Instagram tarjoaa yrityksille mahdollisuuden avata arkeaan kuvallisen viestinnän keinoin. Usein kanavan käyttöönottamisen jälkeen omalle tilille päivitetään sisältöä, mutta sosiaaliselle medialle ominainen osallistava ulottuvuus jää hyödyntämättä. Instagramissa voit parhaimmillaan saada kultaakin arvokkaampaa yrityksen markkinoinnin näkökulmasta: asiakkaasi toimivat yrityksesi markkinoijina ja suosittelijoina jakaessaan kokemuksiaan omalle verkostolleen sosiaalisen median kanavissa.


Kirjoittelin aiemmin digitaalisen markkinoinnin kompastuskivistä ja yhtenä pointtina nostin esiin yksittäisten kanavien ylläpitämisen. Some-kanavia otetaan käyttöön ilman suunnitelmaa ja päivitetään harvakseltaan. Instagram on mielestäni hyvä esimerkki some-kanavasta, jonka todellinen potentiaali jää liian vähälle käytölle ja erilleen muusta markkinoinnin kokonaisuudesta. Listasin tähän muutamia vinkkejä, joilla saat parempaa näkyvyyttä Instagramiin julkaistuille upeille kuvillesi ja aktivoit asiakkaitasi mukaan 🙂

 

Muista kertoa kanavastasi asiakkaillesi ja hyödynnä Instagramin kuvavirtaa muissa markkinointikanavissasi

Yksinkertaisimmillaan tämä tarkoittaa Instagram-tilin linkittämistä jokaiseen markkinointikanavaan:

  • Lisää tieto Instagram-tilistäsi logona tai tekstinä jokaiseen yrityksestä ulospäin lähtevään materiaaliin (esitteet, henkilökunnan sähköpostin allekirjoitus, tilaus- ja varausvahvistukset, uutiskirjeet, tarjoukset, julisteet jne.).
  • Muistuttele muiden kanavien seuraajia, kuten Facebook-seuraajiasi, liittymään seuraajaksi myös Instagramiin.  Huom! Julkaise sisältöjäsi some-kanaviin nimenomaan kanavalle soveltuvalla tyylillä etteivät seuraajasi kyllästy tuplasisältöön!
  • Tuo esiin käyttämänne hashtag eli aihetunniste (#).

Upottamalla Instagramin kuvavirran verkkosivuillesi, saat parhaan näkyvyyden kuvapalveluun julkaistulle sisällölle. Näkymäksi voit valita kuvat yrityksen omalta Instagram-tililtä tai käyttäjien tuottaman kuvavirran. Esimerkiksi matkailualan yrityksen näkökulmasta toimivat parhaiten kuvat, jotka löytyvät yrityksen nimen tai muun yritykseen liittyvän aihetunnisteen takaa. Automaattisesti päivittyvä kuvavirta muodostuu yrityksen omasta sisällöstä ja asiakkaiden jakamista kokemuksista.

Esimerkki: E75 –Lapland –matkailuhankkeen sosiaalisen median suunnitelmassa Instagram valikoitui merkittäväksi kanavaksi: #e75lapland aihetunnisteen takaa löytyy reaaliaikaisesti päivittyvää kuvamateriaalia alueen matkailutoimijoiden sekä matkailijoiden julkaisemana. Tämä kuvavirta päivittyy E75 Lapland- verkkosivustolle ja tuo esiin ajankohtaista inspiraatiota Lapista vuodenajan vaihteluiden mukaisesti.

Kuvakaappaus_E75Lapland
Kuvalähde: E75 Lapland verkkosivusto

 

Aktivoi asiakkaitasi jakamaan kokemuksiaan – paikan päällä ja verkossa

Yritys-ja organisaatiotileillä esitellään pääsääntöisesti yrityksen toimintaa sekä palveluita ja tuotteita toimintaympäristössään. Oletko tutkinut millaisia kuvia asiakkaasi julkaisevat Instagramiin? Kannustatko omalla toiminnallasi asiakkaitasi jakamaan kokemuksiaan Instagramin välityksellä?

  • Tee paikan päälle innostavat puitteet kuvan ottamista varten. Olkoon tämä vaikka blogin kuvituksen mukainen ”I wanna be a rockstar” pahviseinä rock-henkisen hotellin aulassa tai luovempi ratkaisu 🙂 Älä jätä Instagramia (ja muita some-kanavia) huomioimatta toimitiloissa tai myymälässä.
  • Tee samaa aktiivisesti verkossa. Kannusta seuraajiasi jakamaan kuviaan tietyn aihetunnisteen taakse ja miksipä et palkitsisi aktiivisia seuraajia yllätyspalkinnoilla.
  • Uudelleenjulkaise** parhaita otoksia – niitä, joissa tuotteesi ja palvelusi ovat aidossa käyttöympäristösssään.

Esimerkki: Hyvänä esimerkkinä toimii Vallila Interiorin Instagram-tili, jossa seuraajia kannustetaan jakamaan omia sisustusvinkkejä ja -ideoita Instagramiin aihetunnisteella #myvallilla. Parhaita otoksia julkaistaan säännöllisesti Vallilan omalla Instagram-tilillä.

Instagram-esimerkki_Vallila
Kuvalähde: Vallila Interior Instagram-tili

** Uudelleenjulkaisu tarkoittaa toisen Instagram-käyttäjän kuvan julkaisemista yrityksen omalle tilille erillisen sovelluksen kautta. Näin alkuperäisen kuvaajan tiedot tulevat kuvaan mukaan sekä päivityksen yhteyteen lisätään alkuperäisessä julkaisussa ollut teksti.

Oletko yrityksenä mukana Instagramissa? Järjestämme koulutuksen Instagramin hyödyntämisestä markkinoinnissa ja tutustutaan palvelun uusimpiin muutoksiin, kuten Instagram-mainontaan. Lue lisää täältä.

Lisää vinkkejä Instagramin käyttöön saat FlowHousen Instagram-tililtä. Pistä seurantaan ja liity mukaan #sydäntäsomeen.

 

Sanna_Virtanen_FlowHouseTekstin on kirjoittanut Sanna Virtanen, joka työskenteli aiemmin FlowHousella.