Olemme toimineet 1.1.2019 alkaen Himos-Jämsä ja Sotu – somella tulosta -hankkeiden tilaajan Jämsek Oyn ja Himos-Jämsä yritysryhmän kumppanina. Hankkessa on mukana 22 alueen yritystä. Vastuualueemme hankkeessa oli digitaalisten markkinointikampanjoiden suunnittelu, niiden käytännön toteutus, tulosten seuraaminen ja mittaaminen sekä projektin kokonaisvaltainen johtaminen.
Tavoitteet ja yhteistyön kuvaus
Hankeen tavoitteena oli kasvattaa Himos-Jämsä matkailualueen tunnettuutta valituissa kohderyhmissä ja ohjata asiakasta eteenpäin ostopolulla. Yhteistyö koostui useasta eri kokonaisuudesta:
Projektin johtaminen
Dokumentointi ja viestintä Howspace-verkkotyötilan kautta kaikille yrityksille (22kpl). Työtila on mahdollistanut kommentoinnin ja suunnitelmien yhteiskehittelyn sekä reaaliaikaisen viestinnän. Projektin johtaminen on pitänyt sisällään myös yhteisten tapaamisten ideoinnin ja järjestämisen.
#himosjämsä ja sotu-somella tulosta – somestrategian laadinta
Kuvaus tavoiteltavasta mielikuvasta ja #himosjämsä-brändistä:
- Tavoiteltavien kohderyhmien ja -maiden määrittely
- Tavoitteiden ja keinojen kuvaus
- Somemarkkinoinnin vuosikello ja julkaisukalenteri
- Tarvittavat hakusanatutkimukset
- Tarvittavat markkinatutkimukset
- Analytiikkamäärittelytyö
Somestrategian mukaiset #himosjämsä ja sotu-somella tulosta digimarkkinoin-tikampanjat sekä brändityö
- Markkinoinnin tavoitteet ja mittarit somestrategiasta
- Brändimainonta Google Ads
- Markkinointitoimenpiteiden toteuttaminen digitaalisissa kanavissa Googlen, Facebookin, Instagramin ja YouTuben mainosmuodoilla mukaanlukien uudelleenmarkkinointi
- Raportointi sesongeittain
- Markkinoinnin kehitys
Asiantuntijatyöt
- Verkkosivun hakukoneoptimointiin liittyvät asiat
- Sivuston sisällöntuotanto
- Online-tuotteistus ja ostettavuus
- Analytiikka
Markkinointia on tehty kotimaassa, Baltiassa ja saksankielisessä Keski-Euroopassa. Markkinoinnin avulla ollaan saatu uudelle matkailualueelle hyvin näkyvyyttä sekä yrityksille tuotetarjontaa digitaalisiin kanaviin. Yhteisen alustan sekä yritysten tuotteet löydät himosjamsa.fi -osoitteesta. Yhteistyö jatkuu edelleen.
Asiakkaan sanoin
”Markku Vehkala, Vehkala Jeans Dealerin yrittäjä ja hankkeen markkinointityöryhmän jäsen kommentoi hankkeen onnistumista: ”Kokemukseni Himos-Jämsä-hankkeesta ovat olleet kaikin puolin myönteiset. Yhteistyö FlowHousen kanssa on sujunut hyvin. Myös hankkeessa aktiivisesti mukana olevien yrittäjien välisen vuorovaikutuksen lisääntyminen on ollut hyvä asia. Uskon, että tämän hankkeen avulla olemme saaneet koko alueelle hakemaamme näkyvyyttä, tunnettuuden kasvamista ja myös sitä olennaisinta eli myyntiä, josta osa on jo toteutunut ja osa realisoituu mahdollisesti myöhemmin.”
”Markkinoinnin tunnusluvut ja näkyvyys on ollut mahtavaa! Hankkeen yritykset ovat olleet aktiivisia ja yhteistyössä on tehty päätökset – näin on saatu paras mahdollinen tulos.” FlowHousen ja Jämsekin tekemä taustatyö on ollut erinomaista, markkinointi meni tänä kesänä (2020) täysin maaliin”, Tiina Mäntyharju, HimosLomat.
Lue lisää:
Kotimaan matkailijat löysivät kesällä Himos-Jämsän digitaalisten kanavien kautta -tiedote
Yhteistyöllä matkailijoita Himos-Jämsään -tiedote
Taustaa
Kehittämisyhtiö Jämsek Oy valmisteli ja haki rahoituksen vuonna 2019 Himos-Jämsän alueen matkailun edistämiseksi käynnistyneille hankkeille: SOTU-somella tulosta ja #himosjämsä.
Yhteensä 22 matkailu- ja palvelualan yrittäjästä koostuva kokonaisuus on tehnyt kehitystyötä Himos-Jämsän seudun esiintuomiseksi monipuolisena matkailukohteena ja aktiviteettien keskuksena. Hanketta koordinoi Jämsek Oy yhdessä jyväskyläläisen markkinointikumppanin FlowHouse Oy:n kanssa.