Vuosi 2019 lähenee loppuaan ja nyt viimeistään on aika nostaa katse kohti tulevan vuoden 2020 markkinointeja ja matkailusektorin muutoksia. Yleensä tässä vaiheessa tulevan vuoden markkinointi on puoliksi suunniteltu, mutta matkailualalla markkinoinnin toimenpiteen ”putoavat” pöydälle yleensä joulun sesongin jälkeen.

Suomi tarvitsee menestyviä ja kasvavia toimialoja, ja matkailualalla kasvun mahdollisuudet ovat hyvät. Myös matkailun tuomat työllisyysvaikutukset ovat varsin merkittävät. Tätä tukee lukuisat tutkimukset ja selvitykset. Kasvaakseen matkailuala vaatii uudistumista, palveluiden muotoilua sekä mitatun tiedon hyödyntämistä kehitystyössä. Erityisesti elämykset ja aineettomat palvelut nostavat päätänsä kestävyyden aikakautena. Vuonna 2020 keskiössä on kestävyys: ympäristö, sosiaalinen ja taloudellinenkin kestävyys.

Huomiot vuoden 2020 matkailumarkkinointiin

 

matkailumarkkinointi 2020 infograafi

 

Lista on pitkä ja kattava. Näitä kaikkia teemoja on mahdoton hallita. Ensin on hyvä muistaa, että perusasiat tulee olla hallussa, jonka jälkeen yrityksen on helpompi viestiä omasta toiminnastaan. Kuinka ikinä aloitatkaan tulevan vuotesi markkinoinnin toimenpiteet, toteuttaa niin aloita aina tavoitteista.

Viimeistään vuosi 2020 on vuosi, jolloin matkailuyrityksen kannattaa kirjata digitaalinen markkinointi omaan strategiaan.

Lue myös päivitetty Suomen matkailun digitiekartta ja ole mukana ajankohtaisessa uudistuksessa matkailutoimialalla.