Facebook on testannut kesän aikana yrityssivuille uutta ulkoasua ja näyttää siltä, että uudistus on tullut voimaan kaikille yrityssivuille. Sivun toiminnallisuudet ovat pysyneet ennallaan, mutta löytyvät jatkossa hieman eri paikoista. Uutena toiminnallisuutena on haku, jolla voit etsiä hakutermiin liittyviä aiemmin julkaistuja päivityksiä. Tässä koottuna keskeisimmät muutokset ja tarkistuslista sivun ylläpitäjille.

Facebook-sivun kansikuva ja sivun profiilikuva

 

Facebook_kansikuvan_lisääminenHuomattavin muutos on kansikuvan päällä olevien toimintonappuloiden siirtyminen kansikuvan alapuolelle sekä profiilikuvan siirtyminen sivun vasempaan reunaan pois kansikuvan päältä. Tarkemmat kuvakoot löytyvät Facebookin ohjesivustolta ja kuvat skaalautuvat aina päätelaitteen mukaan. Perusohjeena on, että neliönmuotoinen profiilikuva on kooltaan 160 x 160 pikseliä sekä kansikuva 851 x 315 pikseliä.

Tarkista yrityssivultasi, että kuvat näkyvät oikein. Uudistuksen myötä kuva saattaa skaalautua niin, ettei kuvassa oleva teksti näy  tai kuva rajautuu hassusti. Usein profiilikuvassa käytetään yrityksen logoa – tarkista, että logo rajautuu oikein. Kansikuvan/profiilikuvan pääset lisäämään tai vaihtamaan kuvan oikeasta alareunasta.

 


Toimintakehoitteet

Facebook on muokannut kansikuvan alareunaa selkeämmäksi ja toimintaan kehottavammaksi – Tykkää-napin sijainti on vasemmassa reunassa, sen oikealla puolella viesti-toiminto, jolla käyttäjät voivat lähettää sivun ylläpitäjälle viestin sekä toimintokutsu sivun oikeassa reunassa.

toimintakehoite

Tarkista, että olet asettanut yrityssivullesi toimintokutsun. Lisää oikean reunan painikkeeseen sellainen toiminto, jonka haluaisit sivuvierailijan tekevän: esimerkiksi puhelinsoitto, Facebook-viestin lähettäminen, yhteydenotto, ohjaus verkkosivustolle tai -kauppaan jne.

 


Uutena toimintona hakukenttä

Yrityssivun oikeaan reunaan on lisätty uusi toiminnallisuus: hakutoiminto, jolla voit hakea sivun aiempia julkaisuja hakutermiin liittyen.

Hakutoiminto

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Facebook teki lisää muutoksia Facebook-sivun ulkoasuun ja uutisvirtaan. Lue lisää tästä >>

Keväällä tulleet muutokset sivun ylläpitäjien näkymässä herättävät vielä hämmennystä käyttäjissä. Päivitin aiheesta tarkemmin kertovaa blogijulkaisua ja jatkossa yrityssivun oma uutisvirta löytyykin nyt oikeasta reunasta ”Tarkastele sivusyötettä” linkin takaa. Lue lisää täältä.

 

Sanna_VirtanenTekstin on kirjoittanut Sanna Virtanen, joka työskenteli aiemmin FlowHousella.