Kuten Sanna jo Facebookin puolella mainitsikin, Instagram ilmoitti uudesta ominaisuudestaan, Instagramissa julkaistavissa tarinoista.  Kun Instagram-julkaisusi jäävät profiiliisi, tarinat näkyvät vuorokauden ajan, jonka jälkeen ne poistuvat.

Instagram stories / Instagram-tarinat: 5 huomiotaInstagram taribnat

  1. Tarinat voivat sisältää kuvia ja videota, joita voi värittää tekstillä ja piirtotyökaluilla.
  2. Kun joku ystäväsi tai yritys jota seuraat, julkaisee tarinan, huomaat hänen kuvansa ympärillä punaisen renkaan näyttösi ylälaidassa hänen profiilinsa ympärillä. (Kuvalähde: Instagram Blog.)
  3. Tarinoita voi kommentoida lähettämällä yksityisen viestin tarinan julkaisijalle.  Kommentit eivät ole julkisia. Myöskään perinteistä ”tykkää -vaihtoehtoa” ei ole.
  4. Mikäli käyttäjätili on yksityinen, näkyy tarina vain hyväksytyille seuraajille. Yksityisellä tilillä on kuitenkin myös mahdollista piilottaa tarina henkilöiltä, joiden et tahdo tarinaa näkevän.
    Julkisilla tileillä jaetut tarinat näkyvät seuraajille syötteen ylärivillä sekä avoimesti kaikille profiilissa.
  5. Profiilin ylläpitäjän eli tarinan julkaisijan on mahdollista nähdä ne henkilöt, jotka ovat katsoneet / nähneet tarinan.

3 esimerkkiä siitä, miten voit hyödyntää Instagram-tarinoita omassa liiketoiminnassa

  1. Instagram-tarinoiden avulla voit esimerkiksi kommunikoida kuluttajien kanssa Instagramissa mielenkiintoisella tavalla ja täten kasvattaa vuorovaikutusta. Julkaise video ja kannusta asiakkaita kysymään esimerkiksi tuotteistasi tai palveluistasi. Julkaise vastaus uutena videona. Huom. Muistathan tiedottaa tästä etukäteen, jotta seuraajasi ovat tietoisia mahdollisuudesta.
  2. Voit kuvata videon juuri menossa olevasta tapahtumasta tai tilanteesta ja julkaista sen välittömästi Instagramissa. Voit esimerkiksi julkaista useita videoita  ohjelmapalvelusta, urheilutapahtumasta, tuotelanseerauksesta tai mikä ikinä onkaan relevanttia sisältöä juuri sinun ylläpitämälläsi tilillä ilman, että profiilisi täyttyy yhden päivän aikana otetuista kuvista ja videoista pitkäkestoisesti.
  3. Yksi työkalu, laajempi tarinankerronta. Instagram-tarinan avulla on helppo kertoa esimerkiksi yrityksen  henkilöistä ja taustoista. Nämä tarinat usein kiinnostavat kuluttajaa niiden kertoessa yrityksen inhimillisestä puolesta.

Instagram stories tulee käyttöön tulevien viikkojen aikana iOS- sekä Android-käyttäjille. Toiminto tulee käyttöön sovelluksen päivityksen yhteydessä eikä vaadi käyttäjiltä erillisiä toimenpiteitä.

EDIT: Instagram stories ilmaantui eilen 25.8. Joko olet testannut?

Anne-Kaakkuriniemi

Anne Kaakkuriniemi (Restonomi, YAMK) on digitaalisen markkinoinnin suunnittelija. Annen kaikelle tekemiselle lähtökohtana on asiakkaan tarpeiden tunnistaminen ja liiketoiminnan edistäminen erilaisilla digitaalisen markkinoinnin osa-alueilla, mm. Google AdWords-mainonnalla ja Facebook-markkinoinnin hyödyntämisellä. Annen osa-alueina ovat mm. markkinoinnin ja viestinnän strategia ja suunnittelu, sähköisen markkinoinnin suunnittelu, sisältöjen ideointi ja projektinhallinta, markkinointikampanjoiden suunnittelu sekä sisällönhallinta. Jokapäiväisen tekemisen tavoitteena on erityisesti yritysten toiminnan kehittäminen tulokselliseen ja mitattavaan suuntaan, johon sosiaalisen median kanavat ja hakukonemarkkinointi tarjoavat oivallisen mahdollisuuden – viesti on kohdennettavissa ja tulokset mitattavissa.