13.3.2024

Matkailuyritys näkyväksi hakukoneessa

Saara Virtanen

Saara Virtanen

Analytiikka, markkinointi

Matkailussa useat tiet johtavat hakukoneeseen – tai oikeastaan Googleen, joka nautti mehevästä 91,62 % markkinaosuudesta helmikuussa 2024. [1] Eikä ihme. Jos mietit itseäsi matkailijana, on helppo huomata hakukoneen merkitys suunnittelussa. Viikonloppureissu Jyväskylään tiedossa, mutta majapaikka uupuu? Todennäköisesti avaat Googlen, näpytät hakukoneeseen sanat ”hotelli jyväskylä” ja klikkaat jotakin ensimmäisistä hakutuloksista.

Hakukoneiden merkitys matkailuyrityksen digitaalisessa näkyvyydessä on siis suuri. Jos ajatusleikki oman matkan suunnittelusta ei tuottanut tulosta, kurkkaapa oman verkkosivustosi analytiikkaa – hyvin todennäköisesti kolmen parhaan liikenteen lähteen joukossa paistattelee haku. Orgaaninen haku on yleisimpiä lähteitä, joista kävijöitä sivustollesi saapuu. Jos teet hakusanamainontaa, hyvin todennäköisesti myös se löytyy listan kärjestä, päihittäen usein esimerkiksi sosiaalisen median. Eikä tämäkään välttämättä ole edes koko totuus hakukoneen merkityksestä. Jos sivustollesi saapuu liikennettä vaikkapa alueorganisaation sivustolta, on hyvin todennäköistä, että isohko siivu alueen sivun liikenteestä on tullut myös hakukoneesta.

Lienee siis kiistatonta, että oman yrityksen hakukoneen näkyvyyteen on syytä panostaa. Voit joko todeta, että näkyvyys on suurta ja sitä on tärkeää ylläpitää, ehkä kehittääkin. Ja toisaalta, jos hakukone ei ole liikenteen lähteidesi kärkisijoilla, voi olla tarpeen tarkistaa mistä se johtuu. Harvemmin siitä, etteivätkö ihmiset tekisi hakuja etsien tietoa, inspiraatiota ja tuotteita – Googlessa muuten tehdään keskimäärin 99 000 hakua per sekunti. [2]

Kun tehdään toimia matkailuyrityksen verkkosivuston näkyvyyden parantamiseksi hakukoneessa, puhutaan hakukoneoptimoinnista, joka kulkee myös lyhenteellä SEO. Hakukoneoptimoinnin ydin on aina sisältö, joka vastaa hakijan tarpeeseen. Miten sisältö sitten saadaan linkitettyä oikeisiin hakuihin?

Avainsanat – linkki sisällön ja haun välillä

Hakukoneiden toiminta perustuu pitkälti avainsanoihin ja -lausekkeisiin, eli siis siihen mitä hakuun kirjoitetaan. Avainsanat toimivat kuin linkkinä sivustosi ja hakujen välillä – sivun sisältö tiivistyy avainsanoihin, jotta se linkittyy tehokkaammin hakukoneessa tehtyihin hakuihin.

Onkin tärkeää pysähtyä jokaisen yksittäisen sivun kohdalla miettimään, miten sen sisällön voisi tiivistää yhteen tai kahteen avainsanaan tai -lausekkeeseen. Mihin kysymykseen tai tarpeeseen sisältö vastaa? Millaisia hakuja ihmiset kyseisestä teemasta yleensä tekevät? Hyödynnä oman sivustosi analytiikkaa (Google Search Console on loistava työkalu tähän) tai esimerkiksi Google Trendsiä. Miten itse hakisit asiakkaan saappaissa?

Kun avainsanat ovat selvillä, tulee niitä tietysti myös hyödyntää. Käytä avainsanoja sisällössäsi – otsikoissa, URL-osoitteessa, tekstissä, kuvissa – mutta luonnollisella tavalla. Avainsanat eivät ole oikotie onneen, eikä listaamalla ja toistamalla rivitolkulla eri avainsanoja pysty edistämään näkyvyyttä. Asiakas on tehnyt haun löytääkseen haluamaansa tietoa, ja Google haluaa tarjota tätä tietoa asiakkaalle. Kukaan ei hyödy avainsanalistauksesta, tai siitä, että olet käyttänyt avainsanoja, jotka eivät vastanneetkaan sisältöäsi.

Avainsanoja voidaan myös luokitella niiden tarkkuuden mukaan. Mitä pidempi ja tarkempi avainsana, sitä vähemmän hakuja tehdään, mutta sitä todennäköisemmin saat asiakkaan sivullesi. Lyhyihin, laajoihin avainsanoihin taas tehdään yleensä runsaasti hakuja, mutta kilpailu on kovaa ja asiakkaan hakuun voi olla vaikea vastata.

Mietitäänpä vaikka esimerkkinä melontaretkiä tarjoavaa yritystä Tampereella. ”Opastetut melontaretket tampereella” on tarkka avainsana, johon kyseinen yritys voisi varmasti tarjota juuri sitä, mitä asiakas on etsimässä. Hakuja todennäköisesti tehdään vähemmän, mutta toisaalta näistä hauista on suuri potentiaali saada sivustolle ostava asiakas. Kyseinen avainsana on tärkeä juuri palvelusta kertovalla sivulla. Yritys voisi myös vastata tarjonnallaan laajaan avainsanaan ”tekemistä tampereella”. Tilanne on kuitenkin mutkikkaampi, koska tekeminen voi pitää sisällään mitä vain. Tekemistä tarjoavia, kilpailevia yrityksiä on paljon, ja voi olla, että esimerkiksi juuri melonta ei asiakasta kiinnostaisikaan lainkaan. Pienen yrityksen ei olekaan välttämättä kannattavaa lähteä tähän kilpailuun. Avainsanaa voi hieman tarkentaa, esimerkiksi ”melonta tampereella” on jo selkeästi tehokkaampi.

Toisaalta hyvin laajojen avainsanojen kohdalla katse kannattaa kääntää esimerkiksi alueorganisaation sivustoihin tai erilaisiin OTA-kanaviin. Usein näillä tahoilla on vahvempi brändinäkyvyys, mahdollisesti enemmän resurssia myös mainontaan. ”Tekemistä”-tyyppiset avainsanat ovat oiva esimerkki – näissä hauissa alueorganisaatiot näkyvät usein kärkisijoilla. Tästä näkyvyydestä voi hyötyä tällöin yritys, jonka palvelut ovat kyseisellä sivustolla esillä.

Hakutarkoitus – mitä oikeasti haettiin?

Avainsanojen lisäksi on oleellista tutkia myös hakutarkoitusta (search intent). Mikä on tarkoitus tai aikomus hakuun kirjoitetun avainsanan takana? Hotelliyrittäjänä voisi olla houkuttelevaa asettaa tavoitteeksi olla hakutuloksissa ensimmäisenä avainsanalla ”paras hotelli”. Mutta vaikka hotellisi sivusto olisi huippuunsa asti optimoitu, on sen mahdollisuus kyseisellä avainsanalla näkymiseen pieni, kilpailutilanteesta riippumatta. Miksi näin?

Koska hyvin todennäköisesti parhaaseen hotelliin liittyvän haun tehnyt henkilö ei ole vielä etsimässä yksittäisen yrityksen sivuja, vaan hän haluaa nähdä erilaisia top-listauksia ja muiden suosituksia. Siispä Google nostaa hakutuloksiin tällaista sisältöä – esimerkiksi Iltalehden artikkelin lukijoiden suosikkihotelleista. Tästä syystä on harvoin edes kannattavaa lähteä laittamaan isoja paukkuja esimerkiksi vastaavanlaisella avainsanalla näkymiseen.

Hakutarkoitus luokitellaan yleensä neljään eri kategoriaan [3]:

  • Informatiivinen. Etsitään tietoa, ideoita, vinkkejä, tutoriaaleja, vastauksia kysymyksiin.
    • Avainsana: ”ideoita talvilomalle”.
  • Kaupallinen. Etsitään vaihtoehtoja, arvosteluja, tehdään vertailua.
    • Avainsana: ”parhaat hotellit keski-suomessa”.
  • Toiminnallinen. Ostohousut on vedetty jalkaan, halutaan tehdä osto, varaus tai muu konkreettinen toimenpide.
    • Avainsana: ”vuokraa mökki jyväskylä”.
  • Ohjaava. Etsitään suoraan tiettyä sivustoa tai brändiä.
    • Avainsana: ”sokos hotels”.

Onkin tärkeää määritellä, mihin hakutarkoitukseen eri sisältösi luokittuvat. Toisaalta näistä voi myös helposti lähteä ammentamaan uutta kulmaa näkyvyydelle, etenkin informatiivisesta kategoriasta. Esimerkiksi laskettelukeskus voi luoda blogityyppistä sisältöä, jossa kerrotaan vinkkejä lasketteluun lasten kanssa (vastaa hakuun ”laskettelu lasten kanssa”). Tähän sisältöön nivotaan mukaan tietysti sujuvasti yrityksen omat tuotteet ja palvelut.

Avainsanoja on kannattavaa lähteä laajentamaan omista brändisanoista, mutta tällöin on huolehdittava, että sisältö aidosti vastaa uuteen avainsanaan ja haun tarkoitukseen.

Muista myös nämä hakukoneptimoinnissa

Matkailualalla tulee muistaa avainsanoissa ja sisällöissä sijainti. Sijainti on usein mukana, kun haetaan esimerkiksi majoitusta tai ruokapaikkaa. Lisäksi kilpailu on pienempää, kun keskityt oman alueesi tai kuntasi tarjontaan.

Jos myyt erilaisia tuotteita, kuten esimerkiksi melonta- ja pyöräilyretkiä, on näille teemoille kannattavaa tehdä omat alasivut. Näin voit luoda spesifiä sisältöä ja hyödyntää juuri joko melontaan tai pyöräilyyn liittyviä avainsanoja, jolloin hakukoneessa näkyminen on helpompaa.

Hakukoneoptimoinnilla tai hakusanamainonnalla ei luoda kysyntää, vaan vastataan siihen. Jos hakujen määrä tietyillä avainsanoilla on vähäistä, ei määrä kasva, vaikka varmistaisit yrityksesi näkyvyyden ensimmäisenä hakutuloksena.

Ja lopuksi vielä tärkein: unohda kikkailu äläkä yritä huijata hakukonetta. Se ei toimi.

Jos kaipaat lisää vinkkejä oman yrityksesi sivuston hakukoneoptimointiin, ota yhteyttä niin katsotaan yhdessä sisällöt ja avainsanat kuntoon!

Viitteet:

Ota yhteyttä Saaraan!

Saara Virtanen

Analytiikka, markkinointi

Muita aiheeseen liittyviä blogauksia

Bookingpoint – toimiva matkailun verkkokauppa

Uusi kotimaisten matkailupalveluiden markkinointi- ja myyntiyhtiö Bookingpoint Oy perustetaan syksyllä 2022. Mistä on kyse?

Lue artikkeli

revontulet vihertävä

Vinkkejä viestintään poikkeustilanteen jatkuessa – nyt ja tulevaisuudessa

Poikkeustilanne jatkuu edelleen matkailun osalta. Kuitenkin voimme kannustaa kansainvälisiä matkailijoita haaveilemaan Suomesta ja suunnittelemaan matkaa tänne – sitten, kun se on mahdollista. Kotimaisille matkailijoille voimme viestiä yhtä lailla, kertoa mahdollisuuksista, kehittää yhteishenkeä ja auttaa heitä suunnittelemaan mahdollista tulevaa kotimaan matkaa.

Lue artikkeli

Matkailuyrityksen löydettävyys verkossa

Matkailuyrityksen löydettävyys verkossa on nyt tärkeämpää kuin koskaan. Tämän blogikirjoituksen yhteydestä löydät ladattavan PDF-tiedoston, johon olemme laatineet selkeän listauksen hakukoneoptimoinnin kulmakivistä – eli toimenpiteistä, joita voit tehdä varmistaaksesi sivuston näkyvyyden esimerkiksi Googlen hakukoneessa.

Lue artikkeli

Siirry takaisin sivun alkuun