Tämä blogisarjan toinen osa antaa vinkkejä yrityksille paremman Instagram-mainonnan toteuttamiseen. Opinnäytetyön näkökulma Instagram-mainontaan oli juurikin käyttäjien kokemukset, joista ei aiempaa tutkimusta edelleenkään löydy helpolla netistä. Instagramin käyttäjille haluttiin antaa mahdollisuus kertoa, millaista sisältöä he haluaisivat sovelluksessa mainosten muodossa nähdä. Tämä näkökulma hyödyttää mainostajia, sillä käyttökokemuksestaan nauttivat instagrammaajat ovat myös luonnollisesti potentiaalisempia asiakkaita yrityksille. Katso viisi vinkkiä parempaan Instagram-mainostamiseen.

  1. Tee mainos, joka ei näytä mainokselta: kuvavirtaan sulautuvat mainokset, joista ei ensisilmäyksellä huomaa että kyseessä on mainos, menestyvät parhaiten. Pelkkä tuotekuva valkoisella taustalla ei herätä kiinnostusta ja voi tuntua käyttäjistä pakotetulta – sen sijaan huolella itsetehty mainos jopa arkisesta tilanteesta on paljon kutsuvampi.
  2. Muista visuaalisuus ja tuotteen käyttöympäristö: käyttäjät toivoivat mainoksia, jotka aiheuttavat ”wow-efektin” ja jotka ovat erottuvia, inspiroivia, huomiota herättäviä ja humoristisia. Opinnäytetyön käyttäjäkyselyssä parhaiten pärjäsivät videomainokset, joista ilmeni, miten tuotetta käytetään.
  3. Kokeile siis rohkeasti videota – mutta älä tekemällä tee pitkää videota, ellei sinulla ole osallistavaa tarinaa kerrottavana.
  4. Kohdenna ajatuksella ja varioi mainosten sisältö kohdeyleisön mukaan. Instagram-mainonnassa hyödynnetään Facebookin keräämää käyttäjädataa, eikä mikään tämänhetkinen verkkomainonta-alusta tarjoa yhtä kattavaa tietoa käyttäjästä kohdentamisen perusteeksi. Kyselyn vastaajista kolmasosa koki kohdentamisen olevan ”jotenkuten onnistunutta” ja neljäsosa ”huonosti onnistunutta”, eli parantamisen varaa on.
  5. Käytä huumoria ja ole ajan tasalla. Käyttäjät toivoivat näkevänsä juuri heitä kiinnostavia (eli käyttäjän mielenkiinnon kohteisiin sopivia) ja hauskoja mainoksia feedillään. Myös henkilökohtainen hyöty, esimerkiksi tieto tarjouksesta tai alennusmyynnistä, auttaa luomaan positiivisemman kuvan mainoksesta.

Oikein kohdennettu mainonta koettiin kyselyn vastausten mukaan positiivisesti, joten yritysten ja mainostajien kannattaisi todella tutustua Facebookin keräämään dataan perustuviin kohdennusmahdollisuuksiin, ja käyttää niitä rohkeammin kuin vain rajaamalla nuoret aikuiset sijainnissa Suomi. Instagramin nykyään käyttämä algoritmi lisää vielä oman elementtinsä mainostusta mutkistamaan, ja käyttäjillä on mahdollisuus rajoittaa Facebookin keräämää käyttäjädataa esimerkiksi mainosblokkaajien avulla. Tarkasti kohdennetulla ja inspiroivalla sisällöllä on kuitenkin mahdollisuus levittää positiivista mielikuvaa brändistä tehokkaastikin, ja mitä paremmin näissä onnistuu, sitä enemmän näyttökertoja mainos myös saa.

Instagramissa mainostamista kannattaa siis ehdottomasti kokeilla, mutta huolella suunnitellun visuaalisen sisällön ja loppuun asti mietittyjen kohderyhmien kautta. Mainokset valtaavat skrollatessa koko puhelimen ruudun, joten käyttäjän huomio on mahdollista kiinnittää mielenkiintoisella mainoksella. Samasta syystä, eli koska mainokset keskeyttävät feedin selaamisen tuomalla käyttäjälle sisältöä jota hän ei ole valinnut seuraavansa, on vielä tärkeämpää pyrkiä luomaan instagrammaajille positiivinen mielikuva mainoksesta. Instagram-mainoksilta ei myöskään kannata välttämättä odottaa suoraa nostavaa vaikutusta myyntiin, vaan ne sopivat parhaiten myönteisen bränditietoisuuden levittämiseen.

Opinnäytetyön käyttäjäkyselystä selvisi myös, että 25 % vastaajista oli alkanut seurata brändin Instagram-tiliä mainoksen näkemisen jälkeen ainakin kerran. Tämä taas kiinnittää huomion siihen sisältöön, mitä yritys tavallisesti julkaisee tilillään: kun käyttäjä on kerran saatu sitoutettua tilin seuraajaksi, on tärkeää, että myös ”arkipäiväiset” postaukset puhuttelevat seuraajia.

Koko opinnäytetyö (englanniksi) on luettavissa alla olevan linkin kautta, ja sen seuraavia kappaleita voi jokainen Instagramissa mainostava hyödyntää: 3.2 Campaign Planning Process (s. 23) kokoaa tämänhetkiset alan ammattilaisten vinkit tehokkaaseen mainontaan Instagramissa, ja kappaleet 5.2 ja 5.3 (alk. s. 48) valottavat käyttäjien kokemuksia kyselyn tulosten pohjalta. Myös Discussion- ja Conclusion-osiot (s. 58 ja 66) voivat tarjota mielenkiintoisia näkökulmia Instagram-mainostukseen. Siirry tästä lukemaan opinnäytetyö: User experiences and efficiency of Instagram Advertising 

Kiitän vielä lämpimästi FlowHousea yhteistyöstä, ja rohkaisen yrityksiä kokeilemaan Instagramissa mainostuksen suhteen jotain aivan uutta – oikeasti ajatuksella kohdennettu ja positiivisen huomion herättävä sisältö vievät pitkälle!

Irene Pessala, LinkedIn 
irene.pessala(at)gmail.com

Kirjoittaja on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun International Business -opiskelija. Blogisarjan ensimmäinen osa löytyy tästä: Instagram-mainonnan käyttäjäkokemukset ja tehokkuus – osa 1.