Hiljalleen säädökset väistyvät ja ihmiset, sekä yritykset alkavat palata normaaliin. Suomen osalta asetukset kannattaa pitää yrityksessä ajan tasalla. Varaudu liiketoiminnassasi koronaviruksen jälkeiseen aikaan.
Matkailijat suunnittelevat nyt
Kotimaanmatkailussa korostuvat nyt erityisesti luontoon- ja rauhoittumiseen liittyvät lomat mökeissä ystävien tai perheiden kanssa. Mökkeily ja retkeily näkyy jo nyt kesän lomissa.
Luontolomailijan ja palveluntarjoajan on hyvä ottaa huomioon seuraavia seikkoja:
- Kohteen arvon säilyminen ja suojelu
- Ympäristön kuormituksen minimoiminen ja retkeilijän etiketin noudattaminen
- Paikallisuuden vahvistaminen ja matkailualueen viipymän kasvattaminen
- Varmistaa kohteen käyttöturvallisuus
- Alueellinen yhteistyö
Matkailun avautumiseen on syytä varautua koko henkilökunnan voimin ja tiedottaminen sekä sisäinen viestintä korostuu. Pidä henkilökuntasi valmiina ja valitse työntekijät, jotka työskentelevät avautumisen alussa. Varmista, että he ovat terveitä ja suunnittele heille työvuorot hyvissä ajoin.
- Muistuta turvaväleistä
- Tarpeen vaatiessa suojaa työntekijät
- Varaa tarpeeksi käsien puhdistuspaikkoja tai desinfiointiainetta
- Tehosta kosketuspintojen siivousta ja viesti siitä asiakkaille
- Harkitse varausehtojesi muuttamista tilanteeseen sopivaksi
- Jousta aikatauluissa tarpeen mukaan
Tuotteet kuntoon
Keväällä monelle avautui mahdollisuus verkkokaupan ja -alustojen kehitykseen. Uusia digitaalisia ratkaisuja syntyi ja monet matkailuyritykset siirsivät palvelujen sekä aktiviteettien hankinnan verkkoon. Nyt viimeistään onkin syytä katsoa, että tuote on kunnossa myyntialustassa.
- Mikä on tämän hetken saatavuus, paljon on tilaa?
- Tuotekuvaukset – lisää turvallisuuden tunnetta kertomalla kuinka teillä toimitaan
- Mieti ryhmäkoot ja harkitse hinnoittelevasi myös yksin ostettavia palveluita
- Tarkista myös OTA-kanavien tietosi ja infoa heitä muutoksista
- Ideoi uusia yksityisiä tuotteita
Epävarmoina aikoina viestinnän rooli korostuu. Pyri siihen, että henkilökunnallasi ja matkailijoilla on turvallinen olla. Turvallisuus, puhtaus ja joustavuus ovat avainasemassa, kun matkailijat tekevät ostopäätöksiä tai ovat jo kohteessa. Sujuvalla viestinnällä rakennamme turvallisen tulevan matkailukauden.
Markkinointi ja trendit
Tärkeä huomioitava seikka on se, että pandemian vaikutus on muuttanut ihmisten ajattelua ja tarpeita ympäri maailman. Tämä luo haasteen, mutta myös mahdollisuuden uudelle markkinoinnille. Googlen asiantuntijat ovat keskittyneet viiteen keskeiseen teemaan pandemian jälkeisessä maailmassa.
- Kuinka ihmiset tuntevat: Hyvinvointi ja yhteisöllisyys
- Mitä ihmiset tietävät: Luotettavat lähteet ja aikaisen sekä tarkan tiedon hakeminen
- Elannon ansaitseminen: Muutokset toimeentulossa tai työssä
- Kuinka ihmiset oppivat: Muodollinen oppiminen ja ”epäviralliset” koulutukset lapsille sekä aikuisille. Esimerkiksi YouTube ”Tee se itse” -videot.
- Mitä ihmiset tekevät: Viettävät aikaa ja kuluttavat rahaa uusilla tavoilla.
Pandemian aikana ihmiset ovat olleet turhautuneita ja yhteisöiltä on odotettu enemmän kannanottoja. Poliittiset ja sosiaaliset vaikutukset ovat uudessa tilanteessa epävarmoja, mutta ihmiset odottavat tällä hetkellä yrityksiltä toimia erilaisten yhteisöjen tukemiseen, tasa-arvoiseen palkkaukseen ja rotuun kohdistuvan epäoikeudenmukaisuuden torjuntaan. Vastuullisuus jatkaa korostumistaan.
Matkailun näkökulmasta nousee myös trendi, jossa ihmiset hakevat lähellä olevia palveluita: Mitkä paikat tai kaupat ovat auki lähistöllä? Vaikka matkustus on edelleen rajoitettua, tekevät matkailijat silti hakuja, mutta nyt enemmän paikallisesti. Omasta lähiympäristöstä haetaan parasta hotellia tai mökkiä paljulla/ järven rannalla. Markkinoinnin näkökulmasta on siis hyvä tiedostaa, että hakukäyttäytymiset ovat myös muutoksessa. Google Trends kokoaa tietoa kuluttajien käyttäytymisestä ja sitä kannattaa hyödyntää suunnitellessa tulevia markkinointeja: Think with Google Insights & Trends.