Facebook-markkinointi ei ole pelkästään yrityksen edun tavoittelemista, mainostamista ja tykkäyksien keräämistä vaan hyvin toteutettuna sosiaalisen median kanavat tuovat yritykselle lisää myyntiä ja asiakkaita. Säännöllisen sisällön julkaisemisen lisäksi voit aktivoida Facebook-yhteisöäsi erilaisten kilpailuiden/arvontojen avulla. Markkinoinnillisen näkökulman lisäksi tavoitteena on luoda lisäarvoa seuraajillesi sekä positiivista mielikuvaa yrityksestä.

**Tämä artikkeli on julkaistu alun perin 22.8.2016 ja päivitetty 6.4.2017 vastaamaan Facebookin kampanjasääntöjä** (Lisätietoja Facebookin kilpailusäännöistä tästä >>)

Lähtökohtana Facebook-markkinoinnille on se, että voit helposti ylläpitää omaa sivua, luoda yhteisöä ja jakaa sisältöä seuraajillesi sekä pienellä kustannuksella lisätä päivityksiesi näkyvyyttä kohdennetulle yleisölle. Facebook-sivun tykkääjämäärän kasvu ei ole onnistumisen mittari, jota kannattaa tuijottaa. On totta, että ilman seuraajia ei ole viestin vastaanottajia, mutta todellinen mittari Facebook-sivun toimivuudelle ovat aktiiviset seuraajat ja se, että Facebookiin laitettavista panostuksista on hyötyä yrityksen markkinoinnissa pidemmällä tähtäimellä. Facebook pienentää jatkuvasti yrityssivujen päivityksien luonnollista näkyvyyttä, joten seuraajien vuorovaikutuksella ja toiminnoilla on merkitystä päivityksien näkyvyyteen.

 

Kilpailun tai arvonnan järjestäminen Facebookissa

Facebookissa ei edelleenkään saa toteuttaa ”Tykkää & jaa” -kilpailuita vaikka kampanjasäännöt ja sivujen käyttöehdot sallivat nykyisin arvonnat päivityksien yhteydessä. Vaikka houkutus on suuri ”Tykkää ja jaa” -arvonnoille,  suosittelen toteuttamaan kampanjat sääntöjen mukaisesti ja näin ollen välttämään turhat riskit Facebook-markkinoinnissa. Alla kaksi toteutettua erimerkkiä Facebook-kampanjoinnista sekä niiden hyödyt ja puutteet yrityksen markkinoinnin näkökulmasta:

 

Arvonta Facebook-päivityksen yhteydessä

 

Plussat:
+ Arvonta on helppo ja yksinkertainen toteuttaa.
+ Päivitysmuotoinen arvonta kerää hyvin näkyvyyttä ja vaikuttaa positiivisesti seuraavien päivityksien näkyvyyteen.
+ Houkutteleva arvonta leviää hyvin seuraajien toimesta eikä vaadi suuria budjetteja (huom! julkaisun jakaminen ei kuitenkaan saa olla osallistumisen ehtona sekä arvonta suoritetaan aina alkuperäiseen julkaisuun osallistuneiden kesken)
+ Arvonta voi houkutella Facebook-sivulle uusia seuraajia. Sivusta tykkäämistä ei erikseen kielletä, mutta todellisuudessa et myöskään pysty listaamaan kaikkia sivun seuraajia tietyn rajan jälkeen.
+ Mieti arvontapäivityksen sisältö sellaiseksi, että siitä on iloa ja sisällöllistä hyötyä myös muillekin sivun seuraajille: kysy vinkkejä, kehitysehdotuksia tai mielipiteitä pelkän ”osallistun” kommentin sijaan. Hyvät ideat keräävät myös uusia seuraajia ”pakkotykkäämisen” sijaan 😉

 

Miinukset:
– Voittajan kontaktointi voi olla haasteellista. Et pysty lähettämään Facebook-viestiä yrityksen nimissä, ellei osallistuja ole itse laittanut viestiä yritykselle tai lisännyt kommenttia päivityksen yhteyteen. Vinkki! Suositeltavaa on, että arvonta suoritetaan päivitykseen kommentoiden kesken. Tällä tavoin voittajan kontaktointi on helpompaa (voit lähettää yrityksenä viestin päivitykseen kommentoineelle).
– Arvonta päivityksestä tykänneiden kesken: Koska päivityksen yhteydessä olevasta arvonnasta ei saa osallistujien yhteystietoja, ei voittajalle pysty laittamaan Facebook-viestiä yrityksen nimissä. Huomioi siis etukäteen, ettei voittajan kontaktointi ole helppoa. Osallistuja ei välttämättä ole sivun tykkääjä, hänen nimeään ei välttämättä pysty ”taggaamaan” päivitykseen mukaan eivätkä sivun päivityksetkään tavoita voittajaa.
– Arvonnalla ei voi kasvattaa omaa potentiaalisten asiakkaiden rekisteriä jatkomarkkinointia ajatellen.

 

Eturivin_kunkku_FB_äänestys_2Arvonnan tai kilpailun toteuttaminen Facebook-välilehdellä

 

Plussat:
+ Saat yrityksen ilmeen (tai markkinointikampanjan) mukaisen ja visuaalisesti näyttävän kampanjasivuston (ns. Facebook-välisivu).
+ Kampanjasivustolla voidaan toteuttaa erilaisia toiminnallisuuksia ja monivaiheisia kokonaisuuksia (äänestys, kyselyt, etukupongit, valokuvakilpailut, tarinoiden keräääminen,  jne.).
+ Toteutat markkinointia pitkäjänteisemmin: saat välisivun kautta kerättyä asiakastietoa ja yhteystietoja, joita voit hyödyntää kohdennetussa mainonnassa, uudelleenmarkkinoinnissa tai sähköpostimarkkinoinnissa. Muista kuitenkin kysyä aina markkinointilupa!
+ Saat tarkempaa tietoa kampanjan tilastoista sekä voit kohdentaa vaikka uudelleenmarkkinointia kampanjasivulla vierailleille.

 

Miinukset:
– Toteutus vaatii hieman teknistä osaamista tai ulkopuolista kumppania.
– Kampanja ei ”lähde lentoon” itsestään vaan vaatii sisällöntuotantoa sekä kampanjasivulle tulee ohjata kävijöitä säännöllisesti koko kampanjan ajan.
– Kampanjan jakaminen suoraan välisivulta vaatii jopa kaksi klikkausta ja usein kampanjasovellus pyytää erikseen luvan jakotoiminnallisuuteen.

 

Kumpi tapa tuo parempia tuloksia?

Sosiaalisen median markkinoinnissa on harvemmin luvassa ”pikavoittoja” yksittäisillä toimenpiteillä. Onnistuneen kampanjan edellytyksenä ei ole sen (tekninen) toteutustapa vaan hyvin toimiva ja kohderyhmälle kiinnostava idea sekä mahdollisuus ainutlaatuiseen kokemukseen tai tuotteeseen, jota muualta et saa. Hyvin suunnitellusta kokonaisuudesta saa tuloksia yhtälailla päivitysmuotoisena kuin omana välisivuna toteutettuna kokonaisuutena, jota tuetaan aktiivisella Facebook-sivun päivittämisellä.

 

Facebookissa liikkuu valitettavan paljon myös erilaisia huijauskampanjoita. Nämä tunnistat siitä, että Facebook-sivun tiedot ovat hyvin puutteelliset, sivuston tiedoissa ei ole mainittu oikeaa yritystä (vaikka sivun nimi olisi perustettu tunnetun brändin nimissä), sivulla ei ole muita päivityksiä sekä usein palkinto on epärealistinen. Näissä kehoitetaan usein JAKAMAAN päivitystä ja TYKKÄÄMÄÄN sivusta sekä täyttämään yhteystiedot ulkopuolisen sivuston lomakkeelle, jonka jälkeen sähköpostisi täyttyy roskaviesteistä. 

 

Sanna_Virtanen

Tekstin on kirjoittanut Sanna Virtanen, joka työskenteli aiemmin FlowHousella.

 


Yksi kommentti “Facebook-kilpailut ja -arvonnat – kaksi esimerkkiä käytännössä

  1. Kiitos tästä artikkelista! Ehdottomasti tähän mennessä hyödyllisin aiheesta kirjoitettu artikkeli, johon olen törmännyt 🙂

Kommentointi on suljettu.