21.6.2018

Sukellus somemarkkinointiin – harjoittelu FlowHousella

Tiia Tuhkasaari

Harjoittelija

Harjoittelu FlowHousella opetti matkailun trendeistä, markkinoinnin metodeista ja projektityöskentelystä.

Pyrkiessäni Jyväskylän ammattikorkeakouluun tavoitteenani oli saada yhdistettyä aikaisempi viestinnän osaamiseni matkailualaan. Lisäksi minua houkutteli alan kansainvälisyys. Työharjoittelupaikakseni FlowHouse sopi siis erinomaisesti! Hyvän yhteishengen ja kovan ammattitaidon omaava tiimi on ollut viimeiset kuukaudet todella opettavainen ja inspiroiva ympäristö totuttautua matkailumarkkinoinnin maailmaan.

Olin ennen harjoittelua suunnitellut somesisältöjä muun muassa partiossa piirin somekanaviin. Tavoitteet ja metodit olivat siis olleet melko erilaiset: tavoitteena saattoi olla kertoa partiosta ulkopuolisille houkuttelevasti mutta käytännössä kerrottiin subjektiivisesti vain, mitä oli tehty tai millaisia tapahtumia oli tulossa. Seuraavalle vaikuttamisen tasolle pääsemiseksi olikin todella opettavaista seurata vierestä, osallistua koulutuksiin ja olla mukana tekemässä sisältöjä somemarkkinointiin.

Katsoin varmasti ainakin aluksi sen verran vielä ulkopuolisin silmin mainosten sisällöntuotantotyötä, että tekstini ovat olleet jonkin verran erilaisia kuin mitä on totuttu tekemään. Huomasin opetellessani, ettei aina tarvitse tunkea mukaan huutomerkkiä, kohderyhmäajattelulla on suuri painoarvo ja tuloksena olleet freshit sanailuni miellyttivät ainakin joitakuita. Myös monenlaiset käytännön termit tulivat tutuiksi: remarketing tai call-to-action ovat nyt ihan selkeitä juttuja.

Opiskellessani vielä edellistä tutkintoa, jossa paljon työtä liittyi kameran käsittelyyn, en jaksanut enää vapaa-ajallani kuvata mitään. En omia lomareissujani, en somettaa hienoista ruoka-annoksistani. Nytkin on ollut havaittavissa samaa, mutta perustuen ehkä jopa pelkoon: jos kaltaiseni nuori ihminen ei tunne pysyvänsä mukana somemaailman kehityksessä, kuinka esimerkiksi vanhemmatkaan ihmiset? Pelkoon voi kuitenkin tarttua, ja kun asioista tulee tutumpia, pelotkin hälvenevät. Voi myös todeta, ettei tarvitse olla läsnä ihan jokaisessa somekanavassa, mutta on silti hyödyllistä tuntea niiden toimintaperiaatteet ja vaikutusmahdollisuudet. Suosittelen siis kulkemaan rohkeasti kohti tuntematonta, some on täynnä vaikuttamisen mahdollisuuksia!

Tiia on matkailun restonomiopiskelija, joka on tänään viimeistä päivää harjoittelussa FlowHousella. Tiian tämänvuotinen juhannuksen kotimaan lomakohde valikoitui puhtaasti somearvostelujen perusteella.

FlowHouse kiittää Tiiaa erinomaisesta työstä ja haasteisiin tarttumisesta. Tiialla sisällöt taittuu oli kohderyhmä mikä tahansa!

Kategoriat

Avainsanat

Muita aiheeseen liittyviä blogauksia

Uusia taitoja oppimassa – harjoittelussa FlowHousella

Olen Hiirosen Heidi ja aloitin työharjoitteluni uutena talossa helmikuun puolessa välissä. Opiskelen tällä hetkellä merkonomiksi Jyväskylän Gradialla suuntautuen taloushallinnon puolelle.

Lue artikkeli

Digitaalista matkailuliiketoimintaa – FlowHouse harjoittelijan silmin

Olen Opri, 24-vuotias matkailututkimuksen opiskelija Lapin Yliopistosta ja suoritan maisteriopintoihini kuuluvaa asiantuntijaharjoittelua FlowHousella, ympärilläni kahdeksan monipuolista alan ammattilaista. Harjoitteluun hakiessa FlowHouse ei ollut minulle ennestään tuttu, vaan kiinnostuin yrityksestä törmätessäni heidän verkkosivuihinsa.

Lue artikkeli

digitaalisuus- pari-business

Uusia työkaluja matkailuyrityksille ja -alueille

Menestyvän matkakohteen kehittämisen työkalut ovat nyt käytössänne. Toteutimme FlowHousella Visit Finlandin toimeksiannosta viime vuonna sarjan digipilotteja yhdessä eri matkakohteiden kanssa, keskittyen tiedolla johtamiseen ja alueiden toimintamallien päivittämiseen vastaamaan nykyajan tarpeita.

Lue artikkeli

Siirry takaisin sivun alkuun