Instagram-kuvapalvelu on kasvattanut suosiotaan erityisesti nuorten käyttäjien keskuudessa ja yritykset ovat kiinnostuneita kuvapalvelun mahdollisuuksista markkinoinnin tukena. Maksuton kuvapalvelu on pysynyt mainosvapaana, mutta tähän on tullut muutos myös Suomessa 30.9.2015.

Instagram-mainonta on ollut käytössä maailmalla jo 1,5 vuoden ajan ja mainostamista on kehitetty yhteistyössä mainostajien, isojen brändien sekä eri digitoimistojen kanssa. Mainonnasta on saatu maailmalla positiivisia kokemuksia ja jatkossa Instagram-mainontaa kuvina ja videoina nähdään myös Suomessa. Instagram-kuvapalvelu mahdollistaa yrityksille ja organisaatioille uudenlaisen tavan kertoa tarinaansa ja inspiroida seuraajiaan kuvallisen viestinnän keinoilla. Forresterin tutkimuksen mukaan Instagram-seuraajat ovat huomattavasti sitoutuneempia yrityksien tuottamaan sisältöön kun verrataan samaan päivitykseen Facebookissa ja Twitterissä. Uusia ideoita, kuvakulmia, näkemyksiä ja luovuutta rohkeasti mukaan!

Instagram-mainoksissa voidaan ohjata kävijöitä toimintokehotteiden kautta omalle verkkosivustolle, esimerkiksi ”Osta nyt”, ”Asenna sovellus”, ”Lue lisää”. Tällä hetkellä Instagram-päivityksen yhteyteen ei saa  toimivaa linkkiä, mutta maksullisten mainosten myötä Instagramista voi helpommin ohjata kävijöitä omiin verkkokanaviin.

Esimerkki Instagram-mainoksesta:

Instagram_mainonta_mahdolista_Suomessa

 

Esimerkki USA:n markkinoilla olevista usean kuvan ”karusellimainoksista”:

Karusellimainos_Instagram

Kuvalähde: http://blog.business.instagram.com

Instagram-mainonnan kohdentaminen kiinnostuksen kohteiden mukaan

Instagram-mainontaa voidaan kohdentaa demografisten tietojen lisäksi kiinnostuksen kohteiden mukaan, aivan kuten Facebook-mainonnassa, sekä perustuen kohderyhmätietoon, jota yrityksellä itsellään on käytössään omista asiakkaistaan. Instagram-kuvapalvelussa jaetaan omia kokemuksia kuvina ja videoina sekä seurataan omia kiinnostuksen ja intohimon kohteita: kuvavirrassa halutaan seurata viihdyttävää ja erottuvaa sisältöä.

Uusia mahdollisuuksia Instagramissa

Instagram on julkaissut uusia mainonnan myötä toiminnallisuuksia ja nykyään voit julkaista kuvasi myös vaaka- ja pystymallisena. Videomainoksen kesto on 30 sekuntia aiemman 15 sekunnin sijaan. Aiemmin julkaistussa tiedotteessa mainitaan pidempikestoinen video ainoastaan mainosmuotona, joten nähtäväksi jää, tuleeko 30 sekunnin mittainen video julkaistavaksi myös päivityksenä.

 

**Alkuperäinen blogi julkaistu 22.6.2015. Blogia päivitetty Instagram-mainonnan saapuessa Suomeen 30.9.2015**

Sanna_Virtanen_FlowHouseTekstin on kirjoittanut Sanna Virtanen, joka työskenteli aiemmin FlowHousella.