Olet varmasti huolissasi kuinka oma lomamatkasi tulee järjestymään koronaviruksen runnoessa lähes tulkoon jokaista maailman kolkkaa. FlowHouse on yhdessä asiakkaidensa kanssa rakentanut merkityksellisiä asiakaskokemuksia ja menestyviä matkailukohteita usean vuoden ajan. Sympatiamme ovat vahvasti asiakkaidemme ja monen pienyrittäjän puolella. Haluamme tuoda esille asioita mitä yksittäinen henkilö voi tehdä tukeakseen matkailualaa Suomessa ja mitä matkailuyritys voi tehdä sillä aikaa, kun virus tuntuu vievän viimeisemmänkin toivon. Se mikä on hyvä muistaa tässäkin epätoivoisessa tilanteessa, on haaveilu, unelmointi ja toisten auttaminen.

Matkailija -varmistetaan yhdessä että voimme kokea elämyksiä Suomessa tulevaisuudessakin

Useat eri alat ovat vedonneet jo meihin suomalaisiin avun toivossa, esim. artistit, urheiluseurat ja tapahtumajärjestäjät vetoavat asiakkaisiin, että harkitsisivat pyytävätkö rahojaan takaisin perutuista keikoista tai muista urheilu- ja kulttuuritapahtumista. Useat tahot muun muassa yrittajat.fi ovat toivoneet ihmisten ostavan esimerkiksi lahjakortteja pienyrittäjien liikkeisiin, jotka voitaisiin käyttää sitten kun epidemia on voitettu.

FlowHouse matkailualan yhtenä edustajana toivoo teiltä samaa. Meillä Suomessa työskentelee yli 140 000 ammattilaista matkailun ja tapahtumien parissa. Mikäli olet harkinnut matkustavasi ulkomaille tulevan vuoden aikana, toivomme että harkitsisit sen sijaan myös kotimaan matkaa. Vaihtoehtoja upeassa maassamme on lukuisia. Valitset sitten kaupunkiloman isommassa kaupungissa, lasketteluloman Lappiin, pyöräilymatkan saaristoon tai rauhallisen maatilamatkan Järvi-Suomeen niin lupaamme, että saat ikimuistoisia kokemuksia. Nyt on aika osoittaa vastuullisuutta ja sitoutumista. Osta esimerkiksi lahjakortti, mikä on käytettävissä seuraavan vuoden aikana kyseiseen kohteeseen? Ilahduta ystävääsi tai rakkaimpaasi lahjalla suomalaisten elämysten pariin.

Mitä matkailualan yritys voi tehdä

Mikäli olet itse matkailualan toimija tai töissä matkailualan yrityksessä, niin ymmärrämme mitä käyt nyt hetkellä läpi. Keräsimme muutaman vinkin avuksesi:

  • Tiedota asiakkaillesi jatkuvasti muuttuvassa tilanteessa koronan vaikutuksesta yrityksesi/alueesi tarjontaan. Tarjoa myös kevään lomaideoita ja vinkkejä alueeltasi, joita esim. alueorganisaatio päivittää jatkuvasti. Suosittele tuttuja yrityksiä ja alueita sosiaalisessa mediassa, pyydä arvostelemaan yritystäsi. Ohjaa asiakkaitasi seuraamaan ja noudattamaan viranomaisten ohjeita. Kotimaassa ajantasaiset tiedot tarjoaa THL, ja ulkomaan matkustustiedotteet ovat luettavissa Ulkoministeriön verkkosivuilla.

 

 

 

  • Pysähdy arviomaan yrityksesi tarjoamaa asiakaskokemusta. Kun vaihtoehtoja on paljon, digitaalisesta asiakaskokemuksesta on tullut keskeinen erottautumis- ja kilpailutekijä. Katso Markon vinkit Kokonaisvaltaista asiakaskokemusta kehittämässä– videolta. Onko asiakaspalautteen kerääminen kunnossa? Oletteko panostaneet asiakaspalautteen käsittelyyn ja arviointisivustojen arvosteluihin (esim. Tripadvisor). Ovatko sosiaalisen median kanavanne olleet tarpeeksi aktiivisessa käytössä, voisiko niitä kehittää jotenkin? Tällaisissa tilanteissa on mietittävä miten ja mitä markkinoi – vastuullisuus on nyt tärkeää.

 

  • Ovatko verkkosivunne ajan tasalla ja tuotteet / palvelut suoraan online-varattavia? Online-varausten määrä majoituksissa sekä aktiviteeteissa kasvaa kovaa vauhtia verrattuna puhelin/sähköpostivarauksiin, joten tuo tuotteesi suoraan online-varattaviksi siihen mennessä, kun matkailuvirrat alkavat jälleen kasvaa tai tarjoa jo nyt verkkokaupan kautta mahdollisuutta ostaa lahjakortteja käytettäväksi myöhemmin. Lue Annen vinkit elämysten myyntiin 24/7

 

  • Selvitä kuinka voisit laajentaa omia myyntikanaviasi. Löytävätkö majoitus- ja aktiviteettipalvelusi suurimmilta online-sivustoilta tai matkanjärjestäjien valikoimasta? Tutustu Suomalaisten aktiviteetti- ja elämystuotteiden jakelu verkossa -suosituksiin. Mitkä ovat menestyksekkään verkossa myytävän tuotteen tärkeimmät elementit jakelukanavien näkökulmasta ja millaisia teknisiä vaatimuksia tuotteille on, sisältäen mm. hinnoittelun, varaustavan ja tekniset vaatimukset liittymän luomiseksi jakelijan järjestelmiin.

 

  • Ota yhteyttä sinua lähellä oleviin muihin matkailupalveluiden tarjoajiin. Naapurilla tai sinulla voi olla ratkaisuja yhteisiin haasteisiin tässä poikkeuksellisessa tilanteessa. Voisitteko luoda yhteispaketteja, joissa käytetään hyödyksi molempien tuotteita / palveluita? Miten voisitte ylläpitää esimerkiksi työvoimaa yhdessä?

Voit kysyä myös neuvoja meidän tiimiltämme liittyen matkailumarkkinointiin näinä aikoina.

Tässä muutama linkkivinkki:

Visit Finland:

Business Finland:

Matkailun parhaaksi Facebook:

Karanteeniklubi Facebook:

Yrittäjien ja taiteilijoiden koronatuki Facebook:

Päivitykset 24.3.2020

Arpajaishallinto ja pienkeräykset:

Mesenaatti:

 

Tilanne vaatii kärsivällisyyttä – luotetaan nyt tulevaan ja pidetään yhtä virtuaalisesti.