Sosiaalinen media vuonna 2019 pohjautuu strategiseen suunnitteluun ja sosiaaliseen kuunteluun. Sosiaalisessa mediassa tuotetaan päivittäin niin paljon sisältöä, että sisällön laatu, kohdentaminen ja ajankohta korostuvat entisestään. Kohdentamalla sisältöjäsi valitsemallesi kohderyhmälle saat myös markkinointiin suunnatut eurot käytettyä tehokkaammin.

Sosiaalisen kuuntelun, eli sen seuraaminen mitä asiakkaasi puhuvat sinusta tai koko alasta eri alustoissa tulee mukaan vahvemmin pelkkien avainsanojen eli #-hashtagien seuraamisen rinnalle. Social Media Today on listannut muutamia työkaluja sosiaaliseen kuunteluun. Sisällöistä sen verran, että lyhyet videot jatkavat vahvassa roolissa. Mustuttaisimme kuitenkin videoiden aikakaudella miettimään sitä, kuinka itse erottua silloin kun kaikki panostavat videoihin. Eli video sellaisenaan ei toimi vaan sen sisältö ratkaisee.

Kuinka jatkaa somevuotta 2019?

  1. Sosiaalisen median auditointi

Kaikki lähtee menneen analysoinnista – mitkä sisältöni toimivat edellisenä vuonna, mihin yleisöni reagoin tai mihin ei. Seuraa postaustesi tai mainostesi sitoutuneisuutta ja näyttöjä.

Mainonnan osalta vertaa kohderyhmiä toisiinsa samoin kuin mainosten sisältöjä – nouseeko joku ylitse muiden. Aseta itsellesi mittarit eli mainonnan tunnusluvut, joita seuraat. Voit esimerkiksi Facebookissa asettaa mittariksi aloitussivun näytöt ja kun hyödynnät tätä optimointimahdollisuutta useammassa kampanjassa voit heti nähdä esimerkiksi kuinka paljon yksi aloitussivun näyttö maksaa. Vältä vertaamasta itseäsi liikaa muihin, koska jokainen toimiala on yksilöllinen siinä missä yrityskin.

Sosiaalisen median analysointia eli niin sanottua auditointia voi tehdä myös useammin, esimerkiksi kvartaaleittain – jolloin saadaan kokonaiskuva kausittain tapahtuvasta alakohtaisesta vaihtelusta. Tällöin myös muutoksiin voi reagoida paremmin saadun datan perusteella.

  1. Sisällön suunnittelu

Kun tiedät mikä yleisöäsi sitouttaa tee sen kaltaista sisältöä – eli esimerkiksi ennen kuin varaat kalliin kuvausryhmän niin tiedosta mistä yleisösi pitää. Tee myös sisällöllisesti aikaa kestäviä videoita ja useasti hyödynnettäviä kuvia. Sisällöilläsi olisi hyvä olla jokin tavoite, jolle asetat mittarit. Kysy siis itseltäsi, mitä tahdon saavuttaa kun julkaisen tämän, miksi minun asiakkaani haluaa nähdä kyseisen sisällön.

  1. Huomioi vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinointi on yksi tapa tavoittaa yrityksen eri kohderyhmät. Vaikuttajamarkkinoinnissa yrityksen ja vaikuttajan arvomaailmat tulisi olla samankaltaiset, jolloin vaikuttaja tuo esiin yleisöään kiinnostavaa sisältöä yrityksestä. Vaikuttajamarkkinointi on ammattimaista, heillä on oma yleisönsä sosiaalisessa mediassa ja sisältö on laadukasta. Vaikuttaja voi olla urheilija, artisti, bloggaaja, vloggaaja tai muussa sosiaalisessa mediassa suurehkolle yleisölle sisältöä tuottava henkilö. Vaikuttajamarkkinointi koetaan siksi tehokkaaksi koska silloin viestii ihminen ei yritys. Vuonna 2019 kannattaa huomioida myös mikrovaikuttajat, eli henkilöt joilla ei ole välttämättä niin laaja yleisö, mutta tiettyyn teeman sitäkin sitoutuneempi.

  1. Uskalla kokeilla uusia kanavia ja niiden eri ominaisuuksia

Facebook, Instagram ja muut sosiaalisen median kanavat lisäävät koko ajan uusia ominaisuuksia palveluunsa. Hyödynnä näitä mahdollisuuksia – koska käyttäjät hyödyntävät.

Voit ottaa mallia myös muista alasi toimijoista, mutta muista että rakennat kuitenkin omaa brändiäsi.

 

Vinkit somen käyttöön 2019

  • Jaa muutakin sisältöä kuin pelkästään yritykseesi liittyvää
  • Tuo esiin arvomaailmaa
  • Tunne kohdeyleisösi
  • Hyödynnä eri sisältömuotoja ja kanavien ominaisuuksia
  • Kuuntele asiakkaitasi – vastaa heidän haasteisiin
  • Vastaa negatiiviseen palautteeseen ja käännä se voitoksesi
  • Älä keskity pelkästään tuotelähtöiseen sisältöön
  • Kysy asiakkailtasi ja ole läsnä – pyri saamaan keskustelua
  • Kiinnitä huomiota asiakaspolkuun ja -kokemukseen

Keskity tekemisessäsi yhteen asiaan kerrallaan ja luota dataan, älä ”mututuntumaan”. Hyvät toimivat mallit ovat monistettavissa.