17.4.2023

Uutta virtaa – uusia työntekijöitä

pieni-kuukkeli-oksalla

FlowHousen keväässä 2023 on eletty jännittäviä aikoja – 15-vuotta tuli täyteen, uusi verkkosivusto on piakkoin auki ja saimme tiimiin täydennystä kahden kovan asiantuntijan kautta. Tässä blogissa annoimme äänemme uusille tulokkaille ja he saivat kertoa itsestään omalla tavallaan. Lämpimästi tervetuloa tiimiin Noora ja Mika!

Esittelyssä: Noora Kokko

Ostettavuus, Bookingpoint

kuvassa-noora-kokko
Noora Kokko

”Olen FlowHousen uusin tulokas, Noora Kokko. Asustelen perheeni kanssa Laukaassa ja perheeseeni kuuluvat aviomieheni lisäksi kaksi pientä koululaista.

Matkailu on aina kiehtonut minua sillä seurasin nuoresta lähtien, kun siskoni työskenteli alalla. Opiskelin Turun AMK:ssa restonomiksi, jossa suuntauduin matkailu-, majoitus- ja kokouspalveluiden tuottajaksi. Harjoitteluiden kautta ymmärsin, että nautin erilaisten ryhmien vetämisestä sekä erilaisista kehittämistehtävistä. Työuraani on kuulunut vahvasti myös myynti, matkailualan yrittäjyys, digimyynti alustatalouden parissa sekä hanketyöntekijän erilaiset roolit.

Olen tehnyt yhteistyötä jo useamman vuoden ajan FlowHousen kanssa erilaisten projektien aikana. Yritys vaikutti minusta aina mielenkiintoiselta ja tiimin erilaiset persoonat huikelta tyypeiltä. Kun FlowHouse perusti Bookingpoint Oy:n niin minulle aukesi luontainen rooli yrityksessä, ja pääsin aloittamaan työt Bookingpointin ja FlowHousen projektien parissa huhtikuun alussa.”

En malta odottaa, että pääsemme käärimään hihat urakalla ja kehittämään yhdessä kotimaan matkailua monipuolisesti ja konkreettisesti!

Noora mukaan Bookingpointin toimintaan

”Mielestäni kaikkien kotimaisten Johku-käyttäjien kannattaa ehdottomasti liittyä Bookingpoint alustalle sillä siellä on kohta kaikki muutkin. Ajamme liikennettä sivuille jatkuvasti ja tuomme yrittäjille uusia asiakkaita, joten tätä tilaisuutta ei kannata missata! Tarjoamme kokonaisvaltaisen myynnin ja markkinoinnin tuen sekä yhteisön, joka antaa itseluottamusta digitaalisessa myynnissä. Yrittäjä ei ole enää yksin, vaan Natura Vivan sekä FlowHousen asiantuntijat ovat “tukena ja turvana”.

Kotimaisen kuluttajan kannalta Bookingpoint tarjoaa helpon ja vaivattoman tavan suunnitella ja varata vapaa-ajan suoraan yrittäjältä. Tuomme “ piilotettuja helmiä” esiin, joita voisi olla muutoin vaikea löytää. Tämä on myös vastuullisen kuluttajan valinta sillä ostamalla Bookingpointin kautta, tulot pysyvät kotimaassa eivätkä leviä ainoastaan ulkomaille globaaleille varausjärjestelmille. Siksi lähdenkin ilomielin mukaan kirjoittamaan sekä Bookingpointin että FlowHousen tarinaa!”

Nooran saat kiinni sähköpostilla: noora.kokko@flowhouse.fi tai Bookingpointin asioissa partners@bookingpoint.fi


Esittelyssä: Mika Viitanen

Sisällöntuotanto, digitaalinen markkinointi

kuvassa-mika-viitanen
Mika Viitanen

”Eräänä päivänä, ei-niin-kaukaisessa menneisyydessä, heräsin, enkä tiennyt missä olin.

Okei, stop, tiedän mitä ajattelet ja vastaan heti: ei, alkoholilla ei ollut osuutta asiaan.

Eräänä päivänä heräsin, enkä tiennyt missä olin. Enkä tarkoita että en tiennyt kummalla puolella omaa sänkyä. En tarkoita, etten tiennyt nukunko sohvalla vai makuuhuoneessa. Kun heräsin, en tiennyt missä päin maapalloa olen, saati sitten missä maassa tai kaupungissa. Kun unitila hälveni ja valvetila tuli valloilleen, aloin avaamaan pimeässä huoneessa silmiä tajunnan ollessa jo unisen sekaisuuden sijaan täysin mukana ja tajusin että en vieläkään tiedä missä olen. En sitten pätkääkään.

On ehkä tässä vaiheessa hyvä mainita, että se fiilis ja olotila tässä hetkessä ei ollut hämmentynyt, pelonsekainen tai vaivautunut – vaan onnellinen. Ennen kuin pääsin aivojeni kanssa laskutoimituksessa niin pitkälle, että tietäisin missä olen, tajusin miksi en tiedä missä olen, ja harvoin olen ollut yhtä onnellinen kuin siinä tilanteessa, ja siinä tunteessa.

Hapuilin kännykän lattialta, avasin sen valon avulla bambumajan ikkunan, ja katsoin ulos.

Mekong-joki. Terassi. Riippukeinu.

Tässä vaiheessa olin mennyt pää kolmantena jalkana Kaakkois-Aasiaa ja tarkemmin Laosia useita viikkoja, nukkunut yli 15 eri paikassa hotellista vierashuoneeseen, kulkenut lentäen, bussilla, junalla, kävellen, juosten, tuk-tukilla ja ajanut Laosin pohjoisosasta moottoripyörällä yli tuhat kilometriä etelään Kambodžan rajan tuntumaan Si Phan Don (suoraan käännettynä “neljä tuhatta saarta”) nimiselle alueelle. Olin saarella johon tullaan Mekongin yli lautalla joka koostuu laudanpätkistä jotka on aseteltu kahden longboatin rungon väliin matkustustilaksi. Saarella ei ole autoja, saati autoteitä, ja saaren kahdessatoista kylässä asuu yli 7000 ihmistä, joista suurin osa elää tänäkin päivänä maanviljelystä. Saaren ainoa guest house majoitti kyseisenä päivänä yhteensä kolmea turistia, minä mukaanlukien.

Mekong-joki, terassi riippukeinu, ja päässä pyörii vain yksi ajatus – tämän takia minä matkustan.”

Luodaan laadukkaita matkailijakokemuksia – ja viestitään niistä

”Syitä ja motivaatioita on laidasta laitaan, mutta oli kyseessä sitten elämys- tai työmatka, meillä tänä päivänä maapalloa tallaavilla ihmisillä on täysin poikkeuksellinen mahdollisuus mennä, tehdä ja kokea. Maapallo on pienentynyt uskomatonta vauhtia maailmansotien jälkeisellä aikakaudella, ja toivottavasti kehitys myös jatkuu eikä pääty siihen mistä alkoikin.

Matkailualan yrityksillä on niin ikään vielä uudempi mahdollisuus tavoittaa lähes koko maapallomme väestö paremmin kuin koskaan, ja eri kansojen ja kulttuurien rajat ovat suurimmaksi osaksi kaatumassa. Se tarina, mitä matkailuyritys itsestään kertoo, on ensiarvoisen tärkeässä asemassa – kerrotaan sitä tarinaa sitten kotipaikkakunnalla tai kymmenen aikavyöhykkeen päässä.

Isoin haaste alallamme monesti onkin katsoa sekä kriittisesti että toisaalta silmät selällään naiivisti sisäänpäin, ja löytää ne asiat mitkä saattavat olla meille itsellemme arkipäivää mutta jollekin toiselle ainutkertainen kokemus, ja mikä tärkeintä – muistaa kertoa sitä viestiä myös tehokkaasti ulospäin. Tämä prosessi on haastava, mutta toisaalta isossa mittakaavassa hyvin yksinkertainen. Tukea ja tsemppiä koko matkalle löytyy vaikkapa meiltä FlowHouselta.

Tärkeintä matkailumarkkinoinnissa yrittäjän tai alueellisen tahon näkökulmasta on sisäistää ja vahvistaa omaa identiteettiä sekä korostaa vahvuuksia. Tai ilmaistuna toisin: Rakentaa tehokkaat KPI:t jotka tukevat USP:den propogaatiota valitulle markkinasegmentille modernien jakelukanavien aggregoidun vaikutuksen kautta. Sama asia. Yhteinen kieli löytyy kyllä meidän kanssa tehdessä, ja asioista tehdään juuri niin helppoja kuin tarve on että päästään siihen ytimeen – laadukkaaseen matkailijakokemuksen tuottamiseen.”

Unohtumattomia kokemuksia kaikkialla

”Hei Mika, oliko tossa sun tarinan alkuosassa joku pointti? Hei, kiitos, hyvä kysymys! Oli.

Pari vuotta sitten kävelin metsässä Etelä-Savossa. Sattumalta juuri ennen pienen mäen huippua tajusin, että mäen toisella puolella on hirviemo ja kaksi vasaa makaamassa. En tiedä, olivatko ne juuri heränneet, mutta siltä se näytti. En voinut varmistaa, koska en puhu hirveä.

Tuuli oli suotuisa ja sarvettomat sarvipäät eivät minua heti huomanneet, ja tämä hetki oli maaginen. Lukemattoman määrän tunteja metsässä vaeltaessa ja samoillessa en koko elämässäni ollut aikaisemmin tällaisessa tilanteessa ollut. Tämä tapahtui muutaman kilometrin päässä parkkipaikalta paikassa, jossa olen viettänyt ison osan elämääni.

Se fiilis tällaisessa tilanteessa, jota ei oikein voi sanoin kuvailla, on se mitä koin myös herätessäni Don Somin saaren majatalosta. Toinen vaati tuhansia kilometrejä ja viikkoja, toinen vaati viidentoista minuutin patikoinnin. Toinen tapahtui täysin vieraassa ympäristössä ilman tukiverkkoa, kun taas toiselle tapahtumapaikalle olisi saanut varmaan vartissa pizzan.

Loppupeleissä unohtumattomat, tai edes ne ihan tavalliset positiiviset kokemukset, eivät ole monimutkaisia kokonaisuuksia, jotka vaativat valtavaa pohjatyötä. Unohtumattomat kokemukset perustuvat loppupeleissä hyvin yksinkertaisesti, mielestäni, pelkästään siihen tarinaan mitä kokija itselleen kertoo. Ja tämä on se ajatus, mikä ohjaa kaikkea tekemistäni matkailualalla.”

Mukaan digitaalisen matkailumarkkinoinnin tiimiin

”Jotain taisi vielä unohtua… Niin tosiaan, tämä blogi on uuden FlowHouse tiimiläisen esittely, joten terve vaan! Mä olen Viitasen Mika, ja tuon meidän yhteistyökumppaneiden käyttöön monipuolisen osaamisen sekä myynnin, markkinoinnin, että sisällöntuottamisen saralta. Tekninen puoli taipuu 3D-mallinnuksesta elokuvalliseen videotuotantoon, digitaalinen kaupankäynti ja sen optimointi on tuttua koko sen olemassaoloajalta, ja olen toiminut matkailun alalla monessa tehtävässä sekä matkailuyrityksissä, alueellisissa organisaatioissa että palveluntarjoajana. Mutta tärkein ominaisuus minkä tuon tähän tiimiin on aito halu auttaa yrityksiä tuottamaan unohtumattomia kokemuksia asiakkailleen – olivat ne kokemukset sitten pieniä tai isoja.

Mikä parasta, tässä tiimissä on kaikilla tämä sama tahtotila, ja sen näkee kaikesta FlowHousen tekemisestä. On ilo tulla mukaan tähän kelkkaan, ja odotan innolla sekä uusien että vanhojen yhteistyökumppaneiden kanssa toimimista yhteisen tavoitteen – matkailun kehittämisen – eteen.”

Mikan saat kiinni sähköpostilla: mika.viitanen@flowhouse.fi

Kategoriat

Avainsanat

Muita aiheeseen liittyviä blogauksia

Maisema jyväskylän Laajavuori

Mitä matkailussa tapahtuu – vinkit ja eväitä tulevaan

Matkailuvuosi 2021 alkaa pian olla takanapäin ja matkailutoimiala kääntää katseet jo kohti tulevaa. Viimeiset kaksi vuotta ovat olleet toimialallamme hyvin erikoiset. Vuoden 2021 aikana matkailuyritykset- ja alueet ovat satsanneet merkittävästi tuotekehitykseen sekä digitaalisen myynnin ja ostettavuuden toimenpiteisiin.

Lue artikkeli

Uusia taitoja oppimassa – harjoittelussa FlowHousella

Olen Hiirosen Heidi ja aloitin työharjoitteluni uutena talossa helmikuun puolessa välissä. Opiskelen tällä hetkellä merkonomiksi Jyväskylän Gradialla suuntautuen taloushallinnon puolelle.

Lue artikkeli

Natura Viva melonta Vuosaari

Natura Viva x FlowHouse yhteistyö

Natura Viva ja Flowhouse ovat tehneet menestyksekästä yhteistyötä useamman vuoden digitaalisen markkinoinnin osalta. Yhteistyön pohjana on tiivis kommunikaatio ja yhteinen näkemys tekemisen suuntaviivoista. Yhdessä määritellyt tavoitteet mahdollistavat joustavan yhteistyön.

Lue artikkeli

Siirry takaisin sivun alkuun