Sosiaalisen median kanaviin on tullut viime aikoina paljon uudistuksia: mm. Instagramissa voit hallinnoida helposti useampaa tiliä, Facebook on parantanut toiminnallisuuksiaan asiakaspalveluun ja viime päivinä Facebookin uutisvirtaan saapui tykkää-napin rinnalle uudet tunnetilat.


Näiden uusien tunnetilojen eli reaktioiden kautta voi jatkossa ilmaista tykkäämisen lisäksi seuraavia tunteita: sydän ilmaisee ”ihastumista”, naurava hymiö = haha, hämmästynyt hymiö= vau sekä päivitykseen voi reagoida surullisella tai vihaisella tunteella. Facebook-käyttäjien kauan toivomaa ”en tykkää” vaihtoehtoa ei nähdä vieläkään ;). Saat nämä uudet tunnetilat näkyviin painamalla tykkää-nappia hieman pidempään, jolloin aukeaa valikko vaihtoehtoineen. Toiminta saapui ensin tietokoneen Facebook-näkymään, mutta pikku hiljaa toiminto saapuu myös mobiililaitteisiin.

 

Miten tunnetilat vaikuttavat yrityssivuun ja päivitysten näkyvyyteen?

Facebook haluaa näyttää käyttäjilleen relevanttia sisältöä ja yrityssivun päivityksien luonnollista näkyvyyttä on jatkuvasti pienennetty. Kiinnostavalla sisällöllä ja sivun seuraajien reagoinnilla on suuri merkitys päivityksien luonnolliseen näkyvyyteen. Uudet tunnetilat ovat alkuvaiheessa samanarvoisia eli verrattavissa päivityksen tykkäämiseen. Facebookin tiedotteen mukaan tunnetilat saattavat tulevaisuudessa vaikuttaa siihen, miten päivitykset näkyvät seuraajien uutisvirrassa.

Facebook uudet tunnetilat

Uusien vaihtoehtojen myötä päivityksiin tulleiden tykkäyksien, kommenttien ja jakojen lisäksi yritykset saavat paremman käsityksen, kuinka heidän seuraajat reagoivat päivityksiin. Ylläpitäjille näkyy päivityksen yhteydessä seuraajien valitsemat tunnetilat: uusin päivityksemme on blogin julkaisuhetkellä kerännyt siis 22 tykkäystä, viisi haha:ta ja12 vau:ta 🙂

Oletko huomannut Facebookin uudet toiminnallisuudet asiakaspalveluun? Suurin muutos on se, että voit jatkossa vastata myös yksityisviestillä päivitystäsi kommentoineelle henkilölle. Tämä ei aiemmin ole ollut mahdollista: kommunikointi yksityisviestinä oli mahdollista vain silloin kun asiakas oli itse ensin ottanut yhteyttä viestitoiminnon kautta.  Täältä voit lukaista aiheesta lisää >>

 

Sanna_Virtanen_FlowHouse

Tekstin on kirjoittanut Sanna Virtanen, joka työskenteli aiemmin FlowHousella.