Vihdoin se saapui! Olen nähnyt viime viikkojen aikana muutamia esimerkkejä Instagram-yritystileistä, mutta saimme sen vihdoin käyttöön myös FlowHousen tilille. Tässä blogissa vielä ohjeistus yritystilin päivittämiseen. Ei hätää! Se on helppoa.

Käytännössä tämä tarkoittaa nykyisen yrityksen käytössä olevan Instagram-tilin muuntamista yritystiliksi. Tämän muutoksen myötä saat Instagram-tilillesi käyttöösi yritys-/organisaatiokäyttäjille suunnattuja ominaisuuksia: tietoa seuraajiesi sitoutuneisuudesta sekä päivityksien toimivuudesta, statistiikkaa nykyisistä seuraajistasi. Käyttäjätilin tiedot pysyvät ennallaan (seuraajamäärä, julkaisut).

Instagramin käyttöönotto edellyttää ensin sovelluksen lataamista älypuhelimeen (Android & iOS-laitteet, Windows -puhelimissa tämän tekstin julkaisun aikaan vielä beta-versio, eivätkä kaikki toiminnallisuudet ole käytettävissä). Katso tämän sivun lopusta ohjeet Instagram-sovelluksen lataamiseen ja käyttäjätilin rekisteröimiseen, mikäli sinulla ei sitä vielä ole.

 

Mitä tarvitset Instagram-yritystilin käyttöönottoa varten?

Instagram-tilin, joka on perustettu yrityksen nimissä (Huom! tili kannattaa perustaa sähköpostiosoitteeseen perustuen, jotta kirjautuminen on mahdollista usealle käyttäjälle eikä sidoksissa esimerkiksi omaan henkilökohtaiseen Facebook-profiiliisi).
Yrityksen Facebook-sivun sekä ylläpito-oikeudet sivulle.

 

Instagram_yritystilin_perustaminen

1. Siirry yrityksesi profiiliin ja klikkaa yläreunan ”kolmen pisteen takaa” (näkymä Android-käyttöliittymästä) asetuksiin.

2. Käyttäjätilin asetuksista löytyy vaihtoehto ”siirry yritysprofiiliin”. Tämä on tullut käyttäjille vaiheittain viimeisten viikkojen aikana, joten se ei välttämättä vielä näy. Kannattaa myös varmistaa, että käytössäsi on Instagram-sovelluksen uusin versio (esimerkiksi vierailemalla sovelluskaupassa sekä päivittämällä viimeisimmän version). Mikäli vaihtoehtoa ei vielä näy, huokaise syvään ja kokeile myöhemmin uudelleen  🙂

3. Kirjaudu Facebookiin. Tilien yhdistäminen vaatii siis Facebook-sivun sekä ylläpito-oikeudet yrityksen sivulle.

Instagram_yritystili4. Valitse seuraavassa vaiheessa yrityksesi Facebook-sivu. Mikäli ylläpidät useampaa Facebook-sivua, valitse valikosta oikea vaihtoehto. Jos yhdistät vahingossa väärän sivun, voit vaihtaa asetuksien kautta takaisin henkilökohtaiseen käyttäjätiliin.

5. Tarkista, että yrityksen tiedot ovat oikein. Tiedot perustuvat Facebook-sivun tietoihin. Nämä yhteystiedot ovat ”Ota yhteyttä” -nappulan takaa löytyvät vaihtoehdot, joilla yritykseen voi olla yhteydessä. Vaihtoehdot ovat: lähetä sähköposti, soita tai hae reittiohjeet. Tietoja pääset muokkaamaan myöhemmin profiilin asetuksista. Kun tiedot ovat oikein, klikkaa eteenpäin oikeasta ylänurkasta.

Huomio 30.8.2016: Kannattaa tarkistaa osoitteen oikeellisuus, FlowHousen kohdalla reittiohjeet ohjasivat vielä alkuvaiheessa väärään paikkaan. 

6. Wuhuu! Yritystilin perustaminen on valmis. Näet jatkossa päivityksiin liittyviä tilastoja sekä tietoja seuraajistasi. Löydät jokaisen päivityksen kohdalta tilastot (mm. päivityksen näyttökerrat, kattavuus sekä seuraajien sitoutuneisuus) sekä oman profiilin yläreunasta pääset katsomaan tarkempia tilastoja. Seuraajiasi koskevat tilastotiedot näkyvät n. viikon kuluttua yritystiliin siirtymisen jälkeen.

Mitä muuta hyötyä on Instagram yritystilistä?

Ehdoton plussa on myös se, että voit ostaa lisää näkyvyyttä hyvin toimiville päivityksille suoraan Instagram-sovelluksesta. Toivottavasti tämä uudistus innostaakin kasvattamaan päivityksien näkyvyyttä kohdennetusti, mutta samalla hartaasti toivon, ettei yrityksien päivityksien sisältö muuta suuntaansa liian ”tyrkyttäväksi”.

Saamme piakkoin lisätietoja käyttäjien suhtautumisesta Instagram-mainontaan opinnäytetyöhön liittyvästä kyselystä, mutta sitä ennen voit lukea lisää Instagram-mainonnasta käyttäjän näkökulmasta täältä.

 

Instagram yritystilin perustaminen ja sovelluksen käyttöönotto

 

 

Sanna_VirtanenTekstin on kirjoittanut Sanna Virtanen, joka työskenteli aiemmin FlowHousella.