Muistatko vielä miten tiukat Facebookin kilpailusäännöt olivat muutama vuosi sitten? Ainoa oikea sääntöjä noudattava tapa kilpailun järjestämiseen oli erillinen välisivu eivätkä ”tykkää ja jaa” –muotoiset kilpailut olleet sallittuja? Facebook on muuttanut kampanjasääntöjään vuosien aikana, viimeksi joulukuussa 2016, mutta olethan tietoinen, että ”tykkää ja jaa”* –kilpailut eivät nykyistenkään sääntöjen puitteissa ole sallittuja. Mites ne säännöt nyt oikein menikään?

**Tämä blogiteksti on alun perin julkaistu 17.6.2015 ja päivitetty vastaamaan 6.4.2017 voimassa olevia Facebookin kilpailusääntöjä.**

Marraskuussa 2014 tapahtui selkeästi isoin muutos kilpailusäännöissä, joka koski ”Fan-Gaten” poistumista. Tämä oli aikoinaan oiva keino sivun tykkääjämäärän kasvattamiseen, koska tämän toiminnon kautta käyttäjä pystyi osallistumaan vasta ”pakotetun” sivutykkäämisen jälkeen. Fan-Gaten poistuminen on mielestäni enemmän kuin hyvä asia, ketään ei pakoteta tykkäämään vaan tykkääjäksi liittyminen perustuu kiinnostukseen brändiä kohtaan.

 

Entäs tilanne nyt 2017? Kannattaako Facebook-kilpailua enää järjestää?

Kilpailun järjestämiseen on eri vaihtoehtoja ja ensimmäisenä kannattaa pohtia kilpailun tavoitetta. Yrityksen brändin näköisen kilpailusivun ja kilpailun ylläpidon hallittavuuden lisäksi välisivulla toteutetun kampanjasivun ehdottomana etuna on se, että saat osallistujien yhteystiedot käyttöösi jatkomarkkinointia varten. Toinen vaihtoehto on lisätä osallistumislomake omalle kotisivulle.

Kolmantena vaihtoehtona on toteuttaa kilpailu tai arvonta päivityksenä, mutta tässä toteutuksessa on hyvä huomioida päivittyvät *kampanjasäännöt, jotka kieltävät jakamisen kilpailun osallistumisen ehtona. Täältä löydät kaksi Facebook-kilpailutoteutusta esiteltynä käytännössä.

 

Facebook-kilpailu päivityksenä – Mitä saat tehdä?

Saat järjestää yksinkertaisen kilpailun tai arvonnan omalla Facebook-sivullasi päivityksen muodossa. Tämän vaihtoehdon etuna on toteutuksen helppous, mutta päänvaivaa voi aiheuttaa kilpailun voittajan kontaktointi ja arvonnan voittajan valinta käytännössä. Tässä alla päivitetyt tiedot (6.4.2017) hyviin käytäntöihin ja ajankohtaisiin sääntöihin kun arvonta toteutetaan päivityksen yhteydessä:

    • Järjestät kilpailun omalla vastuullasi ja vastaat kaikesta toiminnasta kilpailuun liittyen. Kiinnitä huomioita sääntöihin myös päivitysmuotoisissa arvonnoissa. Voit julkaista säännöt omalle verkkosivullesi tai muistiinpanona ja lisätä ne linkkinä mukaan.
  • ”Tykkää ja jaa – osallistut arvontaan”  kisat eivät vieläkään ole Facebookin kampanjasääntöjen mukaisia toteutuksia. Tämä yhdistelmä edellyttäisi siis päivityksen jakamista sekä sivusta tykkäämistä. Kiinnitä siis Facebookin kampanjasäännöissä erityisesti huomiota kohtaan:

Henkilökohtaisia aikajanoja ja kaveriyhteyksiä ei saa käyttää kampanjoiden hallitsemiseen (esimerkiksi ”jaa aikajanallasi ja osallistu”- tai ”jaa kaverisi aikajanalla ja osallistut useammin”- ja ”osallistu merkitsemällä kavereitasi tähän julkaisuun” -tyyppiset kehotukset on kielletty). (Lähde: Facebook arvonnan ja kilpailun säännöt ).

Käytäntö ei aina vastaa Facebookin sääntöjä. ”T & J” on tuttu toimintatapa, mutta kilpailun järjestäjänä tulee huomioida, etteivät jaettuihin päivitykseen tehdyt kommentit & tykkäykset osallistu kilpailuun, koska kilpailun järjestäjänä et näitä osallistumisia näe. Ja tarkennuksena vielä, päivityksen jakaminen ei saa edellenkään olla osallistumisen ehtona.

    • Entäs se sivusta tykkääminen? Päivitetyistä kampanjasäännöistä on poistettu se, ettei Facebookin toiminnallisuuksia voi hyödyntää arvontaan osallistumisessa. Tämä käytännössä tarkoittaa sitä, ettei sivun tykkäämistä arvontaan osallistumisessa kielletä. Aiemmin päivityksen yhteydessä oli sallittua tykkäämiseen kehottaminen, mutta osallistumisen ehtona se ei saanut olla. Kannattaa huomioida se, että jos järjestät arvonnan, jonka voittaja arvotaan kaikkien tykkääjien kesken, et välttämättä saa sivun ylläpidosta kaikkia sivun tykkääjiä ja voittajan kontaktointi voi olla hankalaa (Et pysty hyödyntämään viesti-toiminnallisuutta suoraan yrityksen nimissä ellei osallistuja ole itse laittanut viestiä ensin yritykselle). Ole siis totuudenmukainen.
    • Suositeltava käytäntö on se, että arvontaan voi osallistua kommentoimalla päivitystä. Etuna on se, että pystyt kommentin alapuolella olevasta ”viesti” kohdasta kontaktoimaan arvonnan voittajaa suoraan yksityisviestillä. Pelkästään päivityksestä tykkääminen on sääntöjen puolesta myös ok, mutta muista se, että miten saat helpoiten yhteyden arvonnan voittajaan (päivityksestä tykännyt ei välttämättä ole sivun tykkääjä).
  • Huomioi toteutuksessa lainsäädäntö ja siihen liittyvät säädökset: esimerkiksi arvonnalla ja kilpailulla on eroa  ja kilpailun järjestäjänä vastaat mm. asianmukaisista arpajaisveroista. Voit tutustua tarkemmin aiheeseen tarkemmin lukemalla juristi Elina Koivumäen blogin:”Muistilista markkinointiarpajaisten järjestämiseen”. Tässä blogissa on koostettu asioita, joita tulee ottaa huomioon mm. kampanjan ehdoissa sekä kuluttajasuojalain näkökulmasta.

Älä jätä Facebookin promootio- ja kilpailusääntöjä huomioimatta, koska käyttöehtojen vastaiset kilpailut voivat johtaa sivuston sulkemiseen.

 

Kannattaako Facebook-arvontoja ja -kilpailuja järjestää?

Kilpailua ei kannata järjestää vain tykkääjämäärien keräämisen vuoksi. Facebook-markkinoinnin tehokkuus perustuu laadukkaaseen kohderyhmään eli yhteisöön ja seuraajiin, jotka ovat aidosti kiinnostuneita yrityksestä ja vastaavasti yrityksen tuottamasta viihdyttävästä ja kiinnostavasta, ei myyntipainotteisesta, sisällöstä.

 

Tässä pari esimerkkiä eri toteutuksista: päivityksen yhteydessä järjestetty arvonta vai isompi kampanja – plussat ja miinukset.

*Facebookin kampanjasäännöt

Sanna_Virtanen

Tekstin on kirjoittanut Sanna Virtanen, joka työskenteli aiemmin FlowHousella.