2.10.2020

Matkailuyrityksen löydettävyys verkossa

Saara Virtanen

Saara Virtanen

Analytiikka, markkinointi

Matkailuyrityksen löydettävyys verkossa on nyt tärkeämpää kuin koskaan. Tämän blogikirjoituksen yhteydestä löydät ladattavan PDF-tiedoston, johon olemme laatineet selkeän listauksen hakukoneoptimoinnin kulmakivistä – eli toimenpiteistä, joita voit tehdä varmistaaksesi sivuston näkyvyyden esimerkiksi Googlen hakukoneessa.

Kuten yleensä kaikki digitaalisessa maailmassa, myös hakukonenäkyvyyteen liittyvät tekijät ovat jatkuvan muutoksen alaisena. Vielä joitakin vuosia sitten hakukoneoptimointi liitettiin vahvasti esimerkiksi tekniseen tekemiseen, tiettyjen sanamäärien täyttymiseen ja kaikenlaiseen keinotteluun linkkien ostamisesta avainsanaviljelyyn. Näistä ajoista on kuitenkin tultu eteenpäin. Nykyään hyvin optimoidun sivuston salaisuus piilee relevantissa, laadukkaassa sisällössä ja sujuvassa käyttökokemuksessa.

Kirjoita ihmiselle, älä hakukoneelle

Hakukoneet haluavat palvella käyttäjäänsä parhaalla mahdollisella tavalla, siispä ne pyrkivät näyttämään käyttäjälleen sivuja, joiden sisältö vastaa haun tarkoitusta mahdollisimman hyvin. Relevantin sisällön lisäksi on tärkeää, että käyttäjä saa haluamansa hakutuloksen sivun auki nopeasti. Sivun selaamisenkin tulisi sujua ongelmitta. Mikäli sivu ei tarjoa oleellista tietoa, toimii huonosti tai latautuu hitaasti, on todennäköistä, että käyttäjä palaa takaisin hakutuloksiin ja valitsee jonkin toisen linkin. Juuri tähän toimintaan hakukoneiden toiminta lopulta yksinkertaistettuna kiteytyy.

Vaikka avainsanaviljely on historiaa, ovat avainsanat edelleen oleellisena osana löydettävyyttä – perustuuhan hakukoneen toiminta nimenomaan erilaisiin hakusanoihin tai -lausekkeisiin. Tärkeintä olisikin osata löytää ne avainsanat, joilla tavoitetaan se kohderyhmä, jolle kyseinen sisältö on suunnattu. On hyvä muistaa, että avainsanasuunnittelua tai -analyysiä on usein tarpeen tehdä jokaiselle sivulle, tai ainakin niille tärkeimmille. Määriteltyjä avainsanoja hyödynnetään sisällössä luonnollisesti, jotta sivusto nousisi hakutuloksiin oikeanlaisten hakujen yhteydessä. Avainsana-analyysissä voit hyödyntää ilmaisia työkaluja kuten Neil Patelin Ubersuggestia, Google Trendsiä tai Google Adsin avainsanasuunnittelijaa.

Mobiilioptimointi osana hakukonenäkyvyyttä

Käytettävyydellä tarkoitetaan sitä, miten hyvin sivusto kokonaisuudessaan toimii – huomioiden eri laitteet ja selaimet. Muun muassa Google on siirtymässä kokonaan ns. mobile-first indeksointiin. Tällä tarkoitetaan käytännössä sitä, että Googlen hakukonerobotit vierailevat pääsääntöisesti vain verkkosivujen mobiiliversioilla – eli ainoastaan mobiiliversiolla on vaikutusta sijoitukseen. Vaikka Google on jo pitkään suosinut mobiilioptimoituja sivuja, on viimeistään tämän muutoksen jälkeen tärkeää huomioida sivuston toimivuus mobiililla. Mobiilikäytettävyyttä voit testata helposti ja ilmaiseksi Googlen Test My Sitellä.

Linkityksistä voimaa ja tekniikka kuntoon

Linkeillä on myös oma roolinsa hakukoneoptimoinnissa. Sivuston eheän rakenteen kannalta on tärkeää varmistaa linkkien toimivuus ja relevanttius. Ulkoiset linkit, eli muualla verkossa olevat linkit, jotka johtavat yrityksesi verkkosivustolle, parantavat näkyvyyttä hakukoneissa. Erityisesti Google arvottaa näitä ulkoisia linkkejä sillä logiikalla, ettei sivusto voi olla huono, mikäli muut laadukkaat sivut sille linkittävät. Epäilyttäviltä tai muuten laadultaan huonoilta sivuilta tulevat linkit taas voivat heikentää hakukonenäkyvyyttä, joten aikaisemmin usein käytetty linkkien ostaminen tai viljely tekaistuille sivuille ei enää toimi. Muista myös ohjata yrityksesi muista digitaalisista kanavista (esimerkiksi sosiaalisesta mediasta) verkkosivustollesi!

Vaikka sisältö onkin pääroolissa, on edelleen hyvä tarkistaa, että tietyt tekniset seikat ovat kunnossa. Metatiedot, otsakkeet ja otsikot, vaihtoehtoiset kuvaukset kuville, selkeät URL-osoitteet, lähdekoodin optimointi – mikäli et ole itse vastuussa sivustosi teknisestä toteutuksesta tai ylläpidosta, kannattaa näistä keskustella verkkosivukumppanin kanssa. Nykyaikaisilla julkaisujärjestelmillä, kuten WordPressillä, hakukoneoptimointiin liittyvät asiat on usein helppo hoitaa erilaisten lisäosien kanssa ilman varsinaista teknistä tekemistä. Neil Patelin SEO Analyzerilla löydät nopeasti sivustosi ongelmakohdat.

Lisätietoa hakukoneoptimoinnista voit opiskella itsenäisesti esimerkiksi Googlen hakukoneoptimoinnin aloitusoppaasta. Mikäli tarvitset tukea hakukonenäkyvyyteen liittyvissä asioissa, ole meihin yhteydessä!

Lataa tästä muistilista hakukoneoptimoinnin kulmakivistä PDF-tiedostona!

Ota yhteyttä Saaraan!

Saara Virtanen

Analytiikka, markkinointi

Muita aiheeseen liittyviä blogauksia

Läsnäolo matkailijan digitaalisella polulla – mistä aloitan?

Kuten jo monessa yhteydessä olemme maininneet, matkan suunnittelu aloitetaan tänä päivänä verkossa. Digitaalinen matkailu on tätä päivää ja digitaalinen matkailumarkkinointi on suuremmassa roolissa. Matkamessuilla vuonna 2018 verkostoituessamme ja asiakastapaamisissa aikojen saatossa olemme havainneet, että joskus on hyvä ottaa askel aivan alkutaipaleelle kun puhe on digitaalisuudesta ja digitalisaatiosta.

Lue artikkeli

Digitaalisen markkinoinnin ennusteet pandemian jälkeiseen aikaan

Rajoitukset ja ”lockdown”-aika muokkasi digitaalista käyttäytymistä, joten on hyvä käydä läpi digitaalisen markkinoinnin ennusteet vuodelle 2021. Covid-19 on vaikuttanut rajusti yritysten ja yksityisten ihmisten talouteen. Yritykset vastasivat nopealla aikavälillä kuluttajien muuttuneeseen tarpeeseen digitaalisuudesta, ja käyttöön valjastettiin uusia digitaalisia työkaluja.

Lue artikkeli

Mitä hiilijalanjäljen laskenta matkailuyrityksessä vaatii?

Avaamme tässä blogikirjoituksessa, mitä hiilijalanjäljen laskentaprosessi vaati Varjolalta ja kuinka se toteutettiin Green Carbonin kanssa.

Lue artikkeli

Siirry takaisin sivun alkuun