Niitä ostavia asiakkaita, jotka saapuvat myymälän ovesta sisään? Jos pystyt luomaan sosiaalisen median kanaville yrityksen arvoihin samaistuvan yhteisön, niin vastaukseni tähän on kyllä. Kun tuote on houkutteleva ja palvelu on kunnossa, muodostuu asiakkaista markkinoinnin näkökulmasta arvokkainta mitä yrityksellä voi olla. Asiakkaita, jotka jakavat kokemuksiaan ja suosittelevat tuotteitasi sosiaalisessa mediassa.

Paahtimo Papu avattiin huhtikuussa 2014 ja ensimmäinen yhteinen ponnistus ”First Roast – Limited Edition” –kampanja oli tukemassa aloittavan yrityksen lanseeraamista. Kampanja onnistui erinomaisesti tavoitteessaan luoda yritykselle asiakaskuntaa jo ennen avajaispäivää. Facebook-yhteisöön tavoiteltiin kahvinautiskelijoita, jotka arvostavat tuoretta ja aromikasta luomukahvia.

Sosiaalisen median näkyvyys herätti myös alueen paikallismedioiden kiinnostuksen ilman erillisiä tiedottamistoimenpiteitä. Paahtimo Papun Virpi Hyvärinen toteaa: ”Facebookin kampanjan kautta tietoisuus meistä levisi todella nopeasti ja todella paljon. Emmekä olisi osanneet, saati jaksaneet itse moiseen suoritukseen. Vaikka lehtimainonnan sanotaan tavoittavan vielä enemmän ihmisiä kuin somen, jotenkin vaan tuntuu, että somen kautta ne tavoitetut ihmiset myös tulevat käymään eivätkä vain lue jostain, että tällainen paikka on olemassa”

 

Miten sosiaalinen media toimii pienen yrityksen markkinoinnin välineenä?

KampanjSosiaalisen median markkinointi case2oinnilla saatiin hyvä startti sosiaaliseen mediaan, mutta jatkuvaa läsnäoloa ei pidä unohtaa. Some-kanavasta saadaan paras hyöty kohderyhmälle kiinnostavalla sisällöllä, joka houkuttelee asiakkaita paikan päälle.

Yhtenä tekijänä onnistumisen taustalla ovat yrittäjät itse. He ovat rohkeasti esillä ja päivittävät kanaviaan aktiivisesti. Paikallisuus, oma innostuneisuus ja persoonallinen viestintä ovat pienten yrityksien valtteja erottautumisessa. Viestintä on henkilökohtaisempaa ja erottuu positiivisesti verrattuna suuriin organisaatioihin, joissa some-viestintä jää usein kasvottomaksi.

Facebook-sivun yhteisö kasvaa tasaisesti aktiivisilla seuraajilla ja näkyvyyttä on lisätty mm. Papun 1-vuotissynttäreiden yhteydessä. Yrityksen verkkonäkyvyyttä tukee vahvasti asiakkaiden tuottama sisältö useisiin eri sosiaalisen median kanaviin. Jo pelkästään Instagramista löytyy satoja kuvia #paahtimopapu:n takaa ja asiakkaiden ikuistamat täydelliset kahvihetket elävöittävät Paahtimo Papun verkkosivuja.

 

Tupa täyteen 15 eurolla

Marraskuussa 2014 Paahtimo Papu oli järjestämässä kaikille avoimia pikkujouluja. Olimme mukana järjestämisessä omalla panostuksellamme, ja mikä olikaan sopivampi työpanos kun tapahtuman markkinointi.

”Käytimme tapahtuman markkinointiin ainoastaan 15 euroa.”

Mitä tällä rahasummalla saimme aikaan? Lauantaipäivän, jolloin Paahtimo Papu oli tupaten täynnä asiakkaita. Tapahtumasivun merkitystä ei kannata unohtaa, sillä pienellä rahasummalla tavoitimme 4 100 henkilöä, joista reilu sata tapahtumasivun kautta osallistumisensa vahvistanutta henkilöä toimivat sen suosittelijana omille verkostoilleen. Kun Facebook-markkinointi on alusta alkaen tehty huolella, ei markkinoinnin toteuttaminen jatkossa vaadi massiivista mainosbudjettia. Ja tuo yrityksellesi maksavia asiakkaita myymälään asti.


Paahtimo Papun onnistunut sosiaalisen median markkinointi huomioitiin ehdokkuudella vuoden 2016 keskisuomalaiseksi markkinointiteoksi. 

 

Sanna_Virtanen_FlowHouse Tekstin on kirjoittanut Sanna Virtanen, joka työskenteli aiemmin FlowHousella.