Asiakkaiden ostokäyttäytyminen muuttuu, ja erilaisten matkailutuotteiden osto on siirtynyt yhä vahvemmin verkkoon. Matkailuyrityksen onkin tärkeää taata matkailijalle mahdollisuus tutustua tuotesisältöön, saatavuuteen ja hintaan välittömästi asiakkaan saapuessa esimerkiksi verkkosivuille tuotetta tarkastelemaan.

Uusia myyntialustoja tulee lisää ja vanhoja kehitetään. Elämykset, palvelut ja tuotepaketit saattavat olla monessa paikkaa ja erilaisilla vaatimuksilla toteutettuja. Tuotteita on niin monta kuin on tekijöitäkin. Monesti myös valittu alusta ratkaisee sen, mitä kaikkia elementtejä onlinekauppaan tuodaan esille.

Tässä blogitekstissä kerromme pääosin ulkoista toimintaa koskevasta tuotteistamisen tasosta, joka pitää sisällään palveluiden ja tuotteiden kuvauksissa mainittuja asioita, eli asiakkaalle näkyviä asioita. Toinen taso on sisäisen toiminnan taso, joka keskittyy enemmän yrityksen prosessiin – kuinka tuote saadaan digitaalisesti ostettavaksi asiakkaalle saakka. Nämä tuotteistamisen tasot ovat kuitenkin aina sidoksissa toisiinsa digitaalista myyntiä kehitettäessä.

Miksi tuotteistamista tulisi tehdä?

Kun tuotteistamiseen käytetään aikaa, tuote tai palvelu saadaan helposti ostettavaan muotoon ja se tekee tuotteesta houkuttelevamman asiakkaalle. Tuotteistaminen lisää myös asiakasymmärrystä ja luo pohjaa sen hyödyntämiselle – saat tuotteet ja palvelut heti testiin, jolloin niistä saadaan myös nopeasti palautetta. Hyvin luotu tuotepohja mahdollistaa palvelun tai tuotteen monistamisen ja prosessien kehittämisen – näin parannat myös oman toimintasi katetta.

Hyvästä matkailutuotteesta selviää tuotekuvaus, soveltuvuus, ostettavuus, saatavuus ja hinta. Hyvä tuote vastaa asiakkaan tarpeeseen, mutta on myös kannattava. Ostaminen on helppoa, ja siinä on huomioitu olosuhteiden vaihtelut, sekä vastuullisuus.

 

tuotekuvaus

Online-tuotteen 12 avaintekijää

Laadimme ohjeen, mitä on hyvä ottaa huomioon alustasta riippumatta ja siitä syntyi 12 kohdan vinkkilistaus matkailutuotteen avaintekijöistä. (Jutun lopussa Infograafi).

1. Tuotteen nimi

Hyvällä tuotteen nimellä tai otsikolla pystyt erottamaan tuotteesi ja houkuttelemaan oikeanlaista kohderyhmää klikkaamaan. Käytä tuotteen nimessä mahdollisuuksien mukaan tuotteen sijaintia tai sinulle tärkeitä avainsanoja, jotka varmistavat erottautumisen.

2. Tuotekuvaus

Herätä mielenkiinto! Kuvaa ymmärrettävästi, mitä palvelu sisältää. Käytä rohkeasti palvelua kuvaavia adjektiiveja, jotta asiakas ymmärtää minkälaisesta palvelusta on kyse ja mitä hän tulisi kokemaan. Voit käyttää hyödyksi myös kursivointia, lihavointia, kappalejakoja ja väliotsikoita.

3. Tuotteen kohokohdat

Tämän aktiviteetin aikana näet, koet, teet, tunnet… Nimeä ainakin 5 kohokohtaa.

4. Kuvat

Kuvien tulee kuvata juuri kyseistä palvelua tai tuotetta, ei yleisesti yrityksesi toimintaa.

5. Tapaamispaikka

Missä tavataan ja miten sinne pääsee? Onko tapaamispaikalle kuljetusta?

6. Hyvä tietää ennen osallistumista

Varusteet, vaatimustaso, esteettömyys. Kerro myös sään merkityksestä palvelun kokemiseen (esimerkiksi lumi, revontulet).

7. Sisällysluettelo

Listaus siitä, mitä tuotteita, palveluita ja varusteita kokonaisuus sisältää. Tämä kohta voi olla myös osana mahdollista ”hyvä tietää” -osiota.

8. Mitä tuote EI sisällä

Mitä asiakkaan tulee itse ottaa huomioon tai tuoda mukanaan? Mitä asioita voi saada lisähinnalla?

9. Aikataulu, ns. cut off -aika

Kerro asiakkaalle esimerkiksi, milloin tuotteen tai palvelun voi ostaa ja milloin varauksia ei enää oteta vastaan.

10. Varausehdot

Asiakkaan tulee hyväksyä ehdot ennen varausta. Esimerkiksi rasti ruutuun tai kuittaus sähköpostiin.

11. Lunastusohjeet

Yksityiskohtainen kuvaus siitä, kuinka asiakas toimii varauksen jälkeen. Miten löytää paikalle, mitä tarvitsee mukaan?

12. Asiakaspalvelun tiedot

Mistä, miten ja milloin asiakas saa yhteyden yritykseesi. Millä kielillä tuote tai palvelu toteutetaan?

Lataa tästä infograafi, josta löydät 12 avaintekijää matkailutuotteen tekoon.  (Linkki avautuu uuteen välilehteen.)

 

Muuta muistettavaa

  • Huomioi tuotekehityksen osalta kohderyhmäsi
  • Palvelusi käyttöaste ja tai sesonkivaihtelut, esimerkiksi ryhmäkokoa määriteltäessä.
  • Palveluasi kuvatessasi voit käyttää rohkeasti myös oman yrityksesi ääntä. Ole omien tuotteidesi kaltainen – oletpa sitten rento, huumorintajuinen, trendikäs tai asiallinen. Kunhan palvelukuvauksesi ei kärsi, vaan pysyy edelleen yhtä selkeänä.
  • Mikäli jo palveluasi käyttäneellä asiakkaalla on esimerkiksi blogiteksti kirjoitettuna kokemuksistaan, voit kysyä häneltä lupaa linkittää kyseisen tekstin tuotekortin yhteyteen.
  • Pyydä suositteluja ja liitä ne osaksi kuvaustasi.
  • Muista myös avata, miten huomioitte tuotteen asiakasturvallisen toteuttamisen.
  • Voit myös kertoa tuotekuvauksessa, miten vastuullisuus huomioidaan kyseisen tuotteen osalta.
  • Vastuullisuus näkökulmat
  • Testaa tuotettasi!

Antoisia hetkiä tuotteiden laadinnan parissa!

– Salla

Jos tahdot laittaa online-tuotteesi kuntoon voit olla yhteydessä meihin!

Avaa tästä yhteystietolomake ja laita viestiä Annelle!