Virtuaalitodellisuuden avulla matkakohde voidaan kokea uudella tapaa ja matkakokemus saadaan tuotua lähemmäksi ihmistä. Matkailuelämyksestä tulee virtuaalinen kokemus, virtuaalinen kokemus on helpompi peilata käytäntöön.

| VR (Virtual Reality) -Virtuaalitodellisuus= kokonaan keinotekoinen rakennettu ympäristö
|AR (Augmented Reality) – Lisätty todellisuus = oikeaan ympäristöön lisätään virtuaalisia elementtejä

Matkailu, matkustaminen ja matkakokemukset tuottavat elämyksiä, ja tänä päivänä elämykset ja niiden kokeminen siirtyy verkkoon. Matkailumarkkinoinnin tarkoitus on tuoda esiin matkailukohteita ja niissä koettavia asioita kuluttajalle sekä tuottaa tarpeeksi auttavaa sisältöä matkailijan ostopäätöksen tueksi.

Miksi matkailuyritysten tulisi huomioida virtuaalitodellisuus?

Yksinkertaisimmillaan virtuaalitodellisuus voi tuoda yritykselle kaupallista hyötyä, kuten muukin markkinointi. Virtuaalitodellisuuden avulla tavoitetaan hyvin matkailijat toisista kulttuureista ja voidaan tuoda esiin omia erilaistumistekijöitä, jopa monipuolisemmin kuin kuvilla ja videoilla. Videoiden käyttö markkinoinnissa on vahva trendi juuri nyt, niin rinnalla kuitenkin tulevat kokemukset, jotka lähentävät ihmistä suoraan kohteeseen tai tuotteeseen. Markkinoinnista kaavaillaan entistä kokonaisvaltaisempaa – ihmiset haluavat kokea, tuntea ja aistia uudella tapaa. Virtuaalinen todellisuus on tapa tuoda yritys esiin moniulotteisesti ja osallistavalla tavalla.

Tulevaisuuden matkailu

Matkailijalle tulisi tarjota apuvälineitä matkan suunnitteluun ja monipuolistaa matkailukokemusta. Virtuaalitodellisuus mahdollistaa matkakohteiden vertailun ennen ostoa. Avustettu todellisuus (AR) mahdollistaa kokemusten monipuolistumisen itse kohteessa. Hyvä esimerkki AR:stä on Pokemon Go tai Snapchatissä ja Instagramissa käytettävät filtterit. Nämä elementit yhdistettynä koneoppimiseen tai keinoälyyn ovat tulevaisuuden matkailua ja tätä päivää. Ne ovat apuvälineitä matkansuunnittelussa, mutta vaativat taustalle tuntemuksen kohderyhmästä ja sen kiinnostuksen kohteista tai arvoista.

Tutustu esimerkiksi virtuaaliseen Trek: Travel Around the World -peliin, jossa koetaan Suomen taikaa Lapissa ja Helsingissä.

Lisättyä todellisuutta voit kokea esimerkiksi Only Laplandin Laplication revontuli-aplikaation kautta.

Virtuaalitodellisuus ostopäätöksessä

Virtuaalinen todellisuus ei korvaa matkailuelämystä kohteessa tai ihmiskontaktia, mutta tuo kokemuksen lähemmäs ihmisen aisteja, herätellen osto tarvetta. Kaipaamme jatkuvasti uusia tapoja kokea elämyksiä, olivat ne sitten Lapin revontulet, koirasafari tai haihäkki valtameressä – joskus päätöksenteoksi tarvitaan vain maistiainen oikeasta. Virtuaalisella todellisuudella ei olla siis luomassa Matrix-elokuvan kaltaista maailmaa, jonne jäämme seikkailemaan, vaan mahdollistetaan uudenlaiset kokemukset ja herätellään aisteja. Virtuaalisia maailmoja ja sovelluksia suunnitellessa vain mielikuvitus on rajana.