Facebook-mainontaa voidaan toteuttaa yksinkertaisimmillaan jo julkaistusta päivityksestä käyttämällä ”mainosta julkaisua” -nappulaa. Facebookin oma mainostyökalu tarjoaa paljon mahdollisuuksia tehokkaamman mainonnan toteuttamiseen. Kun mainostyökaluun liitetään mukaan oma verkkokauppa tai seurataan verkkosivustolle asetettuja tavoitteita, saadaan mainonnan raporteista kattavaa tietoa sen tehokkuudesta. Mainonta digitaalisissa kanavissa ei kuitenkaan aina ole niin suoraviivaista (mainoksen näkeminen – siirtyminen verkkosivuille – osto) vaan ostajan reitti haaveilusta tai ensimmäisestä mainoskohtaamisesta voi olla sisältää monta vaihetta. Kannattaa siis varmistaa, että ohjaat asiakasta kohti ostoa: inspiroit, palvelet ja vakuutat sekä ohjaat asiakkaasi oikeaan paikkaan, kun hän on valintansa tehnyt.

Tässä koottuna viisi vinkkiä tehokkaamman Facebook-mainonnan toteuttamiseen:

 

1. Kohdenna mainos oikealle ja rajatulle kohderyhmälle

Facebook-mainoksen kohdentaminen jää usein liian vähälle huomiolle ja lopputulosta ajatellen, mainonnan onnistuminen riippuu oikean kohderyhmän valinnasta. Kun mainosta luodaan, työkalu näyttää potentiaalisen kohdeyleisön, joka Facebook-mainoksella voidaan tavoittaa. Tässä usein mennään ”perinteiseen malliin” ja innostutaan potentiaalisesta kymmenien tuhansien kohdeyleisöstä. Tämä määrä on useimmissa tapauksissa aivan liian laaja eikä mainosviestit lopulta puhuttele ketään.

 

Vinkki: Kokeile Facebookin mukautettuja kohderyhmiä: hyödynnä olemassa olevaa asiakasrekisteriä ja kohdenna mainontaa heille. Kokeile näyttää mainontaa käyttäjille, jotka ovat sitoutuneet aiemmin julkaistuihin videoihin tai hyödynnä kaksoisolentokohderyhmää: Facebook luo valmiiksi kohderyhmän, joka on samankaltainen kuin nykyiset Facebook-sivusi seuraajat.

 

2. Tee useita mainosversioita kohderyhmän mukaan

Jos mainoksella halutaan tavoitella suurta yleisöä, pilkotaan laaja joukko pienempiin asiakasprofiileihin ja mainosviesti suunnitellaan houkuttelevaksi pienemmän kohderyhmän näkökulmasta. Facebookin mainostyökalu tarjoaa laajasti tietoa Facebookin käyttäjistä: demografiset tiedot (kuten ikä, sukupuoli, sijainti), käyttötottumukset sekä kiinnostuksen kohteet. Mainos voidaan kohdentaa demografisten tietojen perusteella vaikkapa 20-40 -vuotiaille naisille. Oletko miettinyt, että sama viesti toimii harvemmin 20-vuotiaalle neitokaiselle, kiireiselle uraa luovalle 40-vuotiaalle tai perheen äidille, joka viettää aikaansa kotona lasten kanssa?

Esimerkki mainonnan kohdentamisesta:

 

Facebook-mainonnan kohdentaminen

 

3. Kokeile uusia mainosmuotoja ja -ideoita

Facebook-mainonnassa voidaan hyödyntää sisältöjä monipuolisesti. Mainokseen voidaan lisätä kuvia, videosisältöjä sekä näiden yhdistelmiä. Miten hyödynnät näitä sisältöjä mainonnassa mahdollisimman houkuttelevasti? Oletko jo kokeillut uutta Canvas-mainosmuotoa, johon voit lisätä esimerkiksi videosisältöjä, joiden avulla voit herättää digitaalisen tarinasi eloon?

 

Vinkki: Sosiaalisen median sisältö luo parhaimmillaan tarinaa yrityksestä, sen tuotteista ja palveluista. Some-markkinoinnin toteuttaminen tehokkaasti vaatii uudenlaisen ja erottuvan sisällön tuottamista. En suosittele muuhun kanavaan tarkoitetun mainoksen (esim. lataamaan tv-mainosta samassa muodossaan) käyttämistä suoraan somessa vaan samaa aihetta voi jalostaa eri kanaviin soveltuvilla sisällöillä. Viime viikkoina erinomaisena esimerkkinä on ollut @HerraSnellmann –  Facebook-sivulla taustoitetaan tarinaa tv-mainoksen takana ja kampanja näkyy monikanavaisesti verkossa.

 

4. Testaa, muokkaa ja optimoi. Toista tarvittaessa.

Oletko kuullut Facebook-mainoksen osuvuuspisteistä? Jokaisesta kampanjasta saa tarkat raportit mainonnan tehokkuudesta, mutta osuvuuspisteitä kannattaa seurata jo kampanjan ollessa käynnissä. Osuvuuspisteet näkyvät kun mainos on kerännyt 500 mainosnäyttöä ja ne kertovat siitä, kuinka hyvin mainoksen sisältö kiinnostaa valitsemaasi kohderyhmää. Kaikki mainontaan tulleet toiminnot vaikuttavat osuvuuspisteisiin, joko positiivisesti tai negatiivisesti (klikkaukset, kommentit, asetetut mainoksen tavoitteen täyttymiset sekä vastaavasti käyttäjien klikkaama ”en halua nähdä tätä enää”). Osuvuuspisteet vaikuttavat myös mainoksen näkyvyyteen sekä lopulliseen hintaan.

 

Vinkki: Tee useita mainosversioita eri kuvilla ja tekstivariaatioilla. Yksinkertaisimmillaan voit optimoida mainostasi vaihtamalla mainoksen kohderyhmää tai käyttämällä sitä mainosversiota, joka toimii paremmin saaden korkeammat osuvuuspisteet. Kannattaa siis laittaa kampanjan alkuvaiheessa pyörimään parikin erilaista mainosversiota.

 

5. Oletko luonut jo tuotteellesi kysyntää?

Mainos harvemmin toimii yksittäin, jos tuote on yleisölle tuntematon. Facebook-markkinoinnin tavoitteena on luoda tuotteelle kysyntää ja  luoda mielenkiintoisia tarinoita ja sisältöjä tuotteesi ympärille. Kannattaa muistaa, ettei Facebook ole yrityksen ilmainen mainoskanava. Liian myyvä ja tyrkky sisältö harvemmin kiinnostaa ketään.

 

Vinkki: Houkuttele verkkosivuillesi kävijöitä ensin mielenkiintoisella sisällöllä ja kerro Facebookissa, miksi tuotteesi/palvelusi kannattaisi ostaa. Tavoita verkkosivuillasi vierailleet kävijät Facebook-uudelleenmarkkinoinnilla. Mainosta henkilöille, jotka ovat osoittaneet kiinnostuksensa yrityksen tarjonnasta ja tee heille tarjous, jota ei voi ohittaa.

 


Sanna_VirtanenTekstin on kirjoittanut Sanna Virtanen, joka työskenteli aiemmin FlowHousella.

 


Yksi kommentti “Viisi vinkkiä tehokkaamman Facebook-mainonnan toteuttamiseen

  1. Go Sanna! Hyvä ja kiinnostava teksti, yksinkertaisesti selitetty monelle ehkä hieman hankalaa Facebookin yritysmaailmaa.

Kommentointi on suljettu.