”Mikään ei taida olla niin varmaa” kuin jatkuvat muutokset sosiaalisen median palveluissa. Palvelut tiedottavat joistain merkittävimmistä muutoksista etukäteen, mutta usein (erityisesti valmennustilanteessa) saattaa ruudulle ilmestyä uusi ominaisuus tai näkymä, jota edellisenä päivänä ei ole ollut. Tässä koottuna some-kanaviin tulleita viimeisimpiä muutoksia:

Facebook-päivitys usealla eri kielellä

Yksittäisen Facebook-päivityksen on voinut aiemmin kohdentaa haluamalleen yleisölle oman Facebook-seuraajien joukosta, esimerkiksi sijainnin tai muiden demografisten tietojen avulla. Kohdennettu päivitys näkyy valitun yleisön uutisvirrassa, mutta Facebook-sivulla päivityksen näkevät kaikki.

Facebook on hiljattain julkaissut kieliasetuksen eli jatkossa voit tehdä saman päivityksen eri kielille. Päivitys näkyy seuraajille heidän kieliasetuksien mukaisesti  sekä kommentit ja tykkäykset näkyvät samassa julkaisussa. Toiminnon saat käyttöön: Facebook -sivun asetukset -> yleiset -> julkaisu usealla kielellä, jonka jälkeen päivitystyökaluun ilmestyy uusi toiminnallisuus.

Videota siellä, videota täällä

Kyllä, videoon panostetaan useissa some-kanavissa ja palvelut lisäävät entistä parempia toiminnallisuuksia videoiden hyödyntämiseen. Facebook lisäsi kaikkien käyttäjien ulottuville Live-ominaisuuden, jonka avulla yritykset (ja yksityishenkilöt) voivat julkaista suoraa lähetystä Facebook-sivujen seuraajille ja omille verkostoilleen. Myös kuvapalvelu Instagramissa voi julkaista päivityksenä jopa minuutin mittaisia videoita sekä piakkoin on luvassa muutoksia Instagramin yritysprofiileihin (mm. testivaiheessa on ollut ”ota yhteyttä” -toiminnallisuus  sekä Instagram-tilin tilastot).

Viimeisimmät muutokset koskevat mainontaa: voit jatkossa lisätä videoita karusellimainoksiin (ns. monikuvamainos) niin Facebookin kuin Instagramin puolella. Facebookin uutisvirrassa video skaalautuu, mutta Instagram-mainonnassa videosisällön pitää olla neliönmuotoinen (1:1).

Uutena omaisuutena on mainoksen kohderyhmän luominen perustuen edellisten Facebookissa julkaistujen videoiden sitoutumiseen. Eli voit kohdentaa mainoksiasi sellaisille käyttäjille, jotka ovat aiemmin katsoneet videojulkaisujasi tai -mainoksiasi.

Videosisältöjä karusellimainoksiin

 

 

Twitterissä twiitin pituus on jatkossakin 140 merkkiä, mutta…

…jatkossa twiitin pituuteen (ja 140 merkin rajoitukseen) ei lasketa @käyttäjätunnusta. Kun aloitat keskustelun (lisäämällä käyttäjätunnuksen twiitin alkuun, esim. @flowhouse) ja haluat varmistaa, että twiitti näkyy kaikille seuraajillesi, käyttäjänimen eteen ei tarvitse erikseen lisätä erikoismerkkejä (esim. .@flowhouse) vaan twiitti näkyy oletuksena myös seuraajillesi. Lisäksi voit jatkossa uudelleentwiitata/lainata omia aiemmin julkaistuja twiittejäsi. Muutoksen myötä 140 merkkiin voi mahduttaa enemmän asiaa eikä pituuteen vaikuta esimerkiksi muut mediasisällöt (kuten kuvatiedostot, GIF-animaatiot, videot jne.). Nämä muutokset tulevat voimaan lähikuukausien aikana.


 

 

 

Sanna_VirtanenTekstin on kirjoittanut Sanna Virtanen, joka työskenteli aiemmin FlowHousella.