausjänne vaihtelee tasaisesti. Majoitusta varataan noin 1-2 kk (20,4 %) ja 3-6 kk (19,9 %) etukäteen, kuljetusta noin 1 kk ennen (21,7 %). Pidemmillä lomamatkoilla (yli 4 päivää) sekä majoitus (32,4 %) että kuljetus (28,1 %) varataan 3-6 kk etukäteen. Pidä siis huoli siitä, että talvella on mahdollista varata jo kesän matkaa – ja toisinpäin. Saatavuudella on suuri merkitys matkan suunnittelussa!


Myös aktiviteetteja varataan ennakkoon. Eurooppalaiset sanovat varaavansa joskus ennakkoon kierrokset/päiväretket/nähtävyyskierrokset (37,3 %) ja joskus myös muita aktiviteetteja (36,9 %). Neljäsosa vastaajista kuitenkin varaa aktiviteetteja ja kierroksia ennakkoon harvoin, noin 17 % ei koskaan. Noin 13 %:lle vastaajista aktiviteettien ja kierrosten varaaminen ennakkoon kuuluu lähes aina osana matkan varausta.


Mistä eurooppalaiset matkailijat sitten varaavat? Ei varmastikaan tullut yllätyksenä, että suositut matkailun varaussivustot ja -sovellukset (kuten booking.com, Expedia, Trip.com..) ovat kaikkein käytetyimpiä varauskanavia. Isot brändit ovat matkailijoiden silmissä luotettavia, helppokäyttöisiä sekä helposti löydettäviä – myös kansainvälistä lomamatkaa varatessa.

Tärkeimpiä majoitusvarauksen tekemiseen vaikuttavia asioita ovat ilmainen peruutus/uudelleenvarausmahdollisuus, helppo peruutus/uudelleenvarausmahdollisuus sekä hygieniataso.

Kokeminen

Seuraavaksi asiakaspolulla on jäljellä kokeminen – miksi eurooppalaiset ylipäätään lähtevät lomamatkalle? Nauttiminen, rentoutuminen, uuden kokeminen ja paremmasta säästä nauttiminen ovat ensisijaisesti ulkomaan lomamatkan tarkoituksena. Tuo siis sisällössäsi esille tarjontaa näihin motiiveihin peilaten. Aktiviteetit ja ulkoilu nousevat myös noin viidesosalle vastanneista.

Tutkitusta eurooppalaisesta kohderyhmästä 8,1 % on kiinnostunut matkustamaan Pohjoismaihin, suurinta kiinnostusta kohdistuu Italiaan, Espanjaan, Kreikkaan ja Ranskaan. Heillä on myös selkeästi enemmän kiinnostusta matkustaa Euroopassa kuin missään muualla, ja Pohjoismaiden kiinnostus on suurempi kuin matkustaminen esim. Yhdysvaltoihin. Potentiaalia siis riittää – kunhan vain olemme löydettävissä, näkyvillä ja ihmisten mielissä.

Haluatko tietää lisää eurooppalaisista matkailijoista tai kuulla tarkemmin yksittäisistä kohdemaista? Laita viestiä!

Ota yhteyttä Eveliinaan!

Eveliina Saarimaa

Markkinointi, kohdemarkkinat

Muita aiheeseen liittyviä blogauksia

Digitaalinen vastuullisuus matkailussa – vaikuta markkinoinnin keinoin

Vastuullisuus ei ole pelkästään käsin kosketeltavaa vastuullisuutta vaan myös digitaalisilla kanavilla on vaikutuksia kestävään kehitykseen. Saattaa kuulostaa hieman erikoiselta ajatella Instagram-kuvien ja hashtagien olevan vaikutuksessa matkailualueen kestävyyteen. Mutta näin kuitenkin on useissa matkakohteissa ulkomailla – erityisesti niissä kaikkein pienimmissä.

Lue artikkeli

Flowhouse-strateginen johtaminen-analytiikka dashboard telkkarissa

Matkailustrategian luonti blogisarja 1/2

Olemme työstäneet viime aikoina lukuisia alueellisia matkailun tiekarttoja ja strategioita, jotka yhä useammin linkittyvät koko alueen kehittämiseen, ei ainoastaan matkailutoimialan kasvun mahdollistamiseen. Matkailun kehittäminen on monesti alueellisen elinvoimaisuuden edellytys.

Lue artikkeli

maisema-laiturilla

Mitä seuraavaksi matkailualalla – näin voit vastata muuttuneeseen kysyntään

Ei ole epäilystäkään, etteikö koronaviruspandemia olisi vaikuttanut pysyvästi myös matkailualan toimintaan. Sulut, rajoitukset, turvallisuus, toiminnan pysähtyminen – kaikilla on ollut vaikutusta matkailijoiden päätöksentekoon ja ajattelutapaan. Matkailutoimialalla on kova työ päästä takaisin 2019 vuoden lukemiin, mutta kirkkaampaa tulevaisuutta alkaa pikkuhiljaa olla havaittavissa.

Lue artikkeli

Siirry takaisin sivun alkuun