28.1.2021

Digitaalisen markkinoinnin ennusteet pandemian jälkeiseen aikaan

Rajoitukset ja ”lockdown”-aika muokkasi digitaalista käyttäytymistä, joten on hyvä käydä läpi digitaalisen markkinoinnin ennusteet vuodelle 2021. Covid-19 on vaikuttanut rajusti yritysten ja yksityisten ihmisten talouteen. Yritykset vastasivat nopealla aikavälillä kuluttajien muuttuneeseen tarpeeseen digitaalisuudesta, ja käyttöön valjastettiin uusia digitaalisia työkaluja. Muutokset digitaalisuudessa ovat olleet pysyviä ja paluuta vanhaan ei ole – ne ovat monelle olleet jopa pelastusratkaisu. Google onkin listannut 5 trendiä ja ennustetta pandemian jälkeiselle ajalle ja talouden elpymiselle, jotka käymme läpi tässä blogissa.

Digitaaliset trendit ja talouden elpyminen

  1. Digitaalinen muutos on avain talouden elpymisen ja liiketoiminnan kasvun nopeuttamiseen

Kuluttajakäyttäytyminen nojautuu verkkokauppoihin ja asiakaspolut ovat virtuaalisempia kuin aikaisemmin. Kosketuspisteet ihmisten välillä vähenevät ja asiakkaiden kiinnostuksen kohteet voivat vaihdella aiempaa enemmän. Muuttuva kysyntä vaatii organisaatioilta ketteryyttä, valppautta, teknisten ominaisuuksien päivittämistä ja tietoon perustuvaa päätöksentekoa. Digitaalisesti edistyneet yritykset voivat saada edun pitkäaikaisten asiakassuhteiden rakentamisessa. Reaktionopeus vahvistaa kilpailukykyä.

  1. Lisääntynyt sähköisen kaupankäynnin tarve lisää monikanavaisen kehityksen tarvetta

Pandemia on aiheuttanut ison muutoksen kivijalkamyymälöissä vierailemiseen. Kaupassa käynnistä on tullut erilainen kokemus kuin ennen. Tämä näkyy myös offline-tapahtumien siirtymisenä verkkoon. Ostajat siirtyilevät offline- ja onlinekauppojen välillä jopa samanaikaisesti ja se vaatii niin kivijalkamyymälältä kuin verkkokaupaltakin saumatonta asiakaskokemusta. Tämä tarkoittaa, että fyysinen ostokokemus voi olla ja tulee olemaan ratkaiseva. Offline-ostajalla on usein enemmän vaatimuksia ja heitä ohjaa välitön tarve sekä paikan päällä tapahtunut ostokokemus. Jälleenmyyjien on kehitettävä myymäläkokemustaan luomalla turvallisempaa ympäristöä ja muuttamalla fyysiset kaupat houkutteleviksi näyttelytiloiksi, joissa etusijalle asetetaan se, mitä asiakkaat arvostavat eniten. Ratkaisevia tekijöitä ovat joustavat noutovaihtoehdot sekä erilaiset maksutavat, kuten kontaktittomat matkapuhelinmaksut, itsepalvelukassat ja verkossa maksaminen.

  1. Sovellukset ovat suurempi kasvun veturi, mutta tarjoamallasi kokemuksella on merkitystä

Vuonna 2020 sovellusten parissa vietetty aika kasvoi 20 %, koska rajoitusten takia ihmiset olivat enemmän kotona. Sovellukset vahvistivat turvallisuuden tunnetta vähäisten fyysisten kontaktien ansiosta, mutta mahdollistivat yhteisöllisyyden ja palveluiden kuluttamisen.

Kun pyrimme talouden elpymiseen, sovellukset antavat yrityksille mahdollisuuden parantaa palvelua ja asiakastyytyväisyyttä. Samalla säilytetään sosiaalisen etäisyys ja alennetaan kustannuksia ennustamalla myyntiä tarkemmin – esimerkiksi ennakkotilausten avulla tai lisäämällä hyödyllisiä toimintoja, kuten etäsisäänkirjautumisen hotelleissa, aktiviteettien ostamisen/varaamisen verkosta ja palkinto-ohjelmat sitoutuneelle käyttäjälle. Sovellusten avulla asiakkaat voivat olla vuorovaikutuksessa suosikkibrändiensä kanssa helposti, usein ja uusilla tavoilla. Sovelluskehitys on kuitenkin pitkäjänteinen strateginen prosessi, joka kannattaa suunnitella ammattilaisen kanssa – pelkkä verkkosivun sisällön mukailu ei riitä tuomaan lisäarvoa kuluttajalle.

  1. Rajat ylittävä ostokäyttäytyminen ja kansainvälisen kaupan paluu

Noin puolet EMEA-alueen kansainvälisistä ostajista ei ole muuttanut rajat ylittävää ostokäyttäytymistään ennen pandemiaa, vaikka logistiikkaketjuissa on esiintynyt häiriöitä, jotka ovat johtaneet toimitusaikojen pidentymiseen. Nopeutetun digitaalisen käyttöönoton myötä 12–25 % EMEA-maiden kuluttajista ostaa useammin rajat ylittäviä tuotteita. Tutkimukset osoittavat, että 20–40 % ihmisistä eri puolilla Länsi-Eurooppaa ostaa elintarvikkeitaan ja henkilökohtaisia ​​hygieniatuotteitaan verkossa useammin kuin ennen.

Syy siihen, että ostajat ovat lisänneet rajat ylittävää ostosten tekemistä, ovat:

  • Vietetään enemmän aikaa Internetin selaamiseen ja uusien tuotteiden löytämiseen
  • Verkkokaupan ja myymälän ostamisen helppous ”lockdownin” aikana
  • Tuotteiden saatavuuden puute paikallisesti ja mahdollisuus valita suurempi hinta- ja tuotevalikoima verkossa

Kansainvälinen kaupankäynti on siis kokenut jo mullistavan uudistuksen, mutta sillä on edelleen keskeinen rooli myös tulevaisuudessa, vaatien yrityksiltä uudenlaista markkinastrategiaa.

  1. Kuluttajatrendit ovat keskeisessä asemassa vuoden 2021 suunnittelussa

Kaiken takana on muuttunut ostokäyttäytyminen. Osa muutoksista on ollut nähtävissä jo vuosia, mutta pandemian aikainen tilanne toimi katalysaattorina.

Kuluttajien muutosdraivi on johtanut muun muassa seuraaviin toimiin:

  • Yritykset ajautuvat innovaatioihin

Erilaiset virtuaaliset ratkaisut matkailussa, tapahtumissa ja kuntosaleilla

  • Lisääntynyt tarve ajankohtaiselle tiedolle

Hakukäyttäytymiseen on tullut mukaan “avoinna nyt”, “lähellä” tai “voinko matkustaa paikkaan x”.

  • Kuluttajat odottavat saavansa tuotteet ja palvelut verkkokaupasta

Tuotteet, joita kuluttajat ennen hakivat myymälästä, halutaan nyt toimitettuna kotiin.

  • Verkkokauppoihin liittyvät haut

Verkkokauppoihin liittyvät haut ovat kasvaneet runsaasti edellisvuoteen verrattuna, ja trendi osoittaa jatkuvaa kasvua siirtyessä kohti talouden elpymisvaihetta.

Vastaa muuttuneeseen kysyntään

Yritysten on pystyttävä vastaamaan kuluttajien muuttuneisiin tarpeisiin ja pystyttävä ennakoimaan niitä – tämä on ratkaisevaa yrityksen talouden elpymisen kannalta. Kuluttajien luottamus saavutetaan:

  • Kuluttajakäyttäytymisen muutoksen ymmärtämisellä ja oivaltamisella
  • Vastaamalla muuttuneisiin tarpeisiin
  • Tiedolla johtamisella – oikea tietoa oikeaan aikaan
  • Varjelemalla asiakkaan yksityisyyttä kerätyn datan suhteen
  • Vahvistamalla luottamusta ja pitkiä asiakassuhteita

Alkuperäinen artikkeli julkaistu syyskuussa 2020 (avautuu uuteen välilehteen) Googlen blogissa Think with Google – Post pandemic economic recovery  

Muita aiheeseen liittyviä blogauksia

Natura Viva melonta Vuosaari

Natura Viva x FlowHouse yhteistyö

Natura Viva ja Flowhouse ovat tehneet menestyksekästä yhteistyötä useamman vuoden digitaalisen markkinoinnin osalta. Yhteistyön pohjana on tiivis kommunikaatio ja yhteinen näkemys tekemisen suuntaviivoista. Yhdessä määritellyt tavoitteet mahdollistavat joustavan yhteistyön.

Lue artikkeli

Maisema jyväskylän Laajavuori

Mitä matkailussa tapahtuu – vinkit ja eväitä tulevaan

Matkailuvuosi 2021 alkaa pian olla takanapäin ja matkailutoimiala kääntää katseet jo kohti tulevaa. Viimeiset kaksi vuotta ovat olleet toimialallamme hyvin erikoiset. Vuoden 2021 aikana matkailuyritykset- ja alueet ovat satsanneet merkittävästi tuotekehitykseen sekä digitaalisen myynnin ja ostettavuuden toimenpiteisiin.

Lue artikkeli

Digitaalinen elämysmyynti: suoramyynti ja B2B-myyntiyhteistyö

Verkko-ostot lisääntyvät myös matkailualalla ja erilaisia tuotteita ostetaan yhä enemmän digitaalisista kanavista.  Tämän vuoksi onkin tärkeää, että matkailijan digitaalisia ostopolkuja kehitetään, ja digitaalisen myynnin mallit tulevat yhä useammalle matkailutoimijalle tutuksi, jotta kehitystyön toimenpiteet konkretisoituvat myynniksi.

Lue artikkeli

Siirry takaisin sivun alkuun