Koronavirus on muovannut matkailu- ja kulutuskulttuuria. Palveluita ostetaan jatkuvasti lähempänä varsinaista lunastuspäivää, sillä päätökset tehdään nopeasti ja vallitsevan tilanteen mukaan. Tämä aiheuttaa osaltaan sen, että palveluntuottajien on tehtävä ratkaisuja hyvinkin nopeasti ja joustavasti. Suunniteltuja markkinointitoimenpiteitä muutetaan tilanteiden muuttuessa. Ajantasaista reagointia tarvitaan! Kohderyhmät hioutuvat kotimaassa uudella tavalla: elämyksiä ja palveluita etsitään paikoista, joissa ei olla kotimaassa vielä käyty. ”Tuolla pitäisi joskus käydä” – ajatukset on viety käytäntöön.
Matkailijoiden itseluottamus on tällä hetkellä erittäin matala – rajoitukset, pelko, epävarmuus ja huoli nakertavat itseluottamusta mitä syvemmälle koronakriisi kulkeutuu. Matkasuunnitelmia on siirretty, suuria hankintoja ei tehdä ja matkustusrajoitukset estävät kulkemisen. Kuitenkin matkailijoiden mielissä piilee usko ja toivo tulevasta, ja tälläkin hetkellä iso osa matkailijoista suunnittelee, inspiroituu ja haaveilee seuraavasta lomamatkastaan.
Global Web Indexin koronavirustutkimuksen mukaan 40 % matkailijoista suunnittelevat matkustavansa ulkomaille ensi vuonna. (GlobalWebIndex Coronavirus Study – March to August 2020 Base: 13,348 vacationers aged 16-64) Vaikka emme tiedä mitä ensi vuosi vielä tuo tullessaan, turvallisuudesta huolehdittaessa ja siitä viestittäessä itseluottamus matkailijoilla vahvistuu ja suunnitelmia voidaan taas alkaa toteuttaa.
Mitä matkailuyritysten tai palvelutuottajien tulisi tehdä ja ottaa huomioon
- Ratkaisukeskeisyys – annetaan vastaus haasteisiin
- Digityökalut – kehitystyö
- Yhteiskunnan tuki – rahoitukset
- Luovuus – uudet innovaatiot ja ansaintalogiikat
- Teknologia – päivitys
- Markkinoiden avaaminen
- Vastuullisuus – kansalliset ja kansainväliset ohjelmat, toimenpiteet
- Kestävyys
- Turvallisuus
Mitä tulee ottaa huomioon markkinoinnissa
Ylläpitävä haaveilumarkkinointi on hyvä pitää käynnissä epävakaanakin aikana. Viestinnässä pitää kuitenkin muistaa vastuullisuus. Markkinakohdennuksia on vielä hieman haastavaa tällä hetkellä ennustaa. Vuoden 2020 tilanne on muuttanut ihmisten käyttäytymistä, joten tilanteisiin mukautuminen on päivän sana. Prosessit olisi hyvä rakentaa niin, että mahdollistat nopeat muutokset.
Monissa yrityksissä kohderyhmät ovat menneet siis uusiksi, mikä luo myös tarpeen uudenlaiselle tuotteistamiselle. Tänä vuonna matkailun keskiössä ovat olleet kotimaiset asiakkaat, ja työtä kotimaisen asiakkaan luottamuksen saavuttamiseksi on hyvä jatkaa.
Palvelukokemus ratkaisee lopulta sen, kuka menestyy – eli kotipesä tulee olla kunnossa ennen markkinoinnin tehostamista. Testaa, mittaa ja testaa tarvittaessa uudelleen, muista pyytää palautetta. Asiakkaan kuuntelu fyysisesti ja digitaalisesti on tärkeää ja asiakaspalautteen pyytäminen pitäisi olla osa palveluprosessia. Paluuta vanhaan ei välttämättä ole – uusia organisoitumisen tapoja tulee väistämättä. Tiedolla johtaminen, erilaiset etäympäristöt ja digitaaliset työkalut luovat valtavasti mahdollisuuksia uudistua ja kehittyä.
Huomioita markkinointiin ja viestintään
- Markkinointi tulisi tehdä aina tapauskohtaisesti huomioiden matkustusrajoitukset – lähiseutu edellä.
- Tärkeää on, että ylläpidetään sosiaalisen median läsnäoloa – ihmiset haaveilevat ja suunnittelevat, vaikkeivat vielä matkustamaan pääsisikään.
- Herätetään median kiinnostusta – pyritään luomaan ilmiöitä ja ollaan rohkeita.
- Jatketaan webinaarien tekemistä, kehitetään e-learning alustoja ja jalostetaan online speed dating -malleja (Saksa).
Tuodaan markkinointiviestinnässä esille käytännön tietoa tilanteeseen liittyen esimerkiksi turvallisuudesta ja joustavuudesta:
- kuinka huolehdit parhaiten turvallisuudesta,
- kuinka meillä huolehditaan sinusta,
- mitä asioita meillä kannattaa ottaa huomioon ja
- kuinka joustavaksi matkan peruminen tai maksaminen voidaan tehdä.
Joustavuus ja asiakkaan tilanteen ymmärtäminen ovat avainasemassa. Asiakkaalle on luotava tunne, että hän johtaa omaa matkaansa. Tunne luodaan riittävällä viestinnällä ja ajankohtaisella informaatiolla.