Maailmalla on viime aikoina ollut paljon puhetta Facebookin Libra-kryptovaluutasta. Samaan aikaan Facebook on kuitenkin kaikessa hiljaisuudessa saattanut julkisuuteen oman Facebook Pay -maksupalvelunsa, joka on tällä viikolla tullut saataville Yhdysvalloissa. Facebook Pay mahdollistaa maksujen suorittamisen sovelluksen sisällä – Facebookissa, Messengerissä, Instagramissa ja jopa WhatsApissa.

 

Facebook Pay

Kuva: Social Media Today

 

Facebook luettelee maksupalvelulle seuraavia ominaisuuksia:

  • Haluttu maksutapa tarvitsee asettaa vain kerran, sen jälkeen voit käyttää Facebook Payta maksujen suorittamiseen – sinun ei siis tarvitse syöttää esimerkiksi pankkitunnuksiasi joka kerta, kun suoritat maksun
  • Facebook Payn voi halutessaan saada toimimaan useammissa sovelluksissa, tai vain yhdessä – se ei siis automaattisesti tule käyttöön muihin saatavilla oleviin sovelluksiin, ellet niin itse halua
  • Maksuhistorian selaaminen sekä maksutapojen ja asetuksien muuttaminen yhdestä paikasta
  • Reaaliaikainen asiakaspalveluchat (tällä hetkellä vain Yhdysvalloissa, tulevaisuudessa myös muualla maailmassa)
  • Selkeä ja helposti saatavilla oleva tieto siitä, mitkä verkkomaksupalvelut ovat osa Facebookia.

Maksupalvelu otetaan käyttöön hyvin samaan tapaan kuin muissakin vastaavanlaisissa sovelluksissa (esimerkiksi Google Pay ja MobilePay). Palveluun yhdistetään haluttu maksutapa, vaikkapa pankkikortti tai PayPal-tili. Tämän jälkeen maksuja voi suorittaa nopeasti joko itse asetetun PIN-koodin tai esimerkiksi kasvontunnistimen avulla.

 

Facebook Pay

Kuva: Social Media Today

 

Mihin Facebook Pay -maksupalvelua sitten käytetään? Mahdollisuudet tulevat varmasti laajentumaan palvelun kehittyessä, mutta tällä hetkellä palvelua voi käyttää maksujen välittämiseen yhteystiedoille MobilePayn tapaan, rahankeräyksissä sekä maksuvälineenä Facebookin sisällä esimerkiksi peleissä ja Marketplacessa.

Nähtäväksi jää, mihin kaikkeen palvelu tulee tulevaisuudessa taipumaan sen laajentuessa muualle maailmaan ja muihinkin sovelluksiin – entä miten tämä tulee vaikuttamaan tuotteiden ja palveluiden ostettavuuteen mm. Facebookin ja Instagramin sisällä? Mikäli palvelu otetaan käyttäjien keskuudessa hyvin vastaan, uudistus tulee varmasti ainakin suoraviivaistamaan nykyistä ostopolkua rajusti.

Lisätietoa Facebook Pay -maksupalvelusta löydät täältä.