Mainosvapaana some-palveluna aiemmin toiminut Instagram avasi mainostamismahdollisuuden Suomessa 30.9.2015. Pääsimme toteuttamaan asiakkaallemme Instagram-mainontaa ensimmäisten joukossa ja esittelemme tässä blogissamme saatuja tuloksia.

Instagram on vahvasti visuaalisuuteen ja kuvalliseen viestintään perustuva sosiaalinen verkosto, jossa yritykset voivat olla läsnä kanavassa omalla tilillään. Sosiaalisen median verkosto koki uudistuksen kun syyskuun lopussa mainostaminen saapui myös Suomeen. Mainonnalla voidaan saada sisällölle lisää näkyvyyttä, mutta tärkeimpänä muutoksena on se, että mainonnalla voidaan ohjata kävijöitä omiin verkkokanaviin. Instagram-tilille julkaistun päivityksen yhteyteen ei tässä vaiheessa saa toimivaa linkkiä.

Miten toteuttamamme Instagram-mainoskampanja onnistui?

Toteutimme Keski-Suomen OP-Kiinteistökeskukselle ehkäpä jopa Suomen ensimmäisen tai ainakin ensimmäisiä Instagram-kampanjoita. Kampanja käynnistyi heti, kun mainonta syyskuun lopussa avautui. Tavoitteenamme oli ohjata kävijöitä Jokivillat -kohteelle toteutetulle laskeutumissivulle ja saada kohteelle näkyvyyttä sosiaalisen median kanavissa. Instagramin lisäksi mainontaa toteutettiin Facebookissa.

Vaikka Instagram-mainonnan näkyvyys käyttäjien kuvavirrassa on rajoitetumpaa eivätkä käyttäjämäärät vielä yllä Facebookin tasolle, olivat ensimmäisen kampanjan tulokset positiivisia. Kahden viikon mainoskampanjalla tavoitimme 9 350 Instagram-käyttäjää Keski-Suomessa ja se keräsi 26 692 mainosnäyttöä. Yhdelle käyttäjälle mainos on näkynyt keskimäärin 1-3 kertaa kampanjan aikana.

Mainokseen sitoutuminen oli positiivista: 3,3 % mainoksen nähneistä oli reagoinut päivitykseen joko tykkäämällä tai klikkaamalla sivustolle ohjaavaa linkkiä. Maksetulla näkyvyydellä oli positiivia vaikutuksia sitoutumiseen eikä mainokseen kohdistunut negatiivista kommentointia.

Mitä Instagram-mainonta maksaa?

Mainoskampanjan lopullinen kustannus perustuu aina valittuun kohderyhmään, kilpailutilanteeseen ja siihen, kuinka kohderyhmä reagoi näkemäänsä mainokseen. Millaisia kustannuksia oli toteuttamassamme Instagram-kampanjassa? Kampanjan tarkempia tuloksia ja vertailua Facebook-mainonnan kerroimme jo uutiskirjeemme tilaajille. Ota rohkeasti yhteyttä ja voimme kertoa sinulle lisää.

 

Sanna_Virtanen_FlowHouseTekstin on kirjoittanut Sanna Virtanen, joka työskenteli aiemmin FlowHousella.