27.11.2020

Kun työni ei ole minkään arvoista – muutos vaatii uskallusta

Marko Filenius

Marko Filenius

Tridea Oy, BisLenz & tiedolla johtaminen

jyväskylä-järvi-maisema-matkailu

Toivottavasti moni ei koskaan ajattele ”työni ei ole minkään arvoista”, kuten otsikossa sanotaan. Silti viestimme samaa asiaa hieman toisin sanoin turhan usein: kun teen itse, se ei maksa mitään.

Vaihtoehtona on joko ostaa palveluja asiantuntijalta ja ulkopuoliselta toimijalta tai antaa teknologian tehdä se puolestamme. Mutta koska se maksaa, valitsemme tehdä sen mieluummin itse. Silloinhan se ei maksa mitään…

Mistä meidän kannattaa maksaa?

Kyseinen haaste vaivaa kaikenkokoisia organisaatioita. Ei kannata maksaa integraatiosta, kun datan voi syöttää käsin itse. Ei kannata maksaa mainonnan tekemisestä, koska Facebook-mainoksen tekee kyllä kuka vaan. Markkinointi nähdään kulueränä investoinnin ja sen tuottavuuden sijaan. Työntekijät valjastetaan tekemään “nopeasti se yksi pieni juttu”, joka voi olla todellisuudessa olla jotain hänen ydinosaamisensa ulkopuolelta, varsinkin kun puhutaan tekniikasta. Usein ei kuitenkaan huomata mitä vaikutuksia tällaisella ajattelumallilla on pitkällä tähtäimellä.

Ajaudumme helposti hoitamaan päivittäisiä, viikoittaisia ja kuukausittaisia rutiineja niin tiiviisti, ettei omalle erikoisosaamisellemme jää enää tilaa. Emme yksinkertaisesti ehdi tehdä sitä, jossa olemme itse parhaita. Meille ei myöskään jää tilaisuutta kehittää parhaita ominaisuuksiamme – heikkouksista puhumattakaan.

Samaan aikaan tuskailemme, kun asiakkaamme eivät halua maksaa meidän tuotteistamme ja palveluistamme riittävästi.

Asiakaskokemuksesta menestystekijä

Asiakaskokemuksesta on tullut digitaalisen ajan tärkein menestystekijä. Se on suoraan kytköksissä myös henkilöstön tyytyväisyyteen. Tyytyväinen henkilöstö luo aina vain parempaa asiakaskokemusta. Ammattiylpeyden ylläpitäminen ja omaan ydinosaamiseen keskittyminen ruokkivat henkilöstön hyvää oloa. Kun digitaalinen asiakaskokemus on hiottu kuntoon ja asiakasta palvelevaksi, on hänen tyytyväisyyttään ruokittu jo ennakkoon. Tyytyväiset asiakkaat tuovat mukanaan hyvää oloa, joka heijastuu myös työntekijöihin- ja toisin päin. Kyseessä on positiivinen kierre.

Mutta voiko tuo kierre koskaan syntyä, jos oma aikamme kuluu säästämällä siitä, mitä parhaiten ja mieluiten tekisimme? Jos minä säästäisin tekemällä yritykseni kotisivut itse, en taatusti ilahduttaisi asiakkaitani. Jos säästäisin tekemällä kirjanpitoni itse, en ehtisi enää muuta tehdäkään. Jos alkaisin opetella digitaalisen markkinoinnin työkaluja ammattilaisten konsultoinnin sijaan, niin olisin eksynyt Googleen ajat sitten.

Muutos vaatii uskallusta

Toki me kohtaamme aina jossain vaiheessa realiteetit – rahan. Jos yrityksen kassa kolisee tyhjyyttään, on vaikea investoida sellaiseen, minkä voisi hyvinkin tehdä itse, vähän hitaammin, vähän vaatimattomammin. Mutta millä konstilla koskaan käännämme myynnin ja kassavirran kasvuun, jos emme uskalla vapauttaa sitä omaa erikoisosaamistamme, johon yrityksemme liiketoiminta perustuu?

Seuraavan kerran, kun sinulle tarjotaan palvelua tai teknologiaa, joka selkeästi tukee liiketoimintaasi, mieti toisenkin kerran ennen kuin päätätkin tehdä sen itse.

Minkä hinnan annat omalle ajallesi, omalle osaamisellesi, siis oikeasti? Tekemällä kaiken itse olet oman kasvusi suurin este ja se vasta kalliiksi tuleekin.

FlowHouse hyödyntää projekteissaan Bislenziä – asiakaskokemuksen ja tiedolla johtamisen ratkaisua. Tämä säästää aikaa, lisää asiakasymmärrystä ja auttaa suunnittelemaan markkinointia. Pieni hinta siitä, että analysoinnille jää enemmän aikaa.

Ota yhteyttä Markoon!

Marko Filenius

Tridea Oy, BisLenz & tiedolla johtaminen

Muita aiheeseen liittyviä blogauksia

Matkailun strateginen suunnittelu blogisarja 2/2

Muodostettuamme yhteisen ymmärryksen matkailukohteen nykytilasta, keskitymme hahmottamaan, mihin tulevaisuuden kilpailuun ja toimintaympäristöön valmistamme alueen matkailua. Mikä on kriisin jälkeinen matkailun uusi normaali sekä millaisiin toimintaympäristön muutoksiin strategian valinnoilla meidän tulee vastata?

Lue artikkeli

Maisema jyväskylän Laajavuori

Mitä matkailussa tapahtuu – vinkit ja eväitä tulevaan

Matkailuvuosi 2021 alkaa pian olla takanapäin ja matkailutoimiala kääntää katseet jo kohti tulevaa. Viimeiset kaksi vuotta ovat olleet toimialallamme hyvin erikoiset. Vuoden 2021 aikana matkailuyritykset- ja alueet ovat satsanneet merkittävästi tuotekehitykseen sekä digitaalisen myynnin ja ostettavuuden toimenpiteisiin.

Lue artikkeli

Digitaalista matkailuliiketoimintaa – FlowHouse harjoittelijan silmin

Olen Opri, 24-vuotias matkailututkimuksen opiskelija Lapin Yliopistosta ja suoritan maisteriopintoihini kuuluvaa asiantuntijaharjoittelua FlowHousella, ympärilläni kahdeksan monipuolista alan ammattilaista. Harjoitteluun hakiessa FlowHouse ei ollut minulle ennestään tuttu, vaan kiinnostuin yrityksestä törmätessäni heidän verkkosivuihinsa.

Lue artikkeli

Siirry takaisin sivun alkuun