ITB Berlin -matkamessut ovat maailman johtavat matkailualan messut, jotka järjestetään vuosittain Berliinissä. Lähdin avartumaan matkailusta, ja tulin takaisin kännykän muistiinpanosovellus sekä valokuvakansio täynnä huomioita matkailun trendeistä, somesta ja digistä vuonna 2018.

Matkamessuelämys

Matkamessut ovat noin kymmenen kertaa suuremmat kuin Helsingin Matka-messut: pelkästään kaikkien esittelyhallien läpi rullailu kestää lähes kaksi päivää. Välillä voi pysähtyä ihastelemaan jo ammattilaismessujenkin aikaan toteutettuja kulttuuriesityksiä, kuten hiekkataidetta, musiikkia tai tanssia, tai kuuntelemaan puheenvuoroja liittyen kymmeniin eri aiheisiin useilla eri esityslavoilla. Eri maiden, yhteismarkkinointialueiden ja erilaisten yritysten esittelypisteet ovat myös toinen toistaan näyttävämpiä uusine markkinointinikseineen. Nälkäisenä messualueella ei myöskään tarvitse kulkea (mikäli vatsasi sietää gluteenia). Pizzanpala-, pretzel- ja voileipäkojuja on sijoiteltu kahviloiden, appelsiinimehu- ja nuudelitiskien kanssa tasaisin välimatkoin ympäri messualuetta. Ilmaisillekin eväille pääsee, kun tietää mistä kulkea: tänä vuonna jaossa oli muun muassa jäätelöä, hattaraa ja makeita popcorneja. Matkamessut ovat siis sinällään jo melkoinen elämys!

Matkamessut tarjosivat somea, digiä ja trendejä

Tänä vuonna digimarkkinoijan näkökulmasta matkamessut ITB Berlinmielenkiintoisia messuilla esille nousseita teemoja olivat muun muassa millenniaalit (erityisesti kiinalaiset) kohderyhmänä, National Geographicin someperiaatteet (joilla he ovat saaneet 350 miljoonaa seuraajaa), tarinankerronnan voima markkinoinnissa, sekä yhteistyö- ja vaikutusmahdollisuudet matkabloggareiden ja muiden somevaikuttajien kanssa.

Millenniaalit, eli Y-sukupolven edustajat ovat syntyneet vuosina 1980-1995, ja elävät parastaikaa aikuisuuttaan. Sen sijaan, että suuri osa heistä asettuisi aloilleen, ostaisi asunnon tai auton, he käyttävät rajalliset rahansa mieluummin kalliimpiin artesaanileipiin ja matkusteluun. Heillä on kultakalan keskittymiskyky, ja heitä ajavat erilaiset mielenkiinnon kohteet, kuten yhteiskunnalliset teemat ja autenttisuus, sekä visuaalisuus, viihde ja vuorovaikutteisuus. Kiinalaisia kyseisen sukupolven matkailijoita kiinnostaa digitalisaation taso ja erityisesti mobiilikäyttö- sekä maksamismahdollisuudet. Yhteiskunnan on oltava valmis kiinalaismassoille, jotta heitä kannattaa houkutella. Kiinalaisia kiinnostavat myös uniikit ja räätälöidyt matkat, joissa asiakkaalla on mahdollisuus koostaa juuri hänelle sopiva kokonaisuus.

ITB Berlin -matkamessut esittelivät mm. Costa Ricaa.

National Geographic on sijalla 12 maailmanlaajuisessa listauksessa Instagram-seuraajien määrässä. Muita listalla olijoita ovat esimerkiksi Taylor Swift, Selena Gomez ja Kim Kardashian. Julkisuuden henkilöiden lisäksi listalta löytyvät ainoastaan Nike, Victoria’s Secret ja Instagram itse. Yhteensä @natgeo’lla on 350 miljoonaa seuraajaa. Annabelle Canwellin mukaan he ovat toteuttaneet seuraavia someperiaatteita siihen pääsemiseksi:

  1. Pysy totuudellisena brändillesi,
  2. Ole ajantasainen ja relevantti,
  3. Muista WOW-efekti,
  4. Hyödynnä uutta teknologiaa,
  5. Tukeudu tarinankerrontaan,
  6. Ole missä yleisösi on.

 

Digitaalisen markkinoinnin trendit käytännössä

Tarinankerronnalla leikkaat mölyn läpi” totesi Jason Nash (Travelport) ITB Berlin -matkamessuilla. Hänen vinkkinsä ovat ensin kannustaa henkilökuntaa ja asiakkaita tarinankerrontaan somessa, vedota logiikkaan, tunteeseen sekä etiikkaan, ja hyödyntää tarinoissa draaman kaarta. Videon tulisi olla ehdoton ykkönen markkinointimediana: jos kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, mitä video? Ruokakuvat ovat puolestaan vetovoimaisin aihepiiri sosiaalisen median kanavissa, ja millenniaalit nauttivat mieluummin smoothieita kuin alkoholia. Lisäksi VR eli Virtual Reality, virtuaalitodellisuus tekee tuloaan myös markkinointikentälle.

Sosiaalisen median vaikuttajat, kuten esimerkiksi matkabloggaajat, ovat myös tämän hetken merkittävimpiä markkinointikikkoja. Heidän kauttaan on mahdollista tavoittaa juuri niitä tarkkoja kohderyhmiä, jotka ovat jo valmiiksi kiinnostuneista tietyistä aihepiireistä. Alkuun pääsee tutustumalla erilaisiin alan ja teeman blogeihin, pyytämällä mediakorttia sekä keskustelemalla bloggaajan kanssa hänen vahvuuksistaan ja kiinnostuksen kohteistaan. Yhteistyön alkaessa on syytä sopia tarkasti, mitä sisältöjä ja millä aikataululla niitä tuotetaan, ja mitä muutenkin sopimuksen piiriin kuuluu. Yhteistyötä on syytä myös jatkaa pidemmälle, sillä jaattehan selkeästi yhteisiä mielenkiinnon kohteita.

FlowHouse seuraa aktiivisesti näidenkin trendien kehitystä ja hyödyntää tietoa suunnitellessaan destinaatioiden digimarkkinointistrategioita ja kampanjoita.

 

Tiia TuhkasaariKirjoittaja: TIIA TUHKASAARI

Tiia on matkailun restonomiopiskelija, joka suorittaa harjoitteluaan FlowHousella keväällä 2018. Tiia on viestinnän medianomi, suunnitellut jo aikaisemminkin somesisältöjä ja kirjoittaa opinnäytetyötään Instagramiin liittyen. Tiia pitää matkailusta: hän harvoin on monta viikkoa peräjälkeen kotimaassa. Tiia taitaa olla tyypillinen millenniaali!

 

LÄHTEET:

ITB Berlin -messujen paneelikeskustelut sekä puheenvuorot: Alfonso Paredes (Expedia Affiliate Network), Kaari Artemjeff (Helsinki Marketing), Tony Jin (Caissa), Ralf Ostendorf (visitBerlin), Roger Qiu (Ctrip.com International Ltd.), Song Rui (Chinese Academy of Social Sciences), Esencan Terzibasoglu (UNWTO), Roland Elter (Maritim Hotels), Francoise Houdebine (Louvre Hotels Group), Helen Liu (China Southern Airlines), Jenna Qian (Ctrip.com International Ltd.), Joseph Wang (TravelDaily), George Zhang (iGola), Annabelle Canwell (National Geographic), Jason Nash (Travelport), Rob Holmes (GLP Films), Melvin Böcher (Travel Dudes), Keith Jenkins (iambassador)

Matney, L. 2016. What the 25 Most Followed Instagram Accounts Can Tell Us About Using Social Media. https://techcrunch.com/gallery/what-the-25-most-followed-instagram-accounts-can-tell-us-about-using-social-media/.